۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
فصل جدید تغییرات اقتصادی در خراسان جنوبی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فصل جدید تغییرات اقتصادی در خراسان جنوبی

بیرجند- آمارها نشان می دهد فصل جدیدی از تغییرات اقتصادی در استان خراسان جنوبی در حال رقم خوردن است و گام های بلندی به خصوص در حوزه سرمایه گذاری خارجی این استان برداشته شده است.

بازار، گروه استان ها: بدون سرمایه‌ گذاری امکان رشد و توسعه اقتصادی تقریباً غیر ممکن است، اما موضوع مهمتر این است که در دنیای کنونی و در بستر اقتصاد جهانی، بدون سرمایه‌گذاری خارجی شاید توسعه اقتصادی متوقف نشود، اما بدون شک بسیار کُند پیش خواهد رفت و از قافله اقتصاد جهانی عقب خواهد ماند.

بنابراین، شکی وجود ندارد که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دو بال اصلی رشد و توسعه اقتصادی هستند و بدون یکی از آنها دیگری توان پرواز نخواهد داشت.

خراسان جنوبی استانی پهناور با پتانسیل های بی نظیر در حوزه های سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که در دولت سیزدهم گام های بلندی در حوزه سرمایه گذاری ها در این استان برداشته شده است.

رشد دو برابری پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان

مرتضی ذاکریان نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی در خراسان جنوبی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در استان گفت: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی از ۹۹۱ میلیون دلار در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم هم اکنون به یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار رسیده که رشد ۲۷ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری استان نیز از ۱۳ پروژه در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۶ پروژه در ابتدای مردادماه امسال رسیده و رشد ۱۰۰ درصدی در تعداد طرح‌ های سرمایه گذاری خارجی رقم خورده‌است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به بهره‌برداری از پنج پروژه سرمایه گذاری خارجی در استان طی دولت سیزدهم ، اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در خراسان جنوبی، از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد۱۴۰۲ رشد ۱۱.۷ درصدی داشته است.

وی گفت: در حال حاضر نیز چهار طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۹۰.۹ میلیون دلار در خراسان جنوبی در دست اجراست.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی: در حال حاضر نیز چهار طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۹۰.۹ میلیون دلار در خراسان جنوبی در دست اجراست

ذاکریان عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده طی دولت سیزدهم بصورت سرمایه نقدی و غیرنقدی در ۷ پروژه سرمایه گذاری خارجی در سطح استان توسط سرمایه گذاران خارجی، به مبلغ ۱۰.۲ میلیون دلار بوده است.

وی از بهره برداری ۵ پروژه سرمایه گذاری خارجی استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برش انواع سنگ گرانیتی نهبندان ، تولید شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی خوسف،تولید کنسانتره سنگ آهن زیرکوه، تولید کنسانتره سنگ آهن خوسف و واحد نساجی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پروژه هایی است که با سرمایه گذاری خارجی طی این مدت به بهره برداری رسیده است.

مقایسه وضعیت سرمایه گذاری خارجی استان

شاخص

واحد سنجش

دو ساله دولت دوازدهم

(مرداد۱۳۹۸-مرداد ۱۴۰۰)

دو ساله دولت سیزدهم

(مرداد۱۴۰۰-مرداد ۱۴۰۲)

درصد رشد

میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب

میلیون دلار

۳.۱

۲۷۶.۲

۸۸۰۹

میزان سرمایه گذاری خارجی وارده (جذب شده)

میلیون دلار

۷.۵

۱۰.۲

۳۶

پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی

تعداد

۲

۱۳

۵۵۰

پروژه های فعال و دارای سرمایه وارده

تعداد

۳

۷

۱۳۳

۷۶ درصد پروژه های سرمایه گذاری خارجی استان در دست چینی ها

نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۷۶ درصد سرمایه گذاری های وارده به خراسان جنوبی از آن چینی‌هاست که باید بیشترین حمایت را از سرمایه‌گذاران این کشور داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بعد از چین، کشورهای ترکیه، افغانستان بیشترین حجم سرمایه گذاری در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

ذاکریان تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه و جذب سرمایه گذار در استان هستیم همه باید با کار تیمی و فرا دستگاهی این موضوع را دنبال کنیم.

به گفته وی موفقیت در حوزه سرمایه گذاری حاصل تلاش ها و تعاملات درون و برون استانی است.

فصل جدید تغییرات اقتصادی در خراسان جنوبی

پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران

در استان خراسان جنوبی بارها از سوی مسئولان در دولت های مختلف عنوان پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران مطرح شده بود اما در دولت سیزدهم وعده دولت های قبل عملیاتی شد و تدوین اطلس سرمایه گذاری تسهیل گری برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم گردید.

نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از تدوین اطلس سرمایه گذاری استان خبر داد و گفت: ۱۱۱ لایه اطلاعاتی شامل لایه های اصلی و فرعی و لایه های اطلاعاتی سند امایش استان بر روی نقشه استان پیاده سازی شده است.

ذاکریان ادامه داد: محدودیت های دستگاه های اجرایی در راستای واگذاری اراضی و پاسخگویی به استعلامات پروژه های سرمایه گذاری شناسایی و در اطلس سرمایه گذاری استان لحاظ شده است.

به گفته وی مدل انتخاب زمین بر مینای رده های استقرار زیست محیطی و نظرات کارشناسی دستگاه ها طراحی شده و پس از انجام محاسبات تلفیقی ، اراضی مجاز احصا شده و به سرمایه گذاران واگذار می شود.

وی اضافه کرد: ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در خراسان جنوبی شناسایی کرده‌ایم و ۱۱۷ قطعه زمین براساس اراضی اطلس سرمایه‌گذاری در استان پیشنهاد شده است.

شفافیت اقتصاد با دریافت مجوز از طریق درگاه ملی

شاید این روزها در مورد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کشور چیزی شنیده باشید. این قانون الان تبدیل به یک عامل امیدبخش شده است و اکثر کارشناسان بر این باورند که اجرای صحیح آن می تواند بسیاری از مشکلات را در عرصه ی اقتصادی کشور را حل و فصل کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان نوبی با بیان اینکه راه اندازی سامانه ملی مجوزها(mojavez.ir) به منظور حذف قوانین دست و پاگیر و تسهیل در صدور مجوزها از دستاوردهای دولت سیزدهم است، اظهارکرد: این سامانه در شهریورماه ۱۴۰۱ به صورت رسمی رونمایی شد.

فصل جدید تغییرات اقتصادی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه همه افرادی که قصد دارند مجوزی برای یک فعالیت اقتصادی کسب کنند می‌تواند به راحتی در هر زمانی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند، بیان داشت: با ایجاد این سامانه دستگاه صادر کننده مجوز باید هر حرفی و درخواستی که با متقاضی داشته از طریق این سامانه اعلام کند.

ذاکریان با اشاره به شفافیت موجود در سامانه ملی مجوزها و حذف امضاهای طلایی در زمینه صدور مجوزها تصریح کرد: در سامانه ملی مجوزها زمان اخذ مجوز و تمام مراحل مشخص می باشد.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی را نمی توانیم از مردم بگیریم و حق هر کسی بوده که براساس استعداد و پتانسیل و مدارکی که کسب کرده یک فعالیت صنفی را راه اندازی کند، گفت: قانون به صراحت اعلام کرده که صادر نکردن مجوز به بهانه اشباع بازار، محدودیت ظرفیت، حدود صنفی، فاصله و یا هر بهانه دیگری که در درگاه ملی مجوزها ذکر نشده تخلف است.

وی با بیان اینکه از زمان راه اندازی درگاه ملی مجوزها بیش از ۶۷۰ هزار مجوز در کشور صادر شده است، عنوان کرد: از این تعداد بیش از پنج هزار و ۸۰۰ مجوز مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است.

آخرین وضعیت حساب های دستگاه های اجرایی استان

ذاکریان عنوان کرد: در راستای بند ب ماده ۱۷ قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به اجرای پروژه شفاف سازی و هوشمندسازی عملیات مالی دولت و استقرار طرح حساب واحد خزانه (TSA) از مجموع دو هزار و ۸۹۲ فقره حساب دستگاه های اجرایی استان تعداد دو هزار و ۵۵۰ حساب مسدود و ۲۲۳ حساب تنخواه گردان پرداخت نزد بانک ملی و تعداد ۱۲ حساب نزد بانک کشاورزی و ۱۰۷ حساب نیز نزد بانک سپه فعال می باشد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای تکالیف قانونی و بخشنامه های صادره توسط خزانه داری کل کشور در خصوص انتقال حساب های دولتی به بانک مرکزی تعداد ۲۴۶ فقره حساب های پرداخت و ۱۱۰ فقره حیاب های تمرکزی دستگاه های اجرایی نزد بانک مرکزی افتتاح گردیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: در اجرای اصل(۵۳) قانون اساسی، بند (الف) تبصره (۷) قانون بودجه سال جاری مفاد ماده (۱۲) ائین نامه اجرایی بند(ه)تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال جاری و بخشنامه شماره ۵۵/۳۴۲۵ مورخ ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ اصلاح نظام مالیه عمومی، شفافیت مالی و امکان رصد گردش وجوه منابع مالی، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی که به نحوی از انحاء بودجه کل کشور استفاده می نمایند مکلفند تمامی درآمدهای حاصل از فروش و ارائه خدمات و دریافت سایر وجوه عمومی را از مبدا وصول بی واسطه و بلادرنگ با شناسه واریز یکتا به حساب خزانه داری کل واریز نمایند که در این خصوص اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha