۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
عقب ماندگی صنایع در زمینه تولید برق| انتقادهای علی آبادی از فولاد مبارکه کار ساز شد؟
افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پایان سال

عقب ماندگی صنایع در زمینه تولید برق| انتقادهای علی آبادی از فولاد مبارکه کار ساز شد؟

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه صنایع، کمی نسبت به برنامه تدوین شده در زمینه احداث نیروگاه ها و تولید برق عقب هستند، گفت: تا پایان سال ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزیر نیرو وعده داده بود که تا پایان دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور توسط صنایع ایجاد شود. اما به نظر می رسد که روند احداث نیروگاه ها توسط صنایع به کندی در حال پیشروی است. تعلل صنایع در احداث نیروگاه ها حتی صدای اعتراض وزیر صمت را هم درآورده است. عباس علی آبادی ۲۴ تیر در مراسم تودیع رییس پیشین ایمیدور و معرفی این سازمان حمله شدیدی به فولاد مبارکه کرده و اعلام کرده بود این واحد صنعتی نیروگاهی نیمه کاره را زیر قیمت از مپنا خریداری کرده اما اقدام مناسبی در جهت پیشرفت آن انجام نداده است. عقب ماندگی صنایع در ایجاد ظرفیت نیروگاهی را سخنگوی صنعت برق هم تلویحا تایید می کند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار می گوید: در اجرای این طرح مشکلاتی پیش آمده و واحدهای صنعتی کمی از برنامه زمان بندی تعیین شده عقب هستند.

در ماه جاری که ۲ واحد کلاس F به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات که مربوط به فولاد مبارکه است وارد مدار خواهد شد. ضمن اینکه تا پایان سال هم حدود ۱۵۰۰ مگاوات از محل نیروگاه های آلومینویم المهدی و گل گهر و آلومینیوم لامرت اضافه خواهد شد

او در ادامه سخنان خود درباره آخرین وضعیت ایجاد ظرفیت تولید برق در فولاد مبارکه گفت: صنایع بر اساس ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق باید ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند. تا کنون دو واحد نیروگاهی به ظرفیت تولید برق توسط صنایع اضافه شده است. ضمن اینکه در ماه جاری که ۲ واحد کلاس F به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات که مربوط به فولاد مبارکه است وارد مدار خواهد شد. به عبارت دیگر حدود ۶۱۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور در این مدت اضافه خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق درباره دیگر برنامه ای فولاد مبارکه برای افزایش ظرفیت تولید برق نیز گفت: احداث یک واحد بخار هم در دستور کار این واحد قرار داد که البته کمی زمان بر بوده و حدود یک تا دو سال زمان خواهد برد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که تا پایان سال چه مقدار به ظرفیت تولید برق کشور توسط صنایع اضافه خواهد شد، گفت: علاوه بر فولاد مبارکه ۱۵۰۰ مگاوات هم به ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه های در آلومینویم المهدی و گل گهر و آلومینیوم لامرت اضافه خواهد شد.

از نیروگاه های چادرملو چه خبر؟

گفتنی است که سید زمان حسینی مجری طرح احداث نیروگاه توسط صنایع معدنی شرکت توانیر پیش از این اعلام کرد که بود که زیر ساخت‌ های طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خود تامین چادرملو به ظرفیت نامی ۵۴۶ مگاوات آماده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

این نیروگاه از محل تفاهم‌ نامه وزارتخانه‌ های نیرو و صمت، شامل انتخاب ساختگاه، تامین تجهیزات واحد اول گازی به میزان ۶۰ درصد و واحد دوم گازی به میزان ۲۰ درصد وارد مرحله عملیات اجرایی به صورت EPC شده است. پیش‌ بینی می‌ شود واحد نخست گازی این نیروگاه در اوج بار تابستان ۱۴۰۳ راه‌ اندازی و به شبکه متصل شود.

همچنین طبق گفته های این مقام مسئول، واحد نخست گازی نیروگاه آلومینیوم المهدی هرمزگان و گل گهر سیرجان کرمان هر کدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در مراحل نهایی عملیات اجرایی و نصب قرار دارند که به زودی وارد مرحله تست و راه‌ اندازی قرار دارد.

آمار اعلامی از طرف مسئولین وزارت نیرو نشان می دهد که با وجود شرایط بحرانی موجود در صنعت برق در طی دو سال گذشته ظرفیت چندانی در حوزه نیروگاهی از سوی صنایع ایجاد نشده است. البته صنایع مدعی اند که وزارت نیرو در ساعت های پیک اجازه استفاده از برقی که توسط خود آنها تولید می شود را به آنها نمی دهد و همین مساله موجب بی رغبتی آنها برای سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha