۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸
تاثیر نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ مبادله‌ای
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

تاثیر نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ مبادله‌ای

تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنایع خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمد نوربخش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر بازار سرمایه گفت: این ابلاغیه تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنعت پتروشیمی و نیز پالایشگاهی‌ها خواهد داشت، همچنین رانت‌ و واسطه‌گری را بر طرف می‌کند. انتظار می‌رود نرخ ۳۸ هزار تومان نیز به واقعیت نزدیک‌تر شود.

او افزود: پایین بودن نرخ دلار و عدم تطابق آن با شرایط حال به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد بود؛ زیرا قیمت‌گذاری دستوری تنها چرخه عرضه و تقاضا را از حالت عادی خود خارج می‌سازد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود پرهیز کند؛ چرا که کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران سبب خروج سرمایه از کشور می‌شود.

نوربخش در پایان درمورد اقدامات دولت و سازمان بورس مبنی بر تغییر مبنای نرخ تسعیر خوراک و بورس کالا، گفت: نرخ ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان چالش‌هایی را برای صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی به دنبال داشت، خوشبختانه اکنون با اقدام به موقع سازمان بورس و وزارت اقتصاد این مشکل مرتفع شده و انتظار می‌رود دولت در سال‌های دیگر چنین تصمیماتی را اتخاذ نکند.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha