۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
برآورد تولید جهانی میگوی پرورشی تا ۵ سال آینده| جایگاه دومی ایران در خاورمیانه
بازار بررسی می کند؛

برآورد تولید جهانی میگوی پرورشی تا ۵ سال آینده| جایگاه دومی ایران در خاورمیانه

در حالیکه تولید جهانی میگوی پرورشی در ۲۰۲۲ به ۷.۱۴ میلیون تن رسیده، ایران جایگاه دوم در خاورمیانه را دارد و در سال قبل ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن از این تولیدات صادر شده که ۱۷هزار تن آن به روسیه بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار جهانی آبزیان پویایی خاص خود را دارد بازار جهانی میگو نیز روند رو به رشدی دارد و بر اساس آمارهای اعلامی حجم بازار جهانی میگو در سال ۲۰۲۲ به ۷.۱۴ میلیون تن رسیده است.

بازار ۱۰.۲۷ میلیون تنی میگوی پرورشی تا ۲۰۲۸

این در حالی است که پیش بینی می شود در یک دوره ۵ ساله یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ نیز سالانه رشدی حدود ۷ درصدی داشته باشد و در نهایت در پایان ۲۰۲۸ به ۱۰.۲۷ میلیون تن برسد که این رشد تولید نیز ناشی از افزایش تقاضای بازار است.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس آماری که اخیرا سایت جهانی EMR ارائه داده است، حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی میگوی پرورشی از کشورهای آسیایی تامین می شود. در واقع در این گزارش آمده است دو کشور پیشرو چین و تایلند هستند و پس از آن نیز ویتنام، اندونزی و هند قرار دارند. این در حالی است که ۲۵ درصد مابقی نیز در نیمکره غربی و توسط پرورش دهندگان کشورهایی همچون برزیل، اکوادور و مکزیک تولید و تامین می شود. به این ترتیب منطقه آسیا و اقیانوسیه برای مدت زمان قابل توجهی پیشتاز بازار میگو بوده است.

رسیدن به تولید ۱۰۰هزار تنی میگوی پرورشی در پایان برنامه هفتم توسعه

بر اساس این گزارش ایران نیز جزو تولید کننده های مهم میگوی پرورشی محسوب می شود به طوری که به گفته علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در منطقه خاورمیانه در رتبه دوم تولید قرار دارد. این در شرایطی است که بخش قابل توجهی از تولیدات ایران در این حوزه صادر می شود.

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرگزاری بازار در خصوص برنامه های جاری مجموعه گفت: در سال جاری حدود ۱۷ هزار هکتار استخر زیرکشت رفته و انتظار تولید ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی برای امسال وجود داشت. با این وجود به دلیل بیماری باکتریایی AHPND که در بوشهر شیوع پیدا کرد باعث شده که امسال به عدد مورد نظر تولید نرسیم. اگرچه میزان تولید فعلا قابل پیش بینی نیست و باید صبر کنیم تا ببینیم برداشت ها چطور است.

خدایی افزود: به طور کلی در این حوزه برنامه استخر سازی تداوم دارد و سرمایه در گردش در این وضعیت روند رو به رشدی دارد. به این ترتیب سطح زیرکشت به زودی بسیار گسترده تر خواهد شد. به طوری که انتظار داریم در پایان برنامه هفتم توسعه به تولید ۱۰۰ هزار تن برسیم و قابل دسترسی است.

خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران: اگر امسال به تولید ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی برسیم بعد از عربستان در رتبه دوم تولید در خاورمیانه قرار داریم

وی همچنین در خصوص میزان تولید میگوی دریایی نیز می گوید: در این حوزه آمارها چندان بالا نیست و نهایت ۷ الی ۸ هزار تن صید میگوی دریایی در سال داریم که غالبا در منطقه نیز مصرف می شود.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در پاسخ به این سوال که از نظر حجم تولید در منطقه و جهان چه رتبه ای داریم نیز گفت: اگر به تولید ۶۰ هزار تن برسیم در خاورمیانه بعد از عربستان در رتبه دوم قرار داریم. از نظر جایگاه و رتبه جهانی نیز در سالهای قبل در جایگاه ۱۴ -۱۵ دنیا بودیم و و الان نیز همان حدودها هستیم.

رشد ۴۰۰ درصدی صادرات میگو به روسیه

خدایی همچنین در خصوص بازارهای صادراتی و بازارسازی هایی که جدیدا صورت گرفته است نیز گفت: اتفاق مهمی که در سال قبل یعنی در ۱۴۰۱ رخ داد افزایش صادرات به روسیه بود و توانستیم بعد از سال ها به عنوان نخستین بازار هدف صادراتی به این کشور باشیم. این در حالی بود که پیش از این روسیه عمدتا از کشور اکوادور، ویتنام و هند میگوی مصرفی خود را تامین می کرد. لذا در سال قبل این مزیت را داشتیم که بتوانیم تامین کننده بازار روسیه باشیم به خصوص اینکه بازار نزدیکی برای ما است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع سال قبل حدود ۱۷ هزار تن میگوی پرورشی به روسیه صادر کردیم که حدود ۴۵ درصد کل صادرات میگوی ما بوده است. این در حالی است که سال قبلتر یعنی در سال ۱۴۰۰ میزان صادراتی میگوی ایران به روسیه ۴ هزار تن بوده است. به این ترتیب میزان صادرات به روسیه بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

خدایی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در بازارهای سنتی مانند کشورهای همسایه، کشورهای عربی و کشورهای جنوب شرق آسیا نیز تحولاتی در دست اقدام داریم؛ به این معنا که با اعمال تغییرات در نحوه عرضه در مسیر حرکت به سمت افزایش ارسال محصولات با ارزش افزوده بالا هستیم.

وی ادامه داد: بحث عرضه محصولات با ارزش افزوده بالا را به طور خاص در اروپا مد نظر داریم و به این ترتیب محصولاتی به صورت غیرخام یا به صورت غیرفله و بدون سر ارسال می کنیم. این در حالی است که یکی از شرکت های فعال در این بخش نیز اقدام به صادرات میگوی پخته شده به روسیه کرده است که در این فرم و شکل ارزش افزوده بالاتری دارد.

خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران: سال قبل ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول به بازارهای صادراتی ارسال شد و ۱۳۷ میلیون دلار نیز ارزآوری داشت

این مقام مسئول همچنین در خصوص میزان ارز آوری از طریق صادرات میگوی پرورشی به بازارهای بین المللی در سال قبل گفت: در سال قبل ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول به بازارهای صادراتی ارسال شد که ۱۷ هزار تن آن به روسیه بود است. از سوی دیگر در حوزه ارزش کل نیز ۱۳۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی با اشاره به کشورهای صادراتی نیز گفت: صادرات در این بخش به ۲۱ کشور رقم می خورد و در حوزه اروپا به کشورهایی همچون اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و رومانی ارسال داریم. ضمن اینکه به کشورهایی همچون امارات متحده۹هزار تن، چین ۶ هزار تن و دیگر کشورهای همچون قطر نیز صادرات داشته ایم.

خدایی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن میگوی پرورشی به ارزش ۹۰ میلیون دلار به بازارهای جهانی ارسال کرده ایم.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha