۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
قاچاق سازمان یافته تلفن همراه با مسافران جعلی و بیگانه!
ورود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گوشی قاچاق در سه ماه اول امسال

قاچاق سازمان یافته تلفن همراه با مسافران جعلی و بیگانه!

برخلاف آنچه ادعای برخی از مسئولان  که می‌گویند قاچاق در حوزه تلفن همراه در کشور نداریم، آیا واردات از مرزهای عراق و کردستان و رجیستر شدن با کد مسافری در دوبی قاچاق نیست؟

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: شاید به‌ جرات بتوان گفت که کلماتی مانند موبایل و رجیستری با قاچاق بیگانه نیستند. در سالهای گذشته شاهد افزایش قاچاق موبایل از  نقاط مختلف مرزی به داخل کشور بودیم اما با اجرای طرح رجیستری تا حدودی از حجم قاچاق موبایل به کشور کاسته شد. در شرایط کنونی که بازار ارز دلار ۱۸ هزار تومان را تجربه می‌کند موضوع قاچاق موبایل به کشور دوباره داغ شد. تداوم حضور کرونا در کشور از یک طرف و افزایش مراجعه مردم برای خرید موبایل از طرف دیگر موجب شد تا در سایه افزایش نرخ ارز، قاچاق گوشی به کشور جان دوباره‌ای بگیرد.

ورود بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گوشی قاچاق به کشور در ۳ ماه نخست سال
استانهای غربی کشور همچون کردستان و کرمانشاه با عراق و آذربایجان شرقی و غربی با ترکیه از مهمترین مبادی ورود موبایل قاچاق به کشور هستند تا جایی که امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، و تبلت می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون تقریباً ۲ میلیون دستگاه موبایل به‌صورت تجاری و مسافری وارد کشور شده که بازه مصرف در این مدت  حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه موبایل بوده است.

 اسحاقی می‌افزاید: فقط بیش از ۳۵۰ هزار گوشی موبایل از تعداد ۲ میلیون و۷۵۰ هزار موبایل که به صورت قاچاق وارد کشور شده است به‌صورت فیزیکی و از طریق مسافری  با کد اتباع خارجی و اطلاعات مسافران ورودی به کشور با دریافت کد فعال سازی قاچاق شده است.

این واردکننده موبایل به کشور بر این باور است که فقط در خردادماه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق قانونی و حدود ۱۳۰ هزار دستگاه هم با رویه مسافری وارد کشور شده است که عملاً مسافرت‌ها به ‌دلیل شیوع کرونا لغو بوده و با این  رویه‌ها سوء‌ استفاده جدیدی در این حوزه به وجود آمده است.

اسحاقی با اشاره به اینکه حتی اگر مسافرت‌های خارجی هم برقرار باشد طبق قانون هر مسافر باید یک موبایل برای مصرف وارد کشور کند و نباید خرید و فروش انجام شود گفت: قاچاقی با نام مسافر و با استفاده از اطلاعات افراد مختلف به نوعی حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کرده و کد فعال سازی دریافت می‌شود، چون رویه واردات به طریق مسافری این روزها ارزشمند شده است. چرا که به ‌دلیل محدودیت و معیوب بودن زنجیره اصلی واردات تلفن همراه مانند تخصیص ارز، ثبت سفارش، اصلاح ثبت سفارش، مجوز مخابرات و… در واردات قانونی قیمت تلفن همراه بسیار بیشتر از تلفن  قاچاق شده و همین امر  موجب شده تا قاچاق تلفن همراه با رویه مسافرهای جعلی و دروغین دوباره اوج بگیرد.

واردات قانونی قیمت تلفن همراه بسیار بیشتر از تلفن  قاچاق شده و همین امر  موجب شده تا قاچاق تلفن همراه با رویه مسافرهای جعلی و دروغین دوباره اوج بگیرد

 در پشت پرده قاچاق موبایل به کشور باند مافیا وجود دارد؟
 سؤال مهم از مسئولان ذیربط این است که رویه کالای مسافری مشخص است و هر مسافر اگر همراه خود موبایل دارد باید در مرزهای ورودی کشور آن را اظهار کند و با پرداخت حقوق و عوارض آن را فعال کند که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.

 نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که چرا باید به افراد فرصت ۳ ماهه داده شود تا از پاسپورتشان استفاده کنند؟ کجا و چگونه این کالاها را رجیستر کرده و کد فعالسازی دریافت می‌کنند؟ چرا باید اجازه دهند از کد اتباع خارجی که شاید روحش هم از این موضوع خبر ندارد موبایل قاچاق رجیستر و وارد کشور شود؟

رویه و باز گذاشتن سوءاستفاده از روش مسافری به اقتصاد و سلامت تجارت کشور آسیب می‌زند و مهم‌تر اینکه در این میان با واردات این نوع از کالاها مصرف‌کننده کالای غیرمتعارف و غیر اصلی و بدون گارانتی دریافت می‌کند و حتی در بخش عمده‌ای در سطح عرضه در بلند مدت متضرر می‌شوند.

آیا به راستی در پشت پرده واردات موبایل به کشور باند مافیایی وجود دارد؟

در شرایط کنونی تنها حدس درستی که می‌شود در رابطه با این گونه قاچاق موبایل به کشور زد این است که باند مافیایی با حمایت افراد ذی نفوذ و حامیان قوی در زمینه استفاده از رویه مسافری برای قاچاق شکل گرفته است شکل گرفته است.

 برخلاف آنچه ادعای برخی از مسئولان  که می‌گویند قاچاق در حوزه تلفن همراه در کشور نداریم، آیا واردات از مرزهای عراق و کردستان و رجیستر شدن با کد مسافری در دوبی قاچاق نیست؟

آیا صرف اینکه کالای قاچاق را غیرقانونی رجیستر کرده و عوارض پرداخت می‌کنند، قانونی است؟ اما قاچاق از طریق رویه مسافری وجود دارد و گویا عده‌ای به مسئولان مربوطه اطلاعات غلط می‌دهند.

آثار مخرب قاچاق بر اقتصاد کشور
قاچاق تنها به سود قاچاقچی است. چون قاچاق کالا باعث می‌شود که ارز هر روز قیمتش در داخل کشور افزایش یابد. از سوی دیگر اگر قیمت هر گوشی موبایل را ۳۰۰ دلار حساب کنیم حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. قاچاق موجب می‌شود، تلفن همراه غیراستاندارد و تأیید نشده به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و مصرف‌کننده از خدمات بعد از فروش برخوردار نمی‌شود از سوی دیگر به‌دلیل رجیستر شدن اصلاً مصرف‌کننده نمی‌داند که گوشی قاچاق شده را می‌خرد، چون گارانتی جعلی است و این نوع دستگاه‌ها مدتی بعد از فروش از سوی سامانه همتا قطع می‌شوند کما اینکه سال گذشته نیز این اتفاق افتاد و در اینجا باز مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود.

کد خبر: ۲۴٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha