۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
صنعتی سازی فرصتی برای رونق مسکن | غفلت مسئولان بخش خصوصی را بی انگیزه کرد
بازار گزارش می دهد؛

صنعتی سازی فرصتی برای رونق مسکن | غفلت مسئولان بخش خصوصی را بی انگیزه کرد

گرگان- فعالان صنعت ساختمان تاکید دارند با صنعتی سازی می شود علاوه بر افزایش سرعت ساخت و ساز و کیفیت مسکن، هزینه های جانبی تولید را هم کاهش داد با این حال شاهد عدم حمایت دولت از این بخش هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالان صنعت ساختمان تاکید دارند یکی از روش های تحقق وعده دولت برای ساخت مسکن حرکت به سمت صنعتی سازی است و مزیت های این بخش می تواند هم به رونق اقتصادی کشور کمک کند و هم باعث ایجاد رضایت اجتماعی شود اما بررسی ها نشان می دهد علی رغم مزیت های بسیار، این مساله مورد حمایت دولت قرار نگرفته است.

صنعتی سازی در ساخت مسکن علاوه بر افزایش سرعت ساخت و ساز و کوتاه تر شدن زمان تحویل واحدها باعش کاهش هزینه، افزایش کیفیت، کاهش مصرف انرژی و منابع ملی، کاهش مصرف مصالح، بهبود ایمنی و همچنین بهبود اشتغال های مرتبط با این صنعت شود. همچنین از برکات جانبی این رونق، افزایش تولیدات و امکان ورود به بازارهای خارجی است که نتایج مثبت تجارت خارجی هم خواهد داشت.

در صنعتی سازی موفق نبودیم

در همین رابطه، رامین گوران، عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن معتقد است در صنعتی سازی ساختمان نتوانستیم موفق باشیم و ارائه قوی هم نداشتیم.

گوران درباره مزیت های صنعتی سازی گفت: افزایش سرعت ساخت، کاهش وزن سازه، افزایش امینی نسبت به حوادث و زلزله، مصرف بهتر و بهینه مصالح، حفظ سرمایه ملی و انرژی از دستاوردهای صنعتی سازی است که به آن ها توجهی نمی شود.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران ادامه داد: مزایای صنعتی سازی مورد توجه قرار نگرفته، به همین دلیل شاهدیم در سیستم غیر صنعتی مصالح ساختمانی، انرژی و سرمایه های کشور هدر می رود.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران: چون سرعت صنعتی سازی بالاست بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی هم بهتر رقم می خورد

گوران اقتصاد مسکن را وابسته به اقتصاد کلان دانست و گفت: اگر برنامه خوبی نداشته باشیم، برنامه ریزی های مقعطی تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت؛ از نظر اقتصادی نکته دیگر به سرعت مرتبط است؛ چون سرعت صنعتی سازی بالاست بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی هم بهتر رقم می خورد.

صنعتی سازی فرصتی برای رونق مسکن | غفلت مسئولان بخش خصوصی را بی انگیزه کرد

نبود استادکار و فقدان حمایت از تولید در صنعتی سازی

یک کارشناس حوزه مدیریت، مصرف صحیح انرژی در ساختمان، سبک تر شدن سازه نهایی، جلوگیری از آسیب به محیط زیست و امکان کنترل کیفی محصولی که در کارخانه (کارگاه) را از مزیت های دیگر صنعتی سازی مسکن برشمرد و تاکید کرد که در این مسیر مشکلات بسیاری نهفته که در صورت ورود، حمایت و تسهیلگری دولت شاهد رونق چندین بخش اقتصادی خواهیم بود.

محسن عبداللهی ضعف مراکز فنی و حرفه ای و نبود استادکار ماهر در صنایع مرتبط را یکی از چالش های عنوان کرد و گفت: بدنه ساخت و ساز کشور به طور عادی به سنتی سازی عادت کرده و تمایلی به سمت یادگیری روش های نوین نداره و دولت و روگولاتورها هم برای رسیدن به این هدف قانون و دستورالعمل لازم اجرای دقیقی تدوین نکرده اند.

وی خواستار تدوین شیوه نامه های صنعتی، آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان در راستای تولید استاندارد و صنعتی شد و گفت: انجام بازرسی های مداوم از کارخانه های تولیدی امری راحتتر و تاثیرگذارتر در بهبود کیفیت ساختمان بوده و در این راستا دولت می تواند با اتخاذ سیاست هایی شرکت های ساختمانی را برای ساخت و ساز به شیوه صنعتی تشویق کند.

عبداللهی کاهش مالیات، ارائه تسهیلات و بسته های مشوق را راهکاری مفید برای بخش خصوصی دانست و گفت: بخش زیادی از ساخت و ساز کشور توسط یا زیر نظر مستقیم دولت انجام می شود و از این فرصت می شود به راحتی برای رونق صنعتی سازی ساختمان استفاده کرد ولی خروجی کار خلاف آن را نشان می دهد.

ناامیدی بخش خصوصی از فشارهای مالیات و تامین اجتماعی

علی رغم تاکید کارشناسان، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن گلستان از شرایط سخت پیش روی تولیدکنندگان مسکن گله دارد و یادآور می شود نه تنها از بسته های مشوق خبری نیست بلکه دستگاه هایی مثل مالیات و تامین اجتماعی باعث ناامیدی بخش خصوصی شده اند.

حمیدرضا محبی با گلایه از نحوه محاسبه سلیقه ای مالیات در بخش صنعت ساختمان، گفت: باید برای مالیات صنعت ساختمان فرمول ثابتی قرارداد تا برآورد مالیات در این بخش بدون ابهام محاسبه شود.

وی ضمن بیان این نکته که شرایط تولید صنعت ساختمان در گلستان چالش های متعددی دارد، یادآورشد: رفع معضلات این بخش نیاز به هم افزایی بخش دولتی با بخش خصوصی دارد.

محبی ادامه داد: متاسفانه دستگاه های دولتی مانند امور مالیاتی شرایط را برای فعالیت بخش صنعت سخت کرده اند و بخش قابل توجهی از سود سازندگان در بخش مالیات صرف می شود.

صنعتی سازی فرصتی برای رونق مسکن | غفلت مسئولان بخش خصوصی را بی انگیزه کرد

تنها مسیر تامین مسکن تعامل با بخشی خصوصی است

نماینده غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: برای اجرای طرح تامین مسکن ملی می توانستیم با برقراری بخش خصوصی و دولتی این خلع تامین سرمایه را انجام دهیم.

عبدالجلال ایری با بیان این که اگر تعامل مثبت بین بخش خصوصی و دولت فراهم شود می توانیم به اجرای طرح جهش مسکن امیدوار بود، متذکر شد: اعتقاد دولت و مجلس است که بدون تعامل بخش خصوص نمی تواند تامین مسکن داشته باشد چرا که در مدت دو سال گذشته دولت هر مسیری که به تامین مسکن می رسید امتحان کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: تنها مسیر عملیاتی باقی مانده برای تامین مسکن مشارکت بخش خصوص است، چرا که بخش های خصوصی به جای وام نیازمند قیمت گذاری مناسب است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عدم الزام بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن را یکی از نقاط ضعف در اجرای طرح مسکن ملی برشمرد و گفت: تنها مسیر عملیاتی باقی مانده برای تامین مسکن مشارکت بخش خصوص است، چرا که بخش های خصوصی برای اجرای این طرح نیاز به وام ندارند اما نیازمند قیمت گذاری مناسب دارد و از آنجایی که توافق قیمت بین بخش خصوصی و دولتی نیست، تعامل بین این دو بخش محقق نخواهد شد.

هرتکنولوژی که ساخت را سریع کند حمایت می کنیم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد آینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که صنعت ساختمان دچار سه مشکل جدی شامل ببیمه تامین اجتماعی، عدم همکاری بانک ها و عدم ارائه بسته تشویقی است، اظهار کرد: سیستم بانکی همکاری کامل و مطلوبی در اعطای تسهیلات نداشته و برخی از شهرداری ها بحث تشویقی را اجرا نکردند؛ با این حال ما در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه اول سال قبل شاهد رشد ۴۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده هستیم.

محمد آئینی با بیان این که بسته های تشویقی باعث رشد سه برابری صدور پروانه در شهری مثل تهران شده، گفت: این نشان می دهد بسته های تشویقی شهر سازانه و کالبدی تاثیر معنی دار و فاحشی دارند و ما فکر می کنیم که اگر این بسته در کل شهرهای کشور اجرا شود، حداقل انتظار سه برابری مشارکت در ساخت و سار در کل کشور را دشته باشیم.

وی با تاکید بر این که هر صنعت نوینی که بتواند دوره ساخت و زمان اسکان موقت را کاهش دهد، حمایت خواهد شد، گفت: سریع سازی خیلی مهم است و هر تکنولوژی که با اجرای آن هم به ساخت سرعت بدهیم و هم باعث سبک سازی شود، حمایت خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۰٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha