۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
مسافران کربلا در انتظار دریافت گذرنامه و بلیت| زائران زمینگیر شدند
بازار گزارش می دهد؛

مسافران کربلا در انتظار دریافت گذرنامه و بلیت| زائران زمینگیر شدند

مشهد- با نزدیک شدن به اربعین تب و تاب برای پیوستن به خیل عظیم عزادران بیشتر شده و این در حالی است که هنوز بسیاری زائران از گذرنامه محروم و بسیاری از دارندگان گذرنامه نیز چشم انتظار دریافت بلیت هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نبض سفر به کربلا و پیوستن به خیل عظیم عاشقان هر روز که به اربعین نزدیک تر می شویم تندتر می زند اما متاسفانه در این سوی مرزها بسیاری از هم وطنان و زائران به دلیل تاخیر در دریافت گذرنامه و و عدم موفقیت در دریافت بلیت هواپیما و یا قطار زمینگیر شدند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حال حاضر ازدحام عجیبی در مقال اداره گذرنامه مشهد و خیابان های اطراف آن مشاهده می شود که دامنه آن تا اداره پست مرکزی هم کشیده شده است.

بسیاری از زائران که در ماه گذشته برای دریافت گذرنامه ثبت نام کرده اند هنوز موفق به دریافت آن نشده اند و با وجود اینکه قرار بوده گذرنامه ها در مدت ۷ روز صادر شود اما هنوز پس از گذشت ۲۱ روز هنوز خبری از آن نیست و لذا روزانه راه اداره پست و اداره گذرنامه را در پیش گرفته و با سرکشی ثانیه ای در درگاه الکترونیکی «پلیس من» انتظار روشن شدن وضعیت خود را دارند.

در آن سوی دیگر زائرانی که با موفقیت گذرنامه خود را دریافت کرده اند به دلیل نبود بلیط قطار و اتوبوس حالا دردفاتر خدمات مسافرتی و برای دریافت بلیت پرواز سرگردان مانده اند تا شاید بتوانند راهی برای پرواز به سوی کربلا پیدا کنند!

بازار سیاه بلیت

با وجود اینکه مسئولان اطمینان خاطر می دهند که بازار بلیت را در کنترل داشته و با نظارت مستمر سعی در کوتاه کردن دست دلالان کرده اند اما هم چنان بازار سیاه بلیت با قیمت های نجومی و دل بخواهی داغ است.

مسافران کربلا در انتظار دریافت روادید و بلیت| زائران زمینگیر شدند

این در حالی است که سازمان هواپیمایی چندی پیش برای بلیت اربعین، ارقامی را تعیین و نرخ مسیرهای رفت و برگشت مشهد به نجف و بغداد را ۹ و نیم میلیون تومان اعلام کرده بود، نرخ هایی که نشان می دهد استفاده از ناوگان هوایی برای هر زائر مشهدی در هر مسیر، حدود ۴ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان هزینه دارد. این در حالی است که بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد هم اکنون هیچ پروازی با قیمت مصوب برای زائران اربعین وجود ندارد و بسیاری از مسافران مجبورند از بازارسیاه این بلیت ها را تهیه کنند.

در حالی که سخنگوی سازمان هواپیمایی مدعی است که سقف مشخصی برای خرید بلیت گذاشته شده و نمی توان بلیت ها را به فرد دیگری منتقل کرد و لذا تمامی راه های ایجاد فضای دلالی برای بلیت اربعین را بسته اند اما هنوز سایت های بسیاری از جمله برخی دفاتر مسافرتی حاظرند تا با پرداخت هزینه بلیت در همین روز های پر ترافیک برای شما صندلی خالی رزرو کنند!

برای کنکاش دراین راستا با یکی از سایت های فروش بلیت تماس می گیریم و در کمال ناباوری در حالی که فکر می کنیم بلیت اربعین نایاب است اما این دفتر مسافرتی حاضر به فروش بلیت به مقصد بغداد و نجف است!

وی درپاسخ به در درخواست ما عنوان می کند که هم ایرلاین عراقی و هم خطوط پروازی ایرانی را در اختیار دارد و جالب اینجاست که بلیط خطوط پروازی عراق از جمله «العراقیه» را مناسب تر و با هزینه کمتر معرفی می کند.

بنا بر گفته این متصدی فروش بلیط مشهد- نجف را می توان به قیمت ۷ تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بسته به نوع شرکت هواپیمایی خریداری کرد.هنگامی که به وی نرخ مصوب ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را یادآور می شویم با پوزخندی به ما اذعان می کند: اگر بلیت ۴ میلیونی وجود داشت به سراغ ما نمی آمدی!

بلیت ها از کجا می آیند؟

برای اطمینان از اینکه بلیت در بازار به وفور یافت می شود و افراد دیگری نیز ممکن است دراین بازار سیاه فعال باشند سری به آژانس های مسافرتی در برخی از خیابان های مشهد می زنیم.

متصدی یکی از باجه های فروش دفاتر خدمات مسافرتی در مشهد نرخ بلیت را ۱۲ میلیون تومان معرفی می کند اما از ما می خواهد تا شماره تماس خود را به وی بدهیم تا طی چند روز آینده قیمت مناسب تری برای ما پیدا کند!

مراجعه ما به سایر آژانس ها در اطراف حرم مطهر رضوی نیز بی نتیجه نیست و لذا برخی از آن ها قیمت های ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان را برای پرواز مشهد- بغداد پیشنهاد می دهند.

متاسفانه در خصوص بازار سیاه بلیت سوالات بسیاری در ذهن زائران نقش بسته که تاکنون مسئولان نیز پاسخی برای آن نیافته و یا حداقل نداده اند!

مسافران کربلا در انتظار دریافت روادید و بلیت| زائران زمینگیر شدند

در این راستا باید سوال کرد این بلیت ها از کجا تهیه شده است؟ وقتی مسئولان می گویدند که فروش بلیت فقط از طریق سایت های شرکت هواپیمایی و ۵ سایت مجاز امکان پذیر است چطور برخی خارج از مسیرهای تعیین شده بلیت تهیه می کنند؟

پاسخ مسئولان

زائران در حالی در دفاتر گردشگری سرگردان و حیرت زده از قیمت بلیت ها ملانده اند که سخنگوی دستگاه قضا در تازه ترین نشست خبری خود اعلام کرد: همکاران در حوزه دادستانی‌های عمومی انقلاب، سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی اقدامات موثری انجام داده اند.

سخنگوی دستگاه قضا : بهای کل بلیت یک طرفه از تهران و برعکس احصا و مشخص شده و ۴ میلیون تومان است و صدور بلیت یک طرفه یا دو طرفه به انتخاب مسافر بوده لذا فروش اجباری بلیت دو طرفه به عنوان شرط لازم برای صدور بلیت مطلقاً ممنوع است

ستایشی اظهار کرد: بهای کل بلیت یک طرفه از تهران و برعکس احصا و مشخص شده و ۴ میلیون تومان است و صدور بلیت یک طرفه یا دو طرفه به انتخاب مسافر بوده لذا فروش اجباری بلیت دو طرفه به عنوان شرط لازم برای صدور بلیت مطلقاً ممنوع است.

سخنگوی قوه قضاییه هم چنین یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به صورت گروهی (بیش از ۹ نفر) در بازه زمانی سفرهای اربعین نیستند. هم اکنون ۳ سکوی بر خط برای مجموعه سایت‌های ارائه دهنده خدمات هوایی دارای مجوز برخط آماده و مهیاست تا به نمایندگی از طرف شرکت‌های هواپیمایی فاقد امکان برای فروش بلیت آن هم به صورت برخط اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

داستان دریافت گذرنامه

دریافت گذرنامه نیز هم چون بلیت هواپیما در طی یک ماه گذشته با فراز نشیب های بسیاری برای متقاضیان همراه بوده است.

اگر چه اداره گذرنامه مشهد مقدس در این مدت سعی کرده تا با تدابیر مختلف از جمله توسعه میز های خدمت از ازدحام در این رابطه بکاهد و به صدور گذرنامه ها سرعت ببخشد اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آنست که بسیاری از مردم به دلایل نامعلوم برای دریافت گذرنامه با مشکل جدی روبرو هستند.

مسافران کربلا در انتظار دریافت روادید و بلیت| زائران زمینگیر شدند

یکی از اقداماتی که برای تسریع صدور گذرنامه در این رابطه اتخاذ شده است الصاق برچسب بر روی گذرنامه هایی است که تاریخ آن ها تمام شده لذا به این شیوه زائران می توانند از مدت زمان ۶ ماهه تمدید گذرنامه برای سفر استفاده کند اما اطلاع رسانی ضعیف موجب شده که بسیاری از زائران از این موضوع بی خبرباشند و لذا گذرنامه های خود را باطل و برای دریافت گذرنامه های جدید اقدام کنند که حالا در تور انتظار افتاده اند.

در این رابطه بسیاری از خانواده هایی که دسته جمعی برای گذرنامه اقدام کرده اند حالا یک درمیان گذرنامه ها به دستشان رسیده و آن هایی که فکر می کنند گذرنامه خود را ۳ روزه و در نهایت ۷ روزه دریافت می کنند حالا مدت انتظار آن ها از دو هفته نیز فراتر رفته وهنوز هم از ارسال گذرنامه خبری نیست.

این مشکلات در حالی است که پیش از این سردار علی ذوالقدر، رئیس پلیس گذرنامه فراجا از صدور گذرنامه زیارتی در مدت سه روز خبر داد و با بیان اینکه روزانه بیش از ۹۰ هزار گذرنامه چاپ می شود به زائران اطمینان خاطر داد هنگامی که گذرنامه زائران چاپ می‌شود برای آنها پیامک ارسال شود و ظرف یک تا دو روز بعد این گذرنامه به دست آنها می‌رسد.

مدیر کل پست خراسان رضوی: در بحث گذرنامه تقریبا حلقه انتهایی اداره پست است، یعنی گذرنامه اول باید درخواست داده شود، در نوبت چاپ قرار بگیرد و بعد از چاپ بارکد بخورد و پس از تحویل به اداره پست تهران برای پست خراسان رضوی ارسال شود و ما هم طبق یک زمان‌بندی به مردم تحویل می‌دهیم

بنا بر گفته برخی از منابع آگاه گفته می شود مراحل چاپ گذرنامه در مشهد مقدس با مشکل برخورد کرده است و لذا مقرر شده است تا گذرنامه های برای ارسال به تهران ارسال شود و همین موضوع موجب شده تا زائران مشهدی بیش از گذشته بلاتکلیف بمانند.

متاسفانه دیر کرد گذرنامه ها از یک طرف و این روز ها ارسال گذرنامه ها به صورت اشتباهی و یا به دلیل آدرس های مخدوش یکی دیگر از مشکلاتی است که سد راه زائران برای سفر به عراق تبدیل شده است.

چشم انتظار پست

به گزارش خبرنگار بازار؛ این در حالی است که بسیاری از گذرنامه ها با وجود ۱۰ الی ۲۰ روز هم به دست برخی از زائران نرسیده است.

مسافران کربلا در انتظار دریافت روادید و بلیت| زائران زمینگیر شدند

دیرکرد زمان رسیدن گذرنامه ها در مشهد موجب شده تا بسیاری از مردم وزائران به اداره پست مراجعه کنند و این اداره نیز از هجوم و ازدحام زائران در امان نماند.

این در حالی است که مدیر کل پست خراسان رضوی در این باره بیان می کند: در بحث گذرنامه تقریبا حلقه انتهایی اداره پست است، یعنی گذرنامه اول باید درخواست داده شود، در نوبت چاپ قرار بگیرد و بعد از چاپ بارکد بخورد و پس از تحویل به اداره پست تهران برای پست خراسان رضوی ارسال شود و ما هم طبق یک زمان‌بندی به مردم تحویل می‌دهیم.

محمدرضا شفیعی اذعان می کند: گذرنامه‌ها در مشهد ظرف کمتر از ۲۴ ساعت تحویل می‌شود و برای شهرستانها در کمتر از ۴۸ ساعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا ۷ شهریور بالغ بر ۲۹۰ هزار گذرنامه توزیع شده است ادامه می دهد: بیش از ۳۵ هزار گذرنامه از اول مردادماه تا کنون توزیع شده است این در حالی است که سال گذشته در مجموع ۴۷۰ هزار گذرنامه توزیع شده است.

مدیرکل پست خراسان رضوی درباره مشکل افرادی که هنوز گذرنامه‌شان نرسیده، میگوید: زائران برای رهگیری گذرنامه از طریق درگاه «پلیس من» اقدام کنند.

کد خبر: ۲۴۰٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha