۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
شهد شیرین عسل در کام دلالان| زنبورداری زیر نیش مشکلات
بازار گزارش می دهد؛

شهد شیرین عسل در کام دلالان| زنبورداری زیر نیش مشکلات

نور- تلخی ها و چالش های صنعت زنبورداری زیر شهد شیرین عسل مغفول مانده و زنبورداران با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از هفت هزار کلنی زنبور عسل در مازندران وجود دارد و سالانه بیش از هفت هزار تن عسل در استان تولید می شود و میزان عسل تولید هر سال بستگی به شرایط آب و هوایی و گل و گیاه دارد.

برخی زنبورداران مازندران کندوها را همزمان با فصل بهار به مناطق بالا دست‌ و ییلاقات که گل و گیاه تازه‌ ای دارند، کوچ می‌ دهند و برخی از آنان که کندوهای بیشتری دارند نیز آنان را به استان‌ های دیگری می‌برند و هرچه تعداد کندوها بیشتر باشد کار زنبورداران سخت‌ تر خواهد بود.

ضعف حمایت های بیمه ای، هزینه های بالای داروها، مشکل فروش عسل و تولیدات از جمله مشکلات زنبورداران در مازندران به شمار می رود و و تلخی های این صنعت زیر شیرین شهدهای عسل مغفول مانده است.

زنبورداران زیادی در حاشیه جاده چمستان لاویج فعالیت می‌کنند و از طریق تولید عسل و امرار معاش می‌پردازند. مختار محمدی که کار زنبورداری را از اجدادش به یادگار دارد، می‌ گوید در گذشته اجداد و پدران ما از تنه‌های درخت به عنوان کلنی‌ های زنبور استفاده می‌کردند و به تولید عسل می‌پرداختند اما در حال حاضر تولید عسل صنعتی شده و کلنی‌ها نیز از درختی به جعبه‌ ای تبدیل شده است.

این زنبوردار کلنی‌ های جعبه‌ ای عسل را دارای مزیت‌ هایی دانست و گفت: می توان این کلنی‌ ها را بررسی و ارزیابی کرد و میزان خسارت و تلفات‌های زنبور را کاهش داد، از سوی دیگر جابجایی کلنی ها نیز آسانتر خواهد بود.

وی با بیانی که جابجایی کلنی های جعبه‌ای آسان‌تر و راحت‌تر است گف:ت همچنین میزان محصول نیزکیفی‌ تر خواهد بود.

پرداخت غرامت بیمه ای ناچیز است

این زنبوردار با اشاره به اینکه هر ساله کلنی‌ های زنبور را به مناطق بالاتر برای تولید عسل بهتر کوچ می‌دهیم، درباره بیماری‌های زنبور عسل نیز گفت: کنه از جمله بیماری‌هایی است که سبب تلفات زنبور می‌ شود و در سال‌ های گذشته نسبت به بیمه محصول اقدام می‌ کردیم اما غرامت پرداختی بیمه بسیار ناچیز بوده است.

شهد شیرین عسل در کام دلالان| زنبورداری زیر نیش مشکلات

این زنبوردار قدیمی مازندران یادآور شد: برای دریافت غرامت باید از نور به ساری برویم و زنبور را به آزمایشگاه تحویل دهیم و پس از دریافت نتیجه و در صورت تائید خسارت، بیمه به ازای هر زنبور ۱۳۰ تومان غرامت می دهد که ناچیز است.

وی با بیان این که حمایت های ضعیف بیمه ای سبب شده تا زنبورداران رغبتی برای بیمه نداشته باشند، گفت: متاسفانه انواع داروها برای مقابله با بیماری زنبورها جواب نداده است و کیفیت لازم را نداشته است.

این زنبوردار با عنوان این که هزینه بالای داروها از دیگر مشکلات زنبورداران به شمار می رود، تصریح کرد: برای تهیه هر دارو باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنیم و پرداخت آن در توان زنبورداران نیست.

وی ماندن محصول و عسل تولیدی روی دست تولیدکنندگان را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برای فروش عسل دچار مشکل هستیم و در حال حاضر محصول را به صورت جزئی و کیلویی به مشتریان می فروشیم.

برای فروش عسل دچار مشکل هستیم و در حال حاضر محصول را به صورت جزئی و کیلویی به مشتریان می فروشیم

این زنبوردار باسابقه با عنوان این که عسل را بسته بندی می کنیم و به فروش می رسانیم، افزود: در بیشتر جاهایی که زنبورداران حضور دارند، آنتن دهی مخابرات و تلفن همراه ضعیف است و این مسئله سبب می شود تا نتوانیم از کارتخوان استفاده کنیم زیرا منطقه کور ارتباطی محسوب می شود.

وی با بیان این که از دو راهی چمستان تا لاویج ۱۸ تا ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، گفت: اگر در این مسیر حادثه ای رخ دهد به دلیل نبود آنتن اعلام حادثه و خدمات رسانی با مشکلاتی روبرو است.

بیمه نبودن، گرانی لوازم و بهر وز نبودن زنبورداران از دیگر مشکلات این صنعت است و بسیاری از آنان به دلیل آن که زنبوردار شغل آبا و اجدادیشان است، به این حرفه اشتغال دارند زیرا تولید عسل برای آنان نوعی تفریح و سرگرمی به شمار می رود.

علی محمدی دیگر زنبوردار مازندرانی نیز با بیان این که نیم قرن در حرفه زنبورداری مشغول کار و فعالیت هستم، گفت: کار زنبورداری سخت و طاقت فرساست و هرسال بهمن ماه شروع به تقویت زنبور می کنیم و به آنان شکر می دهیم تا نوزادهای زنبور تلف نشوند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: این درحالی که برخی زنبورداران اقدام به کوچ کلنی ها به دیگر مناطق از جمله گرگان، قائمشهر و دیگر مناطق می کنند و پس از خردادماه باید کلنی ها را به مناطق بالادست و ییلاقی منتقل کنند.

وی درباره حمل ونقل کلنی ها و جابجایی آن گفت: هنگام غروب که زنبورها به کلنی می روند، راه خروج آن بسته می شود و کلنی ها را بارگیری می کنیم و به مناطق دیگر کوچ می دهیم.

این زنبوردار با اظهار این که حمایتی از ز نبودار صورت نمی گیرد، مبارزه با آفات و بیماری ها را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: متاسفانه دارویی که برای مقابله با بیماری ها عرضه می شود، کارایی ندارند.

از زنبوداران اجاره اراضی دریافت می شود

محمدی پرداخت اجاره اراضی توسط زنبوردار را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: در دیگر مناطق به زنبورداران پول می دهند تا کلنی ها را به آن ببرند تا گرده افشانی کنند ولی در منطقه ما زنبوردار باید اجاره پرداخت کند.

شهد شیرین عسل در کام دلالان| زنبورداری زیر نیش مشکلات

وی تولید ژل رویال و پرورش ملکه را از جمله نیازهای زنبورداران ذکر کرد.

تغییر کاربری اراضی و فروش زمین سبب شده تا صنعت زنبورداری در مازندران رو به افول رود و فعالان این حوزه با مشکلات زیادی روبرو باشند، سیف الله هدایتی عضو اتحادیه زنبورداری نیز می گوید: برای این که عسل از موم خارج شود باید سرپولک ها گرفته شود و سپس عسل در دستگاه قرار می گیرد.

وی با بیان این که دشت لار ظرفیت زیادی برای پذیرش زنبورها و کلنی ها دارد، ادامه داد: گیاهان دارویی نظیر گون و آویشن در منطقه وجود دارد و برای تولید محصول بهتر سعی شده تا داروهای شیمیایی توزیع نشود و زنبورداران را به سمت داروهای ارگانیک هدایت می کنیم.

شهرستان آمل نیز از مناطق مهم تولید عسل در مازندران به شمار می رود، مهرداد فولاد مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به ظرفیت بالای تولید عسل در منطقه افزود: از این میزان عسل تولیدی درمنطقه ، حدود ۲۵۰ تن آن مربوط به منطقه حفاظت شده لار است.

وی تصریح کرد:.همه ساله زنبورداران پس از برداشت عسل بهاره و از نیمه دوم اردیبهشت تا خرداد، کندوها را به مناطق ییلاقی کوچ می‌دهند و در مرداد تا اوایل شهریور، عسل مرغوب و معروف کوهستان را برداشت می‌کنند.

عسل طبیعی لار بواسطه پوشش گیاهی آن از گیاهانی همچون آویشن و گون، یکی از بهترین نوع عسل تولیدی کشور است و خواص دارویی و طبی دارد. و برداشت عسل از کلینی‌های زنبور که در منطقه حفاظت شده لار مستقر هست تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha