۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
هزینه احداث کارخانه فولاد چقدر است؟ بررسی کامل

هزینه احداث کارخانه فولاد چقدر است؟ بررسی کامل

سود تولید فولاد و فروش آن می‌تواند یک کسب و کار درآمد زا باشد؛ با این حال نگه‌داری و مراقبت از کارخانه فولاد چالش‌های خاص و مهم خود را دارد.

به گزارش بازار، هزینه احداث کارخانه فولاد در ایران به عوامل مختلفی مانند اندازه کارخانه، مکان و تکنولوژی مورد استفاده بستگی دارد و علاوه بر این عوامل، شرایط بازار و نرخ تورم نیز می‌تواند در هزینه احداث کارخانه تاثیر گذار باشد. تاسیس کارخانه فولاد در ابعاد فولاد اکسین اهواز در سال ۹۶ حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز داشته و تاسیس کارخانه فولاد بافق به‌صورت آزمایشی در سال ۹۷ تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومن هزینه نیاز داشته است. در ادامه عوامل مختلف تاثیر گذار بر روی هزینه احداث کارخانه آهن را بررسی می‌کنیم.

هزینه احداث کارخانه فولاد چقدر است؟ بررسی کامل

عوامل موثر بر هزینه احداث کارخانه فولاد

سود تولید فولاد و فروش آن می‌تواند یک کسب و کار درآمد زا باشد؛ با این حال نگه‌داری و مراقبت از کارخانه فولاد چالش‌های خاص و مهم خود را دارد. برای اینکه بتوان هزینه‌های ساخت و ساز کارخانه را برآورد کرد نیاز است با عوامل مختلفی که می‌تواند بر روی آن تاثیرگذار باشد آشنا شوید. به طور مثال قیمت فولاد و قیمت لحظه ای آهن آلات می‌تواند یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر هزینه احداث کارخانه فولاد باشد. در ادامه به تک تک این عوامل خواهیم پرداخت.

اندازه و وسعت کارخانه

تنوع محصولات ارائه داده شده در کارخانه و مراحل چرخه تامین فولاد در کارخانه وسعت و بزرگی آن را مشخص می‌کند. تنوع محصولات کارخانه فولاد با توجه به نیازهایی که سرمایه‌گذاران تعیین می‌کنند مشخص می‌شود. برای ساخت کارخانه به مصالح ساختمانی برای ساخت ساختمان کارخانه و به تجهیزات مورد نیاز برای شروع کار نیاز داریم که پس از برآورد هزینه‌های تقریبی، امکانات دریافت وام نیز وجود دارد.

طرح کارخانه سازه‌های فولادی

هزینه ساخت کارخانه‌هایی با طراحی مدرن و متریال خاص نسبت به کارخانه‌های سنتی و ساده بیشتر است. می‌توان با استفاده از راه‌حل‌هایی مربوط به فونداسیون و مصالح باعث کاهش هزینه ساخت کارخانه فولاد شد.

مصالح ساختمانی

همان‌طور که اشاره شد برای ساخت یک کارخانه فولاد در ابتدا به واحدهای ساختمانی نیاز است. برای ساخت این واحدهای ساختمانی نیاز به مصالح ساختمانی مانند ورق سیاه و پروفیل‌های متنوعی است؛ پس حتی قیمت ورق سیاه و پروفیل هم در قیمت نهایی احداث کارخانه تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال هزینه ساخت و ساز کارخانه‌های تولید مواد غذایی، تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی نسبت به دیگر کارخانه‌ها بیشتر است.

هزینه احداث کارخانه فولاد چقدر است؟ بررسی کامل

تجهیزات تولید

یکی دیگر از عواملی که بر روی هزینه احداث کارخانه فولاد تاثیر گذار است، تجهیزات مورد نیاز در کارخانه است. برای اینکه بتوانید در مدت زمان کوتاهی کارخانه خود را با به سود برسانید نیاز است که محصولات با کیفیتی را تولید کنید. تولید محصولات با کیفیت نیز نیازمند استفاده از تجهیزات تولید با تکنولوژی به‌روز است. تجهیزات تولید مورد استفاده در کارخانه فولاد اگر از استانداردهای بین‌المللی پیروی کنند؛ هزینه بالایی خواهند داشت.

تاثیر فولاد بر هزینه احداث کارخانه فولاد

فولاد ماده اصلی مورد استفاده در ساخت و احداث کارخانه فولاد است که از دو جهت می‌توان بر روی هزینه احداث کارخانه تاثیر گذار باشد. اولین موضوعی که بر هزینه ساخت کارخانه تاثیر می‌گذارد قیمت فولاد است که می‌تواند در هر دوره زمانی و یا حتی به‌صورت روزانه تغییر کند. دومین نکته‌ای که نیاز است به آن توجه کنید این است که کارخانه فولادی باید در مکانی احداث شود که از نظر معادن سنگ‌آهن و تامین کنندگان مواد اولیه تولید فولاد، غنی باشد تا هزینه حمل و نقل مواد مورد نیاز برای کارخانه کاهش پیدا کند.

جمع بندی

هزینه احداث کارخانه همان‌طور که اشاره شد به عوامل مختلفی بستگی دارد و امکان مشخص کردن هزینه دقیق آن وجود ندارد؛ اما می‌توان پس از آشنایی با عوامل مختلف تاثیر گذار بر آن هزینه تقریبی را برآورد کرد؛ یکی از مهم ترین عواملی که بررسی کردیم، هزینه مصالح ساختمانی مثل ورق سیاه و پروفیل بود که اگر این مصالح را با قیمتی مناسب خریداری کنید در کاهش قیمت احداث کارخانه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

شرکت پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی اعم از ورق سیاه، میلگرد، پروفیل و... است؛ شما می توانید برای خرید میلگرد، پروفیل و دیگر مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت کارخانه فولاد به این سایت مراجعه نمایید و در صورت تمایل به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید.

کد خبر: ۲۴۱٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha