۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۰
پایان جزیره‌ای عمل کردن کانون صرافان

پایان جزیره‌ای عمل کردن کانون صرافان

کانون صرافان فعالیت نامنظم و جزیره‌ای را در پیش گرفته بود که بانک مرکزی با انحلال آن تشکل، جلوی این روند را گرفت.

به گزارش بازار، قاسم رضائیان؛ رئیس اتاق بازرگانی گیلان، ضمن اشاره به اقتدار بانک مرکزی در برخورد با تخلفات برخی صرافان و جایگزینی «جامعه صرافان» با «کانون صرافان» اظهار داشت: عملکرد کانون صرافان به ویژه در چند ماه گذشته بسیار نامنظم و نامطلوب بود؛ چراکه این کانون به صورت جزیره‌ای با امور محوله و مسئولیت‌های ارزی برخورد می‌کرد. البته جزیره‌ای عمل کردن هر تشکل و مجموعه‌ای می‌تواند مسیر رسیدن به اهداف بزرگ و مهم را با فراز و فرود همراه کند.

وی با تأکید بر لزوم افزایش نظارت و استفاده بهتر از شبکه صرافی کشور برای مدیریت بازار ارز ادامه داد: بی‌تردید باتوجه به بحث انحلال کانون صرافان و تدوین اساسنامه جدید و ایجاد تشکلی به نام جامعه صرافان از سوی بانک مرکزی، می‌توان امیدوار به بهبود وضعیت بود. قطعاً همکاری نزدیک، همسو و قانونمند صرافان در روند اجرای سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند راهگشای بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات ارزی کشور باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه صرافان نباید جایگاه خودشان را با دلالان ارزی اشتباه بگیرند، افزود: با توجه به تشکیل جامعه صرافان باید در انتظار اصلاح بسیاری از کم‌وکاستی‌ها و برقراری نظم در مسائل ارزی باشیم که مطمئناً بانک مرکزی می‌تواند چنین اهدافی را محقق کند.

رضائیان با اشاره به اهمیت فعالیت صرافی‌ها تحت نظارت بانک مرکزی و لزوم ایجاد اعتماد و اعتبار از سوی صرافان در روند نقل‌وانتقال ارز ادامه داد: صرافی‌های به عنوان شبکه‌ای قابل اطمینان و متصل به بانک مرکزی باید از هر نظر مورد اعتماد تجار و بازرگانان باشند تا فعالان اقتصادی بتوانند با خیالی آسوده، مبادلات ارزی خود را به آن‌ها بسپارند؛ به ویژه در شرایط کنونی که تحریم و محدودیت‌های نقل‌وانتقال ارز در واردات و صادرات، نیازمند مسیر پیچیده و زمانبری است. به همین دلیل جامعه صرافان باید طوری عمل کند که روند کاری صرافان، وجهه دلالی پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برخی تخلفات صرافان از جمله ارائه ندادن اطلاعات به بازرسان بانک مرکزی، گران‌فروشی ارز نیمایی به تاجران و حتی ظن پولشویی باید ساماندهی صرافان از سوی بانک مرکزی را صددرصد مثبت ارزیابی کرد. مطمئناً تغییرات در اساسنامه و شکل گیری جامعه صرافان و همکاری صادقانه با بانک مرکزی، می‌تواند به برقراری آرامش و ثبات در بازار ارز و همچنین رونق صادرات و رشد تولید نیز کمک کند.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha