۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
«آرامکو» بازارهای مالی را شعله‌ور کرد

«آرامکو» بازارهای مالی را شعله‌ور کرد

طرح ارائه سهام اضافی در سهام آرامکو عربستان به ارزش میلیاردها دلار به خط مقدم بازارهای مالی بازگشته است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارشی که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» منتشر کرده، غول نفتی «آرامکو» پس از مشورت با مشاوران، در حال بررسی فروش سهامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از طریق عرضه ثانویه سهام در بازار عربستان است.

این روزنامه اعلام کرد که فروش ممکن است قبل از پایان سال جاری انجام شود و آرامکو در حال بررسی نظرات سرمایه گذاران بالقوه مانند سایر شرکت‌های نفتی چندملیتی و صندوق‌های ثروت دولتی در مورد مشارکت در معامله است.

در سال ۲۰۱۹، آرامکو با وجود اتکای کامل به سرمایه گذاران داخلی، با افزایش ۲۹.۴ میلیارد دلاری از سهم ۱.۵ درصدی سهام خود در بازار تداول عربستان، رکورد بزرگترین عرضه اولیه عمومی در جهان را به نام خود ثبت کرد.
ارزش بازار این شرکت در آن زمان به ۱.۷ تریلیون دلار رسید.

معاملات سهام آرامکو در بازار تداول عربستان در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و حجم کل عرضه پس از اعمال اختیار خرید به ۳.۴۵ میلیارد سهم رسید که معادل ۱.۷۲ درصد از سرمایه شرکت است.

این فهرست اولین بخش از یک طرح بلندپروازانه با هدف فروش پنج درصد از شرکت به قیمت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

عرضه ثانویه سهام آرامکو می‌تواند سرمایه گذاران جدیدی را پس از افزایش سود نقدی این شرکت با سود اضافی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار که بیشتر آن به دولت تعلق می‌گیرد، جذب کند.

آرامکو عربستان قصد دارد برای سه ماهه دوم سال جاری سود نقدی به سهامداران خود را به مبلغ ۷۳.۲ میلیارد ریال (۱۹.۵ میلیارد دلار) در سه ماهه سوم توزیع کند که می‌تواند منجر به افزایش درآمد دولت از این شرکت شود.

این شرکت همچنین می‌خواهد سودهای مربوط به عملکرد را در یک دوره شش فصلی از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ توزیع کند و بر اساس نتایج کامل سالانه، اولین توزیع را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۷ میلیارد ریال (۹.۹ میلیارد دلار) برساند.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha