۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
۱۰۰ هزار تن ماهی کپور به کشورهای عربی صادر می‌شود
مدیرعامل اتحادیه تعاونی تکثیر ماهیان گرمابی؛

۱۰۰ هزار تن ماهی کپور به کشورهای عربی صادر می‌شود

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی از صادرات سالانه ۱۰۰ هزار تن ماهی گرمابی شامل کپور و فیتوفاگ به کشورهای عربی خبر داد.

به گزارش بازار، علی الویری درباره وضعیت صادرات ماهیان گرمابی، افزود: اکنون سالیانه حدود ۲۰۰ هزارتن انواع ماهی کپور در کشور تولید می‌شود که از این میزان نزدیک ۱۰۰ هزار تن به مصرف داخلی و ۱۰۰ هزار تن به کشورهای هدف از جمله عراق و برخی کشورهای عربی صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع ماهیان گرمابی صادراتی کشور، ۸۰ درصد به کشور عراق و ۲۰ درصد باقیمانده به دیگر کشورهای عربی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات هر ساله از ۶ ماهه دوم هر سال شروع می شود تصریح کرد: یکی از مشکلات این صنعت، صادرات ماهیان گرمابی تنها به کشورهای عربی و عراق است. زیرا هرگونه لغو قرارداد یا نوسان در صادرات از سوی این کشورها می‌تواند صادرات ما را با مشکل جدی روبرو کند و به تولیدکنندگان ضرر بزند.

الویری قیمتگذاری ماهیان گرمابی را نسبت به سایر محصولات شیلاتی دریایی و سایر محصولات پروتئینی مناسب دانست و گفت: اکنون قیمت انواع ماهی کپور و فیتوفاگ پرورشی بر حسب کیفیت بین ۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان است که تفاوت قیمت بالایی با آبزیان دریایی دارد.

افزایش سرانه مصرف آبزیان؛ نیازمند فرهنگ سازی است
وی درباره سرانه مصرف آبزیان در کشور گفت: علت اصلی کاهش مصرف آبزیان در کشور فرهنگ مصرف و کاهش توان خرید مردم است که باید در این خصوص اقدامات لازم انجام شود تا مصرف این محصولات فرهنگ سازی شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی افزود: براساس فرهنگ سازی های صورت گرفته درحال حاضر سرانه مصرف آبزیان در جهان بین ۲۷ تا ۳۰ کیلوگرم است اما در کشور ما به نظر می‌رسد این رقم کمتر از یک سوم مصرف جهانی باشد.

وی بر این باور است که با فرهنگ سازی مصرف آبزیان می تواند باعث شود که محصولات شیلاتی در کنار گوشت قرمز و گوشت مرغ در سبد خانوار ایرانی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha