۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
پیشنهاد تشکیل شورای دیپلماسی اقتصادی توسعه تجارت ایران و عراق
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد

پیشنهاد تشکیل شورای دیپلماسی اقتصادی توسعه تجارت ایران و عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: به معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد تشکیل دبیرخانه یا شورای دیپلماسی اقتصادی داده‌ایم که این شورا زیر نظر معاون اول باشد.

به گزارش بازار، جلسه نشست تعامل اقتصاد و رسانه، نقش و کارکرد رسانه در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، آینده‌نگری روابط ایران و عراق و ابعاد دیپلماسی اقتصادی امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این مراسم یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی هنر استفاده از ابزار اقتصادی در جهت منافع سیاسی و چگونگی استفاده از ابزار سیاسی در جهت اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: مطالعات نشان داده است دیپلماسی اقتصادی رابطه مستقیم بین روابط استراتژی تجاری اقتصادی با توسعه و امنیت کشورها دارد به طوری که در کشورهای توسعه یافته درآمد حاصل آنها از بازرگانی به تولید ناخالص داخلی ۸۰ درصد به بالا و در کشورهای در حال توسعه حدود ۵۰ درصد و در کشورهای عقب افتاده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

وی افزود: بنابراین نحوه حضور در روابط اقتصادی دنیا نقش موثری در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد و بنابراین لازم است بررسی شود که از بعد انقلاب جایگاه ما در این حوزه چگونه بوده است که متأسفانه در این حوزه یعنی جایگاه ما در دیپلماسی اقتصادی آنچیزی نیست که باید باشیم، البته اقداماتی در این حوزه آغاز شده و تازه به آنجا رسیده‌ایم که این موضوع بیان‌ و گفته می‌شود که دیپلماسی اقتصادی یا روابط اقتصادی با کشورها نقش عمده در حاکمیت کشور دارد.

وی افزود: با توجه به ضرورت موضوع دیپلماسی اقتصادی اکنون اقداماتی انجام شده و عضویت ما در نهادهای بین‌المللی از جمله بریکس، شانگهای، اکو و غیره رقم خورده است، ‌اما این کافی نیست و برای بهره‌گیری از این عضویت‌ها باید الزامات آن فراهم شود.

آل اسحاق بیان داشت: با توجه به ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی، پیشنهادی به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده مبنی بر اینکه دبیرخانه یا شورای دیپلماسی اقتصادی تشکیل شود که این شورا زیر نظر معاون اول باشد که اختیارات خود را از شورای امنیت ملی یا رؤسای سه قوه بگیرد به‌طوریکه وقتی که در آنجا تصمیمی اتخاذ شد دیگر کسی نتواند آن تصمیم را اجرایی نکند.

وی افزود: سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد و پانصد میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته‌ایم و در ۵ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد رشد صادرات داشته‌ایم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: با توجه به فضای موجود امکان رسیدن به تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار فراهم است و بازار عراق برای ایران و کشورهای همسایه تا ۱۵ سال آینده یک بازار مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: همانطور که بازار عراق دارای فرصت است اما در این بازار تهدیدهایی نیز وجود دارد که لازم است برای بهره‌گیری از فرصت‌ها مسائل امنیتی عراق حل شود که اگر این مسائل حل شود این کشور در حوزه اقتصاد به یک کشور قوی تبدیل خواهد شد، اگر این کشور به کشور امنی از نظر سرمایه‌گذاری تبدیل شود رقبای اقتصادی ما به این کشور ورود جدی خواهند کرد لذا لازم است زیرساخت استفاده از فرصت‌ها در عراق را هر چه سریع‌تر فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha