۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
برند گران‌ترین استان به یزد نمی‌چسبد| تورم یزد ناشی از فشار تقاضا است نه گرانی
استاندار یزد:

برند گران‌ترین استان به یزد نمی‌چسبد| تورم یزد ناشی از فشار تقاضا است نه گرانی

یزد- استاندار یزد با تاکید بر اینکه یزد گران‌ترین استان کشور نیست، گفت: تورم یزد ناشی از افرایش قیمت نیست بلکه ناشی از فشار تقاضا است.

3به گزارش خبرنگار بازار، مهران فاطمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عنوانی به یزد داده شده که نیاز به تفسیر و توضیح دارد در حالی که فرق تورم و گرانی در نظر گرفته نشده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران پارسال درآمد خانوارهای یزدی ۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری و هزینه خانوارهای یزدی از میانگین کشوری ۱۱ درصد کمتر است، یعنی زندگی در یزد راحت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه خانوارهای یزدی رتبه اول پس انداز در کشور را دارند، افزود: استان یزد بعد از استان تهران بالاترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی کشور را دارد.

فاطمی درباره افزایش تقاضا نیز بین کرد: سال ۹۸ تعداد بیمه شدگان غیربومی استان یزد ۷۰ هزار نفر بوده و در این سال‌ها به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. تقاضای انباشته ناشی از یک دهه متوقف شدن رشد تولید مسکن در استان باعث شد که اجاره بها افزایش یابد اما این عدد باز هم با سایر شهرها تفاوت معناداری دارد. حدود ۴۸ ماه متوسط رشد اجاره بها در یزد از متوسط کشوری پایین‌تر بوده اما فشردگی قیمت ایجاد شده اکنون آزاد شده است.

استاندار یزد ادامه داد: تیم‌های نظارتی در استان تشکیل شده که ۱۰ درصد بر بازار مسکن اثر داشته اما به طور قطع محسوس نیست اما قیمت‌ها با نظارت نمی‌شکند تا مسکن نهضت ملی به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن شروع شده و به شکل ویلایی ساخته می‌شود، آورده دولت زمین است و آماده سازی هر قطعه ۲۰۰ متری ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که متقاضی باید پرداخت کند اما با توجه به اینکه توان متقاضیان پایین است، مسکن‌ها به شکل تدریجی یعنی نیمه ساز به متقاضی واگذار می شود تا به مرور تکمیل کند.

میان‌بر انتقال آب دریا به یزد

استاندار یزد از استفاده از ظرفیت خط انتقال آب دریا برای صنایع با عنوان کنسرسیوم واسکو برای انتقال آب دریای شیرین شده به استان یزد برای افزایش پایداری آب استان خبر داد.

وی ادامه داد: این طرح در قالب خط اضطراری یا پدافندی به طول ۳۰ کیلومتر اجرا و به مخزن شحنه متصل شده تا ذخیره آبی استان افرایش یابد. این طرح برای شهرستان‌های اردکان و میبد که بدترین کیفیت آب شرب استان را دارند، اجرا می شود.

فاطمی توضیح داد: سهمیه آب انتقالی از دریا به دلیل طولانی بودن اجرای خط انتقال، سه سال به طول می‌انجامد اما عملیات آب‌شیرین کن ۷۰ درصد پشرفت دارد بنابراین با ظرفیت خط انتقال آب به صنایع استان آب شیرین شده به استان می آید به این ترتیب کمتر از یک سال ۳۰ میلیون متر مکعب آبی به استان یزد منتقل می شود.

استاندار یزد با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل جاده طبس نیاز است، گفت: تکمیل این جاده قرار است با هماهنگی با وزارت صمت از محل تخفیف حقوق دولتی که در اختیار شورای عالی معادن است، بر اساس موافقت اولیه شده صورت گیرد.

خط قرمز محیط زیست دولت

استاندار یزد با تاکید بر اینکه تنها دولتی که تصمیم گرفت در استان یزد در آلاینده ترین محور استقرار صنایع آلاینده را متوقف کند، ادامه داد: میزان مجوزهای شورای برنامه ریزی و توسعه استان از سه هزار به هزار مورد، مؤید این ادعا است و استقرار صنایع استان به سمت صنایع ماشین سازی، صنایع الکترونیکی، نساجی و سایر صنایع غیر پرآبخواه و پیشرفته که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، سوق یافته است.

یکی از مهمترین مسائل، زیرساخت‌ها است اگر توجه نشود، توسعه صنعتی استان قفل می‌شود همانطور که به دلیل یک دهه بی‌توجهی به زیرساخت‌های انرژی، اکنون دچار مشکل شدیم

وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها در استان صنعتی یزد تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین مسائل، زیرساخت‌ها است اگر توجه نشود، توسعه صنعتی استان قفل می‌شود همانطور که به دلیل یک دهه بی‌توجهی به زیرساخت‌های انرژی، اکنون دچار مشکل شدیم.

فاطمی با اشاره به اینکه در تولید برق در استان عقب هستیم، تاکید کرد: شاید آب را بتوان مدیریت کرد اما برق را نمی‌توان حذف کرد چرا که اساس توسعه است به همین دلیل به سمت ایجاد نیروگاه‌های حرارتی برای صنایع بزرگ از جمله چادرملو رفتیم که نگرانی ها درباره آلایندگی آن نادرست است چرا که خوراک نیروگاه چادرملو گاز است و آلایندگی کمتر دارد و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید استان اضافه می کند.

فاطمی با بیان اینکه نیاز ۱۰ سال آینده استان باید مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شود، تاکید کرد: برای نیازهای استراتژیک و حیاتی کوتاه نمی‌آییم. انرژی حکم قلب برای استان یزد را دارد. مشکل برق و گاز از یک دهه پیش مورد توجه قرار می‌گرفت اما در مقطعی مورد غفلت قرار گرفت.

وی ادامه داد: محیط زیست اساس است و هیچ کاری که محیط زیست را به خطر بیندازد انجام نمی دهیم و هر پروژه‌ای که در کارگروه ارزیابی زیست محیطی مطرح می شود با رویکرد حفاظت از محیط زیست است البته ممکن است برخی مصادیق محل چالش باشد اما بردار ثابت، بردار زیست محیطی است.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      شاخصها وقتی خوب است مملک عالی است وقتی بمزاق خوش نمی آید چاره ای جز توجیه نیست