۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
مکانیزم بازار محل مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌ها| اعتبار چک از سایر اسناد تجاری بیشتر شده است
کارشناس ارشد پولی بانکی مطرح کرد

مکانیزم بازار محل مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌ها| اعتبار چک از سایر اسناد تجاری بیشتر شده است

بانک مرکزی برای اینکه تامین مالی واحدهای تولیدی را محقق کند، به دنبال تامین مالی از طریق مکانیزم بازار است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حجت الله فرزانی، کارشناس ارشد پولی بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی در بحث تامین مالی بلندمدت شرکت‌ها و هدایت وجوه به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است که تاکنون بخشی از این سیاست‌ها را پیش برده است و روش‌هایی است که نیاز به تامین مالی توسط بانک‌ها را کاهش می دهد.

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: مهمترین روش‌های جایگزین تامین مالی از طریق بانک‌ها، تامین مالی از طریق بازار سرمایه است، مانند انتشار اوراق گام که از طریق سازکار بورس راه‌اندازی و منتشر شده است و با این اوراق تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های بزرگ فراهم می شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: از دیگر ابزارهای جایگزین تامین مالی از طریق بانک‌ها، تامین مالی زنجیره‌ای تولید است. این روش تامین مالی از طریق شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی صورت می‌گیرد که در یک زنجیره تولید قرار گرفته اند و با همکاری وزارت صمت و سامانه‌های مربوط به آن و از طریق انتشار یا دسترسی به صدور فاکتورهای الکترونیک محقق می‌شود.

وی افزود: رویکرد بانک مرکزی از این جنبه که تامین مالی بلندمدت و تامین مالی که واحدهای تولیدی به دنبال آن هستند را محقق کند، تامین مالی از طریق مکانیزم بازار است تا از این طریق نیاز به منابع بانکی که در حال حاضر محدود هستند را کاهش دهد.

افزایش اعتبار چک
فرزانی با اشاره به تغییر و تحولات قانون چک و تاثیر آن در کسب وکار گفت: بانک مرکزی در سال ۹۷ با اصلاح قانون چک و سامانه محور شدن صدور چک، در تحقق هدف نهایی خود که «بازگشت اعتبار به چک» است، موفق بود.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: خوشبختانه از سال ۱۴۰۰، ردیابی، ثبت و صدور چک‌های صیادی موجب شده است تا چکی که در گذشته یک برگه کاغذ بود و محل عمده کلاهبرداری‌ها عنوان می‌شد، از بین برود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با ثبت صدورچک که بلافاصله در سامانه بانک مرکزی برای ارسال کننده چک روی می‌دهد و پذیرش ثبت آن که از طرف تحویل گیرنده یا ذی نفع چک در سامانه اعمال می‌شود، امکان تخلفات با چک از بین رفته است.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: در صورتی که چک پاس نشود، گواهی عدم تعهد در سامانه‌ها درج می‌شود و چون چک‌های برگشتی قابلیت استعلام دارند، از این طریق کسبه می‌توانند سوابق چک برگشتی افراد را از طریق سامانه‌های بانک مرکزی مشاهده کنند تا صادر کننده چک یا کسی که چک را می‌کشد اعتبار سنجی شود.

فرزانی در پایان تاکید کرد: با مزیت اعتبار سنجی چک‌ها، فضای مبادله بهبود یافته است و در حال حاضر چک به یک سند تجاری مورد اعتماد تبدیل شده که حتی اعتبار آن از سایر اسناد تجاری نیز بیشتر شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha