۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
کاهش تورم، دستاورد بزرگ کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کاهش تورم، دستاورد بزرگ کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها

کنترل رشد مقداری ترازنامه به عنوان ابزار مفیدی برای کنترل تورم عمل می‌کند و همچنین به رشد اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش بازار، سجاد ابراهیمی، عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی، با بیان اینکه رئیس جدید بانک مرکزی سیاست درستی را پیاده سازی کرده و موفق شده است تا رشد مقداری ترازنامه را کنترل کند، اظهار کرد: بخشی از رشد کل‌های پولی و همچنین افزایش نقدینگی در کشور از طریق اعتباردهی بانک‌ها صورت می‌گیرد و اگر این اعتباردهی بی‌سامان باشد ممکن است به تورم منجر شود.

سرپرست گروه پولی و ارزی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه کنترل رشد مقداری ترازنامه می تواند برای کنترل تورم ابزار مفیدی واقع شود، تصریح کرد: اما در اجرای سیاست کنترل رشد مقداری ترازنامه دو ملاحظه وجود دارد، اول اینکه کارایی این سیاست اندازه ای دارد و از یک مقداری به بعد نمی توان انتظار داشت این سیاست به کنترل رشد نقدینگی و کل‌های پولی منجر شود. مورد دوم اینکه دوم هم اینکه این سیاست می تواند به اعتباردهی به بخش تولیدی هم آسیب وارد کند؛ بنابراین باید به درستی و دقیق اجرا شود.

وی اضافه کرد: در مجموع رویکرد این سیاست خوب است، اما باید ملاحظات آن هم به طور جدی در نظر گرفته شود؛ ضمن اینکه موفقیت آن نیز منوط به نظارت بر نحوه اعتباردهی بانک‌ها است.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: ازطرف دیگر علاوه بر اعمال این سیاست، سیاست‌های مکمل دیگری که باعث رشد نقدینگی می‌شوند و عمدتا می توان آن ها را در رشد پایه پولی ببینیم نیز باید مورد استفاده قرار گیرد و تحت کنترل باشد. در واقع باید سیاست‌ها را به صورت یک مجموعه اعمال کنیم چرا که در غیراینصورت ممکن است به بخش تولید آسیب بزند و کارایی پایینی داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۲٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      کدوم کاهش؟