۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
راه های ارتباطی؛ پاشنه آشیل توسعه ایلام
یادداشت؛

راه های ارتباطی؛ پاشنه آشیل توسعه ایلام

ایلام- «راه ها به عنوان پاشنه آشیل توسعه استان ایلام شناخته می شوند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر و نقشی که در رشد و توسعه دارند همواره دارای اهمیت فراوانی می‌باشند؛ به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم را برای اتصال به سایر مناطق داشته باشد.

از طرفی دیگر نیز شبکه‌های اصلی ارتباطی، مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک شهر را تشکیل می‌دهند زیرا درصد زیادی از سطح شهرها به این فضاها اختصاص یافته و جز مهم‌ترین عنصر اصلی شکل شهر، محل اتصال و ارتباط فضاها با فعالیت‌های شهری و نماد فرهنگی هستند.

همچنین راه‌ها می‌توانند تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشند چرا که این امر سبب تسریع حمل و نقل جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت گردیده و به لحاظ زیست محیطی نیز دارای آثار و تبعات مثبتی خواهد بود.

مشکلات راه‌های ارتباطی ایلام

راه‌های ارتباطی در استان ایلام نیز به واسطه جذب گردشگر، اتصال زائران و توسعه و رونق استان دارای اهمیت بسزایی هستند، با این وجود مشکلات راه های ارتباطی استان و عدم استاندارد سازی آنها نه تنها دسترسی به مناطق مختلف استان را برای مردم دشوار کرده است بلکه موجب شده سالانه شاهد آمار بالایی از تصادفات و مرگ و میر در راه‌های مواصلاتی این منطقه باشیم.

به گفته کارشناسان راه ارتباطی یکی از ضروریاتی است که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند و در صورت قصور در این حوزه، توسعه منطقه با مخاطره روبرو خواهد شد

از جملات مشکلات اساسی در حوزه راه‌های مواصلاتی استان می‌توان به ضعف شدید زیرساخت‌ها همچون عدم استاندارد سازی جاده‌ها، وجود مشکلات عدیده در بزرگراه‌ها و راه‌های شهرستان‌ها، نبود آزاد راه، فرسوده شدن بعضی مسیرها با توجه به گذر زمان و متعاقب آن کاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد، عدم اصلاح و ترمیم اساسی جاده‌ها و همچنین کمبود سرمایه گذار و کمبود اعتبار اشاره کرد.

پیامدهای منفی نواقص راه‌های ارتباطی

مشکلات و نواقص راه‌های ارتباطی می‌تواند پیامدهای منفی متعددی قبیل فقر، محرومیت، بیکاری، افزایش آمار تصادفات و به خطر افتادن سلامت شهروندان را به دنبال داشته باشد.

همچنین به جرأت می توان گفت یکی از عمده دلایل آمار بالای مهاجرت از روستاهای استان ایلام نبود راه‌های ارتباطی مناسب برای روستائیان و تولیدکنندگان محصولات دامی کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش دانست، بیشتر مردم و کارشناسان علت مهاجرت بی رویه از روستاها و شهرها در سال‌های اخیر را نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده‌اند.

به گفته کارشناسان راه ارتباطی یکی از ضروریاتی است که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند و در صورت قصور در این حوزه، توسعه منطقه با مخاطره روبرو خواهد شد.

با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه راه‌های مواصلاتی، توسعه راه‌های کشور می‌تواند به رونق و ارتقاء وضعیت اقتصادی، فرهنگی و موضوعات اجتماعی کمک شایانی کند، از این رو مسئولان مربوطه باید با اخذ اقداماتی قبیل به کارگیری برنامه‌های اصولی، جذب سرمایه گذار وتخصیص اعتبار به پروژه‌های استانی اقدامی چشم‌گیر جهت رفع چاله‌های مخاطره‌آمیز، ناهمواری سطح راه، خرابی آسفالت، پاک‌سازی سطح راه و نقص حفاظ‌ها و علائم ایمنی آسیب‌دیده لحاظ کنند.

اهمیت راه‌های ارتباطی در استان ازجمله مباحثی است که نمی‌توان از نقش آن در فرآیند توسعه منطقه،بهبود بخشیدن به وضع بازرگانی، صنعتی و کشاورزی، کاهش هزینه‌های تجارت و انتقالات و درنهایت توسعه و رشد اقتصادی صرف‌نظر کرد، در این راستا توسعه جاده‌ها و راه‌ها باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها است، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد، نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یکی از پاشنه آشیل‌های توسعه ایلام بوده است.

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود دو میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زائر به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha