۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
جایگزینی نفت روسیه با نفت صادراتی خاورمیانه به اروپای شرقی| چرا نفت ارزان روسیه جذاب نیست؟
اسناد جدید فاش کرد؛

جایگزینی نفت روسیه با نفت صادراتی خاورمیانه به اروپای شرقی| چرا نفت ارزان روسیه جذاب نیست؟

داده های حاصل از بارنامه نفکش های لهستانی متعلق به شرکت پالایشگاهی «اورلن» این کشور نشان می دهد که پالایشگاه های این کشور، نفت کشورهای عربی را جایگزین نفت صادراتی روسیه کرده اند.

به گزارش خبرنگار بازار، داده های حاصل از بارنامه نفکش های لهستانی متعلق به شرکت پالایشگاهی «اورلن» این کشور نشان می دهد که پالایشگاه های این کشور، نفت کشورهای عربی را جایگزین نفت صادراتی روسیه کرده اند.

بنا بر اسناد ارائه شده از سوی LSEG، تاکنون دستکم بیش از ۱۰ تانکر نفتکش متعلق به اورلن (Orlen) نفت کشورهای عربی را علاوه بر لهستان به لیتوانی نیز حمل کرده اند.

لازم به ذکر است، خرید و حمل نفت روسیه مشمول تحریم های وضع شده علیه این کشور نمی شوند؛ با اینحال محدودیت وضع شده در خصوص سقف قیمت خرید این محموله ها از سوی «گروه ۷» منجر به اجتناب اکثر شرکت های نفتی و پالایشگاهی از حمل نفت روسیه شده است.

در حال حاضر، سقف قیمت وضع شده برای خرید نفت روسیه از سوی گروه ۷، روی ۶۰ دلار تعیین شده که شرکت های بیمه نیز بر همین اساس محموله تانکرها را بیمه می کنند. لذا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی در جریان حمل، قیمت یاد شده مبنای پرداخت خسارت شرکت های بیمه محسوب می شود؛ موضوعی که ریسک حمل نفت روسیه برای شرکت های غربی را بسیار افزایش داده است.

از سوی دیگر، شرکت اورلن در حال حاضر، علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی خود به کشورهای عربی، در مسیر بازگشت اقدام به حمل نفت آنها به سمت اروپای شرقی می کند که دو سر بار بودن این مسیر، می تواند تا حد زیادی اختلاف قیمت نفت پر تخفیف روسیه با نفت خریداری شده از کشورهای عربی خاورمیانه را جبران نماید.

همچنین، خطر تحریم های احتمالی علیه شرکت های پالایشگاهی اروپایی نیز به شدت پایین خواهد آمد که همین موضوع، جذابیت نفت خاورمیانه در قیاس با نفت صادراتی روسیه را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha