۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
تمدن کاریزی در عطش کم آبی | تامین منابع آبی پایدار و با کیفیت دغدغه مردم است
بازار از یزد گزارش می‌دهد؛

تمدن کاریزی در عطش کم آبی | تامین منابع آبی پایدار و با کیفیت دغدغه مردم است

یزد- تمدن کاریزی یزد نماد سختکوشی کویرنشینانی است که آب را با هزاران زحمت و ابتدایی‌ترین ادوات اما با مهندسی دقیق از دل زمین بیرون کشیده، انتقال داده و برای گوارای وجود، به مظهر رساندند.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: تامین آب همواره دغدغه ساکنان استان کویری یزدی است اما بر این اعتقادیم که تمدنی که با این دشواری‌ها شکل گرفته و تداوم یافته، حفاظت شدنی است از این رو قدم نهادن در مسیر رفع عطش و شناور سازی رونقی از امید در دریای خشک کویر از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایجاد منابع آبی پایدار، یکسان سازی کیفیت و کمیت آب شرب شبکه، جلوگیری از قطع آب و ... از دغدغه هایی است که یزدی ها همواره با آن دست به گریبان هستند.

زهرا موسوی یکی از شهروندان یزدی با اشاره به افت فشار و کیفیت آب در فصل تابستان حتی در ماه شهریور گفت: استفاده از آب چاه ها بسیار افزایش و کیفیت آب شرب نیز به موازات آن کاهش یافته است. بالا بودن املاح و سختی آب بر سلامت شهروندان اثر می گذارد اما از این هم بگذریم، فشار آب به حدی پایین است که گاهی جوابگوی نیاز شرب و بهداشت هم نیست. گاهی برای استحمام هم با مشکل مواجه هستیم و آب کافی به کولرها نیز نمی رسد و گرمای هوا بیشتر احساس می شود.

نگرانی از قطع آب

رضا اسلامی یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به قطع شدن آب در منطقه حسن آباد در ساعاتی از شبانه روز، ادامه داد: این منطقه محروم از بسیاری از امکانات محروم است اما آب شرب نیاز اساسی است و نباید از آن چشم پوشید البته فشار آب شبکه شرب و بهداشت باید در همه شهر یکسان باشد اما در ساعاتی که در این منطقه آب قطع است، همه مناطق شهر تقریبا از آب شبکه برخوردار هستند این مشکل هر ساله تکرار می شود ما حتی حاضریم از آب چاه هم بهره مند شویم چرا که بهتر از قطع آب است اما هنوز در این راستا اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرعامل آبفای یزد: رینگ شهری آب یزد قرار است برای یکسان سازی کیفیت و متعادل سازی فشار آب در نقاط مختلف با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال طی سه سال اجرا شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه رفع تنش کم آبی، مهم ترین اقدام دولت سیزدهم برای رفع دغدغه مندی یزدی ها بوده و شرکت آبفای استان یزد هم تمام اهتمام نیرو و امکانات را به سمت تحقق این هدف مهم سوق داده است، تاکید کرد: از مهمترین اقدامات می توان به آغاز اجرای پروژه بزرگ رینگ شهر یزد، اجرای پروژه بزرگ طرح آبرسانی و تامین آب شرب شهر میبد، ایجاد و اصلاح شبکه های آبرسانی و ساخت مخازن ذخیره آب اشاره کرد.

جلال علمدار ادامه داد: آغاز اجرای پروژه بزرگ رینگ شهر یزد بزرگترین اقدام دولت سیزدهم در راستای عدالت بخشی و کیفی سازی شبکه آب شرب است که تلاش دارد با اجرای ۱۶۶ کیلومتر خطوط آبرسانی، ساخت ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و دو ایستگاه پمپاژ و تاسیسات تله متری و گندزدایی نوین، آب با کیفیت مناسب و یکنواخت و با فشار متعادل را در شبکه جاری ساخته و عدالت آبی را در توزیع آب شرب در شهر یزد حاکم سازد.

تمدن کاریزی یزد در عطش کم آبی | تامین منابع آبی پایدار و با کیفیت دغدغه مردم است


یکسان سازی کیفیت و کمیت آب با اجرای رینگ شهری

مدیرعامل شرکت آبفای یزد گفت: رینگ شهری آب یزد قرار است برای یکسان سازی کیفیت و متعادل سازی فشار آب در نقاط مختلف با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال طی سه سال اجرا شود تا مشکلات ناشی از کیفیت نامطلوب آب و افت فشار آب به ویژه در زمان پیک مصرف به حداقل برسد.

علمدار افزود: اجرای طرح ارتقای شبکه آب شرب تنها به مرکز استان محدود نشده و شرکت آب و فاضلاب استان یزد اجرای پروژه بزرگ طرح آبرسانی و تامین آب شرب شهر میبد را نیز در دستور کار قرار داده است. این پروژه با ۱۸ کیلومتر خط انتقال، تجهیز هفت حلقه چاه و حفر و تجهیز یک حلقه چاه و ساخت ۱۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و تکمیل اتاقک چاه و ایستگاه پمپاژ و اجرای تاسیسات تله متری و برق رسانی در دست اجراست.

وی ضمن بیان اینکه شبکه آب شهری به‌عنوان یک سامانه پیچیده نقش اصلی را در تامین آب مورد نیاز مشترکان بر عهده دارد و حفظ این شبکه آب در گرو مسائل مختلفی از جمله ساخت مخازن و منابع آب، تصفیه و توزیع، نگهداری و بازسازی لوله‌ها و ایستگاه‌ها، کنترل کیفیت آب و پایش مصرف است، افزود: در راستای افزایش تاب آوری برای ارتقای شبکه آب شرب استان ساخت بیش از ۶۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در شهرهای مختلف استان را در دستور کار قرار داده است.

آبرسانی به ۵۸ روستای محروم

مدیرعامل آبفای یزد از جمله مخازن به احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی مروست، احداث دو باب مخزن پنج هزار مترمکعبی مهریز، احداث دو باب مخزن ۵ هزار مترمکعبی اردکان، احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی بهاباد، احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شهر تفت، احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی بافق، احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی هرات و احداث دو باب مخزن ۵ هزار مترمکعبی میبد اشاره کرد.

پروژه تامین آب پایدار برای ۵۸ روستای استان یزد در حال اجرا است

علمدار با اشاره به تلاش برای آبرسانی به روستاهای استان اعلام کرد: با تلاش و همت دست اندرکاران وزارت نیرو ، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، شرکت آب و فاضلاب استان یزد و قرار گاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه الغدیر استان یزد پروژه تامین آب پایدار برای ۵۸ روستای استان یزد در حال اجرا است و در فاز دوم آن ۳۸۴ روستاهای محروم استان از نعمت آب سالم و پایدار بهرمند خواهند شد.

وی از جمله اقدامات حوزه آبرسانی در روستاها را احداث مخازن فاز دوم مجتمع امام حسین و ایستگاه پمپاژ و اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال روستا های شهرستان اشکذر، تکمیل مخازن و ایستگاه پمپاژ خط انتقال مجتمع تنگل و بهدان و همیجان شهرستان بهاباد و احداث ۲۱۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب به مجتمع امام حسین (ع) اشکذر و اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال طرح آبرسانی به مجتمع امام حسین (ع) اشکذر از سوی شرکت آب و فاضلاب استان یزد نام برد.

بهره برداری از آب های خاکستری

مدیرعامل آبقای یزد با بیان اینکه بخشی از پروژه های آبی این شرکت در راستای محرومیت زدایی در همه شهرستان های استان رقم خورده است، ادامه داد: اجرای خط انتقال و آبرسانی به منطقه بهمن شهرستان ابرکوه، اجرای خط انتقال آب به مجتمع عقدا شهرستان اردکان، اجرای عملیات آبرسانی مجتمع تنگ چنار شهرستان مهریز، اجرای عملیات آبرسانی به مجتمع ولایت دو و سه شهرستان یزد و اجرای عملیات آبرسانی مجتمع بختیاری و شهریاری شهرستان هرات از جمله آنهاست.

علمدار با اشاره به محدودیت منابع آبی، به روی آوردن به بهره برداری از آب های خاکستری نیز از سوی شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: بهره برداری از پساب تصفیه خانه آب فاضلاب مورد توجه جدی قرار گرفت به طوری که شاهد اجرا و ساخت تاسیسات فاضلاب در روستای آسفیج شهرستان بهاباد و شهر ندوشن و بهره برداری از تصفیه خانه آب فاضلاب شهر میبد – اردکان - بافق، مهریز - تفت هستیم.

تامین آب پایدار و با کیفیت و کمیت مناسب یکی از نیازهای اساسی و مطالبات به حق شهروندان یزدی است و امید است با اجرای طرح هایی که عنوان شد، این مهم تحقق یابد تا شاهد تداوم تمدن در یزد کاریزی باشیم؛ شهری که با قنات زنده شد و این روزها تشنه آب است.

کد خبر: ۲۴۰٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      باید حتما بابت تنش ابی مناطقی که بیشتر در گیر هستند توجه بیشتری بشه مخصوصا یزد.ولی جاهایی هم که اب وهوای بهتری دارندمثل استان البرز هم بیشتراز ۹۰درصدش از اب چاه استفاده میکنند واب سد طالقان.وصد کرج یکسره به تهران منتقل میشه ودر تهران هم از اون اب درست استفاده نمیکنند وخیلی اسراف میشه شستوشو برجها ووووو..استخرها ی ساختمانهای گران قیمت.امسال تابستان بسیاری از نقاط کرج بی ابی کشیدند.ابی که قبلا برای درختان کوچه ها وباغهای کرج میامد انم قطع شده وطبیعت ودرختان کهنسال کرج هم در خطر افتاده ای کاش کمی فکر میشد