۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
بررسی کامل مراحل تاسیس کارخانه فولاد در ایران

بررسی کامل مراحل تاسیس کارخانه فولاد در ایران

تاسیس کارخانه فولاد در ایران موضوعی است که این روزها چالش بسیاری از تجار و فعالان عرصه صنعت فولاد می باشد.

به گزارش بازار، تاسیس کارخانه فولاد در ایران موضوعی است که این روزها چالش بسیاری از تجار و فعالان عرصه صنعت فولاد می باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید بهتر است بدانید که در مرحله نخست باید به دقت مسائل و هزینه‌های ساخت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید؛ یعنی باید مشخص شود که راه‌اندازی کارخانه آیا صرفه اقتصادی دارد یا نه و همچنین مشخص شود که چه نوع کارخانه ای مد نظر شماست؟ چه نوع محصول فولادی را می خواهید ارائه دهید؟ آیا می توانید در رقابت با کارخانه های دیگر پیروز شوید؟

باید توجه داشت که کارخانه فولاد یک اکوسیستم بزرگ است که از مرحله استخراج سنگ‌آهن آغاز و تا مرحله توزیع مقاطع فولادی ادامه دارد؛ هزینه احداث کارخانه فولاد بسیار بالا می باشد و معمولا نفرات اندکی با سرمایه‌گذاری، قادر به راه‌اندازی آن هستند .

به یاد داشته باشید که قیمت آهن آلات ارائه شده از سمت کارخانه شما باید مجاب کننده نیز باشد تا منجر به سودآوری شود. در ادامه به مراحل تاسیس کارخانه فولاد به صورت کامل خواهیم پرداخت.

شناسایی منطقه

مراحل ابتدایی برای راه‌اندازی کارخانه را مطرح کردیم که مهمترین آنها صرفه اقتصادی بود. اما بعد از بررسی‌های اولیه باید محل مناسبی برای ایجاد کارخانه در نظر بگیریم که البته دارای شرایط خاص خود می‌باشد. کارشناسان بر این باور هستند که کارخانه‌های تولیدی مقاطع و ورق‌های فولادی باید در نزدیکی معادن سنگ‌آهن و یا تامین‌کنندگان مواد اولیه احداث شود، چون در این صورت هزینه حمل و نقل به حداقل خواهد رسید. امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای به حداقل رساندن هزینه‌ها و سرعت در استخراج و تولید، کارخانه‌های بزرگ را در کنار منابع عظیم ایجاد می‌کنند و از این طریق توانسته‌اند ضمن افزایش تولید بازارهای جهانی را در اختیار بگیرند.

بکارگیری تکنولوژی

تولید مقاطع مختلف فولادی مستلزم هزینه و وقت بسیار زیادی است، به همین دلیل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تولید محصولات با کیفیتی خوب انجام شود. برای دستیابی سریع به بازار، طبیعی است که باید مقاطع استاندارد و باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسد که مهمترین عامل آن استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا است. امروزه شاهد هستیم که اکثر کشورها برای ارزآوری بیشتر و کسب بازارهای جهانی محصولاتی باکیفیت را با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به دست خریداران رسانده‌اند. البته این نکته قابل توجه است که رعایت استانداردهای جهانی معمولا هزینه تاسیس کارخانه‌ها را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد، ولی در نهایت با جلب نظر کارشناسان بین‌المللی می‌تواند به درآمدزایی بالایی دست پیدا کند.

ظرفیت تولید

حجم تولید در هر کارخانه‌ای دارای اهمیت فراوانی است. تامین مواد اولیه به روند تولید کمک فراوانی می‌کند، اما این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که میزان تولید نیز بالا باشد. لازم به توضیح است که افزایش حجم تولید، هزینه‌های تامین مواد اولیه و بعضی از هزینه‌های بالاسری را افزایش می‌دهد.

بررسی کامل مراحل تاسیس کارخانه فولاد در ایران

گستردگی کارخانه

با توجه به اینکه چرخه تولید کارخانه‌های فولاد بسیار طولانی است، معمولا کارخانه‌های آن با وسعت زیادی احداث می‌شوند، البته در بیشتر مواقع این تنوع محصولات و مراحل چرخه تامین فولاد هستند که وسعت هر کارخانه‌ای را مشخص می‌کنند. این روزها تهیه زمین کافی برای راه‌اندازی کارخانه فرایندی سخت و زمان‌بر است، لذا باید پیش از هر اقدامی هزینه زمین و یا احتمال دریافت وام را بررسی کرد و با درآمد حدودی کارخانه، بعد از راه‌اندازی مقایسه کرد و در صورت صرفه اقتصادی برای خریداری زمین اقدامات لازم را انجام داد.

اخذ مدارک مورد نیاز

برای تاسیس کارخانه فولاد باید حتما موافقت وزارت صنایع را دریافت کرد و در گام بعدی باید طرح اثرات زیست محیطی(EIA) را اخذ کرد. بعد از این دو مرحله باید مدارکی مانند کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس(طرح توجیهی) جهت کسب جواز تاسیس(اشخاص حقیقی) را ارائه کرد. اما برای کسب جواز تاسیس اشخاص حقوقی نیز مدارک کپی آگهی تاسیس شرکت، روزنامه رسمی تاسیس شرکت، کپی کارت ملی و شناسنامه و پایان خدمت مدیر عامل شرکت، کپی اظهارنامه شرکت، مهر شرکت، سربرگ شرکت و در نهایت تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس(طرح توجیهی) لازم است. گفتنی است بعد از کسب جوازهای لازم باید زمین مناسبی را شناسایی و خریداری کرد و بعد از جواز ساخت از شهرداری منطقه ساخت و ساز را آغاز نمود. در ادامه باید تجهیزات و استخدام نیروهای تخصصی و فنی را با دقت بالایی انجام داد چرا که نیروی انسانی کارآمد، تا حدود زیادی می‌تواند در میزان تولید موثر باشد. از مهمترین مجوزهای لازم، تاییدیه سازمان ملی استاندارد است که باید برای آنها نمونه‌ای از محصول تولیدی را مطابق با استانداردهای مربوطه به کارشناسان ارائه داد.

بررسی کامل مراحل تاسیس کارخانه فولاد در ایران

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت کارخانه فولاد در ایران را بیان کنیم تا با آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بردارید. اگر نسبت به سودآوری کارخانه مد نظر خود کنجکاو هستید، میتوانید قیمت محصولات فولادی مثل قیمت روز میلگرد، قیمت ورق فولادی و دیگر مقاطع را (با توجه به نوع کارخانه مد نظر خود که میخواهید تاسیس کنید) از سایت های معتبر مشاهده نمایید و ببینید که تاسیس این کارخانه ها چه میزان سودآوری خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha