۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران میلیونی| ظرفیت های مردمی پای کار آمدند
بازار گزارش می‌دهد؛

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران میلیونی| ظرفیت های مردمی پای کار آمدند

مشهد- ارادت قلبی ودلدادگی به هشتمین پیشوای شیعیان هر ساله جمع کثیری از هموطنان را در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مقدس می کشاند لذا بسیج عمومی برای پذیرایی از این خیل عظیم ضرورتی انکار ناپذیر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگر چه قریب به اتفاق مسئولان کشوری و استان در حال حاضر در تدارک تسهیل سفر زائران به کربلا بهستند اما با پایان این مراسم تا روز های آتی تمامی نگاه ها به مشهد مقدس و تلاش برای تسهیل راه زائران دیار خورشید معطوف می شود.

دهه پایانی ماه صفر همواره با خیل عظیم مشتاقان و زائرانی همراه است که با هر وسیله ممکن و حتی پای پیاده کوله بار سفر با هدف برای زیارت ثامن الحجج می بندند.

زائران حرم مطهر رضوی که معمولا در این ایام راه های ورودی و خروجی استان خراسان رضوی را با ترافیک پر ازدحامی روبرو می کنند نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی قابل توجهی برای تامین نیاز های خود دارند که از مدت ها پیش این ملزومات و بستر ها در قرارگاه خدمات سفر در حال بررسی و اقدام است.

استفاده از ظرفیت های مردمی

سفر با پای پیاده یکی شیوه های عرض ارادت محضر آقا علی ابن موسی الرضا(ع) است که سال ها جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر را تشکیل می دهد چنانچه که امسال بنا بر گفته سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) پیش‌بینی می‌ شود حدود ۷۰۰ هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر به مشهد مشرف شوند، چرا که در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر به مشهد مشرف شده بودند.

حسین رضایی با اشاره به این موضوع که اسکان و پذیرایی از این تعداد میهمان کاری بس دشوار و نیاز به بسیج تمامی ظرفیت های خصوصی و دولتی دارد اذعان می کند: خوشبختانه برای میزبانی شایسته از زائران مقرر شده تا تمامی دستگاه های دولتی از جمله آموزش‌وپرورش، ورزش‌وجوانان، میراث فرهنگی، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و هیئت‌های مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان حج و زیارت ظرفیت اسکان خود را در اختیار زائران قرار دهند اما با این حال از تمامی مردم مشهد دعوت می‌کنیم که اگر امکانات اسکان از ۱۰ نفر به بالا دارند را با ما تماس بگیرند تا گروه‌ها و دسته‌ های کوچک‌تری را که می‌توانیم در داخل این خانه‌ها سامان دهیم، از ظرفیتشان استفاده کنیم.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران میلیونی| ظرفیت های مردمی پای کار آمدند

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائرین پیاده امام رضا(ع) با بیان اینکه برای ۲۰۰ هزار نفر زائر در قالب ۴۰۰ محل در مشهد ظرفیت اسکان پیش‌بینی شده است می افزاید: از زائرانی که قصد سفر در این ایام را به مشهد مقدس دارند تقاضا داریم تا نسبت به ثبت نام اقدام کنند تا بتوانیم خدمات بین راهی خود را در صورت نیاز تقویت کنیم و در خصوص اسکان آن ها برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی می گوید: این زائران با ثبت‌نام خود ما را مقید می‌کنند تا در طول مسیر به آن‌ها سرویس دهیم. لذا برنامه‌ریزی حرکت این زائران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. ما به زائران برنامه می‌دهیم که چه روزی حرکت کنند تا برای جلوگیری از ازدحام و ارائه خدمات بهتر راس ساعت مشخصی در یکی از ایستگاه‌های صلواتی مستقر شوند.

تجهیز محورهای ورودی مشهد

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائرین پیاده امام رضا(ع) هم چنان از پذیرایی زائران در مبادی ورودی مشهد خبر می دهد و می گوید: در مجموع ۳۲۰ ایستگاه صلواتی برای دهه پایانی صفر در ۹ محور ورودی به مشهد از مسیرهای استان‌های خراسان شمالی، سمنان و خراسان جنوبی به مشهد تجهیز می شوند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) اذعان می کند: در ایستگاه‌های صلواتی ۳ نوع خدمت به زائران در قالب خدمات رفاهی، درمانی و اسکان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که ظرفیت‌های اسکان خدمات جاده‌ای را در ۲ محور چناران به مشهد و نیشابور به مشهد را افزایش داده‌ایم ادامه می دهد: برای ایستگاه خدماتی امام هادی(ع) واقع در رباط خاکستری در ۳۵ کیلومتری مشهد تقریبا ظرفیت ۱۰ هزار اقامت با اضافه شدن ۲ سوله، تدارک دیده شده است.

رضایی یادآور می شود: زائران از این مسیر تقریبا نصف روز تا مشهد به صورت پیاده راه دارند و این ایستگاه، محل اصلی خواب زائران پیاده محسوب می‌شود. از همین رو به اکثر زائران توصیه می‌کنیم که از مسیر ملک‌آباد به سمت مشهد مشرف شوند تا بتوانند در این ایستگاه استراحت کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی: قرارگاه خدمت به زائران دهه آخر صفر از اردیبهشت ماه امسال فعال شده و در کنار موارد مهمی مانند حمل ونقل، اولویت نخست در این قالب تأمین اسکان بوده است

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائرین پیاده امام رضا(ع) در خصوص دیگر اقدمات صورت گرفته در مسیر پیاده‌روی زائران در دهه پایانی صفر اضافه کرد: همچنین ۷۰ چشمه سرویس بهداشتی در تمام ایستگاه‌های صلواتی در تمام مسیرها و ۴ ایستگاه صلواتی سیار نیز اضافه شده است.

تامین اسکان زائران

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در همین باره به فعال شدن قرارگاه خدمت به زائران دهه آخر صفر از اردیبهشت ماه امسال اشاره و بیان می کند: در کنار موارد مهمی مانند حمل ونقل، اولویت نخست در این قالب تأمین اسکان بوده است.

حجت الاسلام  حجت گنابادی نژاد با تأکید بر ضرورت ایجاد و ارتقای ظرفیت مورد نیاز اسکان در سه بخش رسمی، موقت و اضطراری اظهار می کند: ارتقای این ظرفیت از ۶۰۰ به ۷۰۰ هزار نفر شب گام مهمی در تأمین نیاز زائران است.

وی با اشاره به فعال شدن کمیته‎های تخصصی خدمت به زائران دهه پایانی صفر بیان می کند: هماهنگی کمیته حمل ونقل برای تأمین وسیله نقلیه زائران در حوزه جاده ای، ریلی و هوایی انجام شده است؛ همچنین پیش بینی و آمادگی لازم در حوزه ارائه خدمات بهداشت و درمان و امداد و نجات با بسیج توانمندی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر از دیگر اقدامات انجام شده است.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران میلیونی| ظرفیت های مردمی پای کار آمدند

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و هماهنگی برای مشارکت هر چه بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی در خدمتگزاری به زائران انجام شده است، تصریح می کند: میزبانی مشهدی‌ها از زائران در خانه هایشان و نیز برگزاری رویداد در مسیر بهشت با ایجاد موکب‌های پذیرایی و فرهنگی در روزهای پایانی ماه صفر در خیابان امام رضا (ع) بخشی از این ظرفیت‌های مردمی است.

اقدامات قرار گاه عملیاتی خدات سفر

در همین حال دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد نیز از آمادگی کامل مشهد برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر می دهد.

حسین امیرکلالی اظهار می کند: با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه صفر، مشهد مانند سال‌های گذشته شاهد حضور خیل عظیم مشتاقان و عاشقان بارگاه رضوی از جمله هیات‌های مذهبی، زائران پیاده و کاروان‌های مختلف از اقصی نقاط داخل و خارج کشور خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد: ظرفیت‌سازی برای تامین اقامت به تعداد ۷۰۰ هزار نفر شب در ۳ بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری و ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان زائران پیش‌بینی شده است

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد می گوید: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد پس از نوروز به‌ صورت مستمر فعال بوده و طی این مدت ۱۸ جلسه با بیش از ۳۰۰ مصوبه در خصوص میزبانی مناسب از زائران و مسافران ورودی داشته است.

کلالی تصریح می کند: با اصلاح ساختار ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد توسط معاون استاندار و فرماندار مشهد تعداد چهار کارگروه تخصصی به ریاست معاونان فرماندار از جمله کارگروه فرهنگی، امنیتی، زیرساخت‌ها و نظارت و بازرسی و تنظیم بازار و همچنین ۱۲ کمیته تخصصی با عضویت دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر ایجاد شد که در این راستا و بر اساس هدف‌گذاری برای زیارت با کیفیت و آسان شکل گرفته است.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران میلیونی| ظرفیت های مردمی پای کار آمدند

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد می افزاید: به ‌صورت ویژه و به منظور استقبال از زائران ایام پایانی ماه صفر از ماه‌ها قبل با بسیج تمام امکانات دستگاهی و مردمی تلاش شد تا به اهداف پیش‌بینی شده دست یابیم.

امیرکلالی می گوید: در این راستا ظرفیت‌سازی برای تامین اقامت به تعداد ۷۰۰ هزار نفر شب در ۳ بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری و ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای ظرفیت‌های اسکان با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان پیش‌بینی شده از طریق تماس با تلفن ۵ رقمی ۳۷۰۴۵ از مهمترین اقدامات رفاهی برنامه‌ریزی شده است.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد: با ایجاد ۱۲ بازار اختصاصی توسط شهرداری در پیرامون حرم مطهر رضوی تلاش شده تا کالاها به ‌صورت مستقیم و با نرخ مصوب در دسترس زائران قرار گیرد

وی تاکید می کند: در بخش تامین و توزیع کالاهای ضروری مورد نیاز زائران، تامین ۲۰ قلم کالای ضروری در دستور کار قرار گرفته و با ۷۰۰ واحد صنفی منتخب برای توزیع این کالاها با نرخ مصوب تفاهم‌نامه منعقد شده است.

امیرکلالی یادآور می شود: همچنین با ایجاد ۱۲ بازار اختصاصی توسط شهرداری در پیرامون حرم مطهر رضوی تلاش شده تا کالاها به ‌صورت مستقیم و با نرخ مصوب در دسترس زائران قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد ابراز می کند: در حوزه اقدامات مرتبط با خدمات شهری نیز شهرداری مشهد با ایجاد هشت پایگاه استقبال زائر در سه بخش خدمات تخصصی، عمومی و فرهنگی و خدمات مختلفی چون سرویس بهداشتی، واکس، ماساژ پا، شارژ و تعمیر موبایل، دوش حمام، برنامه‌های آئینی و فرهنگی و مذهبی به استقبال زائران خواهد رفت.

امیرکلالی ادامه می دهد: همچنین در این بخش برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیرهای ورودی به حرم مطهر، آمادگی ۶۲۰۰ پاکبان برای نظافت شهر به ‌صورت شبانه‌روزی، فعال‌سازی آبسردکن‌ها، تامین وضوخانه پیرامون حرم مطهر، دوش حمام، فعالیت ۴۲۳۴ چشمه سرویس بهداشتی، ۲۳ پارکینگ به ظرفیت ۳۹۳۰ عدد خودرو در هسته مرکزی شهر، تامین و تجهیز ۵۰ مرکز برای اسکان بیش از۶۶ هزار نفر شب زائر از اهم اقدامات پیش‌بینی شده است.

وی اظهار می کند: در راستای تامین آرد مورد نیاز هیئت‌های مذهبی و زائران پیاده و تهیه نان هتل‌ها و مراکز اقامتی و اسکان با تخصیص۸ هزار تن سهمیه آرد فوق‌العاده و تعیین نانوایی‌های منتخب ساماندهی خوبی صورت پذیرفته تا از تجمع و ایجاد صف در نانوایی‌ها جلوگیری شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد بیان می کند: در حوزه بازرسی و نظارت نیز با ایجاد ۴ پایگاه ثابت پیرامون حرم مطهر و استفاده از ۵۰۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی و همچنین بازرسان افتخاری اتاق اصناف در لحظه و پیرامون حرم مطهر نحوه ارائه خدمات و فروش کالا با نرخ‌های مصوب بررسی و به شکایات احتمالی رسیدگی خواهد شد. همچنین برای تامین بهداشت و سلامت زائران عزیز نیز ۷۳ ایستگاه سلامت راه‌اندازی و ارائه خدمت خواهند داشت و تعداد ۳۵ داروخانه به‌ صورت شبانه‌روزی پیرامون حرم مطهر فعالیت خواهند داشت.

امیرکلالی می گوید: ایجاد ۱۴ پایگاه سیار امداد و نجات و اختصاص ۳۵ تیم خودرویی و استفاده از ۳۵۰۰ نیرو از جوانان داوطلب از سراسر کشور به ‌صورت شبانه‌روزی در ۵ روز آخر ماه صفر خدمات ویلچر برای زائران کم‌توان و ناتوان از مهمترین اقدامات کمیته امداد و نجات خواهد بود.

نرخ هتل ها ثابت می ماند

رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی نیز با اطمینان به این موضوع که نرخ هتل ها در این ایام افزایشی نخواهد داشت و ثابت می ماند اظهار کرد: تمامی واحدهای اقامتی رسمی مشهد شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها از یکم شهریور پذیرای مسافران گرامی بوده اند و تا پایان تعطیلات نیز خدمت رسانی ها ادامه خواهد یافت.

محمود مادرشاهیان ادامه داد: در شرایط فعلی ۵۰ تا ۵۵ درصد هتل‌‎ها رزرو بوده و بخشی از آن‌ها اشغال هستند. تمام تلاش خود را برای افزایش سطح اشغال به کار گرفتیم و پیش‌بینی کردیم بتوانیم سطح اشغال را به ۹۰ درصد و بیشتر برسانیم. تمام واحدهای اقامتی ما آماده هستند و امیدواریم بتوانیم با تسهیلاتی که برای زائران قائل شدیم به هدف خود برسیم.

ادرشاهیان اضافه کرد: جامعه هتلداران تمام تلاش خود را می‌کند تا هم ماندگاری زائر را افزایش دهد و هم تسهیلاتی در زمینه قیمت قائل شود که بتوانیم تا پایان سال زائر بیشتری داشته باشیم.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قیمت‌ها را بر مبنای سال ۱۴۰۱ اعلام کردیم و در سال ۱۴۰۲ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمانسراها نداشتیم. همه را متقاعد کردیم تا قیمت‌ها را برای جذب زائر و با توجه به وضعیت اقتصادی زائران، در رنج قیمتی سال ۱۴۰۱ نگه داشته و افزایشی نداشته باشیم تا سطح اشغال واحدهای اقامتی را افزایش دهیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha