۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
چشم‌انداز ۱۶.۵ میلیون تنی محصولات پلیمری در افق ۱۴۱۰
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

چشم‌انداز ۱۶.۵ میلیون تنی محصولات پلیمری در افق ۱۴۱۰

اصفهان - هاشمی؛ فعال اقتصادی و تحلیلگر بازار پلیمر با تاکید بر چشم‌انداز مثبت تولید پلیمر در کشور گفت: چشم‌انداز تولید پلیمر در کشور مثبت است و تا سال ۱۴۱۰ به ۱۶.۵ میلیون تن می‌رسد.

اکبر هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چشم‌انداز کشور برای تولید پلیمر در سال ۱۴۰۵ برابر با ۷ میلیون تن و تا سال ۱۴۱۰ حدود ۱۰ میلیون تن است، اظهار کرد: بازار پلیمر در سال حدود ۸.۲ میلیون تن محصول تولید می‌کند که حدود پنج میلیون تن به پلیمر پلی اتیلن و مابقی مربوط به محصولاتی نظیر p.p و pvc است.

وی افزود: تولید این محصول ریسک چندانی ندارد و پالایشگاه‌های عسلویه، بید بلند، یادآوران و گچساران خوراک تولید این محصول را تامین می‌کنند، به علاوه بومی‌سازی تکنولوژی و کاتالیزها هم به رشد این حوزه به این حوزه کمک می‌کند.

این تحلیلگر بازار پلیمر گفت: ظرفیت تولید pvc در کشور ۷۰۰ هزار تن در سال اما تولید واقعی این محصول ۵۵۰ هزار است؛ چشم‌انداز توسعه این صنعت تنوع بخشی به گریدهای جدید و رسیدن به ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تن است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان محدود، کمبود خوراک واحد میان‌دستی نظیر کلر و eds، پیچیده بودن فناوری برای ساخت واحدهای جدید و همچنین مداومت موضوع تغییر در مجوزهای صادراتی است.

هاشمی افزود: در تولید پلی‌پروپیلن پ.پ نیز ظرفیت اسمی تولید ۱.۲ میلیون تن اما تولید واقعی ۹۰۰ هزار تن است؛ در حوزه خوراک تولید این محصول کمبود وجود دارد که ریسک تولید پروپیلن را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این محصول در کوتاه مدت شامل تشدید کمبود پروپیلن به دلیل افتتاح واحدهای پ.پ است.

این تحلیلگر بازار پلیمر اظهار کرد: عوامل مختلفی بر قیمت موثر است که از مهمترین آنها می‌توان به نرخ تسعیر ارز، قیمت جهانی، میزان رقابت، اورهال شرکت‌ها یا بروز حوادث است.

عوامل موثر بر قیمت محصولات پلیمری

این تحلیلگر بازار پلیمر ادامه داد: البته عواملی چون نرخ بهره آمریکا و اروپا، قمیت جهانی نفت، رشد کشورهای در حال توسعه نظیر هند و مالزی و همچنین رشد اقتصادی چین نیز بر قیمت محصولات موثر است.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha