۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
تقلای جاماندگان برای سهام، معطلی مسئولان در آمار و ارقام
«بازار» گزارش می دهد

تقلای جاماندگان برای سهام، معطلی مسئولان در آمار و ارقام

با آنکه وزیر اقتصاد از پوشش ۵ میلیون جامانده سهام عدالت جدید خبر می دهد که تعداد جاماندگان و مستحقین این نوع سهام چند برابر این رقم بوده اما با وجود منابع مالی زیاد، ولی در این زمینه تعلل جریان دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سهامدار شدن جاماندگان طرح سهام عدالت بار دیگر این روزها در حالی مطرح شده است که چندین میلیون مستحق پس از ۱۷ سال هنوز چشم انتظار این نوع سهام هستند، افرادی که از همان ابتدا جزو مشمولان دریافت سهام عدالت بوده و در این طرح نام نویسی کرده اند اما به دلایلی نتوانسته اند به آن دست یابند.

البته دولت در پی آزاد سازی سهام عدالت با اعتراض چند میلیون افراد مشمول که نام آنها در لیست دریافت کنندگان سهام عدالت قرار نگرفته بودند مواجه شد و به آنها قول مساعد داد که حقوقشان در این طرح رعایت شود، اما پس از مدتی فقط توانست حدود ۳ و نیم میلیون از مشمولان را که عضو نهادهای حمایتی و در دهک های پایین درآمدی جامعه چون کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی بودند را در این طرح بگنجاند.

این در حالی است که طبق برآوردها و گزارش ها موجود بیش از ۱۵ میلیون ایرانی مستحق دریافت سهام عدالت هستند و معتقدند؛ در حقوق آنها اجحاف شده است، بنابراین خواهان دریافت این نوع سهام از دولت در مسیر رعایت عدالت می باشند. سهام عدالتی که دارندگان آن نیز سالانه طی دو مرحله ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز می شود که در مقابل تورم و گرانی رقمی نیست که در معیشت آنها تاثیری بگذارد.

تلاش دولت برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان ادامه دارد آنطور که خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز اخیرا به صراحت اعلام کرده است؛ دولت در تامین منابع مالی لازم برای پوشش و تامین جاماندگان سهام عدالت مشکلی ندارد

مطالبه گری جاماندگان برای دریافت سهام عدالت و رایزنی مسئولان برای پرداخت آن

ولی جاماندگان این نوع سهام با مطالبه گری به حق از دولت خواهان رسیدگی برای دستیابی آنها به سهام عدالت بوده چرا که به گفته کارشناسان در صورت رونق بخشی اقتصاد و بازار سرمایه همین سهام اندک می تواند به عنوان پشتوانه ای مالی برای دارندگان آن در آینده شود.

حال با گذشت سالها از این قضیه وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده است؛ "فهرست افراد مستحق برای دریافت سهام عدالت بروزرسانی شده و طی نامه جدیدی برای معاون اول جهت طرح در هیئت دولت ارسال شده است به گونه ای که در مجموع حدود ۴.۵میلیون تا ۵ میلیون نفر جامانده سهام بتوانند در صورت موافقت از مزایای این طرح بهره مند شوند". البته برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این خصوص، طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت که بر اساس آن، دولت قصد ارائه مجدد سهام عدالت به سه گروه بزرگ از افراد جامانده سهام عدالت را دارد، در مجلس یازدهم مطرح و تصویب شده است.

از طرفی با توجه به وجود بانک اطلاعاتی قوی در شناسایی افراد جامانده از سهام عدالت، موضوع کاملا شفاف و محرز است تا جاماندگان سهام عدالت بتوانند سهامی که حق آنهاست را دریافت کنند.

با این وجود تلاش دولت برای رسیدگی به این موضوع ادامه دارد آنطور که خاندوزی وزیر اقتصاد نیز به صراحت اعلام کرده است؛ دولت در تامین منابع مالی لازم برای پوشش و تامین جاماندگان سهام عدالت مشکلی ندارد.

دولت در این بخش به قدری دارایی دارد که می توانند همه مستحقین سهام عدالت را بدون هیچ مشکلی از طریق فروش بخشی از سهام شرکت های خود تحت پوشش چنین طرحی قرار دهد، این در حالی است که هنوز بخش عمده ای از مستحقیق و جاماندگان نتوانسته اند سهام عدالت بگیرند

با فروش بخشی از سهام شرکت های دولتی می توان همه مستحقیق و جاماندگان سهام عدالت را پوشش داد

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص توانایی دولت در تامین مالی پوشش جاماندگان سهام عدالت در این طرح، گفت: سخن خاندوزی در این زمینه کاملا درست است، چرا که دولت در این بخش به قدری دارایی دارد که می توانند همه مستحقین سهام عدالت را بدون هیچ مشکلی از طریق فروش بخشی از سهام شرکت های خود تحت پوشش چنین طرحی قرار دهد.

به طور مثال چنانچه فقط ۱۰ درصد سهام پالایشگاه اراک را بفروشد، از این طریق می تواند ۵ میلیون جامانده سهام عدالت را تامین مالی کند، زیرا این رقم با توجه به سهام یک میلیون تومانی سهام عدالت، رقمی ۵ هزار میلیارد تومانی است که برآوردها نشان می دهد ۱۰ درصد ارزش پالایشگاه اراک می باشد.

وی با بیان اینکه دولت از ابتدا می بایست برای ارایه سهام عدالت، مستحقینی که واقعا از لحاظ مالی شرایط نامناسبی دارند را تحت پوشش این نوع سهام قرار می داد و با موشکافی دقیق آنها را شناسایی می کرد، گفت: دولت ابتدا مشمولان این طرح را در سطح وسیع یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار داد و خیلی ها که تمکن مالی داشتند نیز در این طرح جای گرفتند، اما فرایند کار به گونه ای بود که برخی ها که مستحق دریافت سهام عدالت بودند در این لیست جای نگرفتند.

البته سال گذشته سه و نیم میلیون نفر مشمول طرح سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند مجدد شناسایی و به آنها که قبلا برای این نوع سهام ثبت نام کرده بودند ولی به هر دلیلی نام آنها در لیست سهام عدالت بگیران قرار نگرفته بود را تحت پوشش قرار داد ولی همچنان خیلی از آنها نیز نتوانسته اند سهام عدالت دریافت کنند.

خیلی ها شاید با این تفکر که از لحاظ مالی شرایط مساعدی ندارند، بنابراین جزو جاماندگان محسوب می شوند، در حالی که چنین نیست، چرا که جاماندگان سهام عدالت افرادی هستند که در دهه ۸۰ مشمول طرح سهام عدالت بوده و در این طرح ثبت نام کرده اند اما نام آنها در لیست قرار نگرفته است

جاماندگان سهام عدالت کسانی هستند که در دهه ۸۰ در این طرح ثبت نام کرده اند

معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم به موضوع جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: خیلی ها شاید با این تفکر که از لحاظ مالی شرایط مساعدی ندارند، بنابراین جزو جاماندگان محسوب می شوند، در حالی که چنین نیست. چرا که جاماندگان سهام عدالت افرادی هستند که در سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار، مشمول طرح سهام عدالت بوده و در این طرح ثبت نام کرده اند اما نام آنها به دلایلی در لیست قرار نگرفته است، بنابراین این افراد جامانده محسوب می شوند.

البته در برخی خانوارها طی این ۱۷ و ۱۸ سال که جز سهام عدالت بگیران هستند، صاحب فرزند معلول و ...شده اند که دولت باید آنها را شناسایی و تحت پوشش این نوع سهام قرار دهد اما اینکه خانواری که پس از ثبت نام، صاحب فرزندی شده است، دیگر سهام عدالت به آنها تعلق نمی گیرد، مگر اینکه دولت در تصمیمی جدید اقدام به سهام دار کردن آنها کند.

وی با بیان اینکه رقم ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان سود سهام عدالت به مشمولان این طرح رقمی آنچنانی نیست که بتواند در معیشت آنها تاثیر گذار شود، افزود: به نظر می رسد با توجه به پرتوی قوی شرکتهای سهام عدالت و رونق و سوددهی آنها همچنین شرایط کنونی نرخ تورم و گرانی ها در بازار، در مورد پرداخت سود مناسب به سهام داران باید تجدید نظر شود چرا که کارخانه ها و شرکت های سهام عدالت جزو بزرگترین، پرسودترین و معتبرترین شرکتها هستند.

وزیر اقتصاد: اعطای سهام به جاماندگان زمان نمی‌برد و در حقیقت مسئله مصوبه هیئت دولت است، در صورتی که وزارتخانه‌های مالک شرکت‌های نفتی یا صنعتی موافقت کنند مراحل مربوط به اعطای سهام جاماندگان یک تا دو ماهه که حدود ۵ میلیون نفر هستند، شدنی است

قول مساعد دولت برای سهامدار کردن ۵ میلیون جامانده سهام عدالت به زودی!

بنا به این گزارش، بیش از ۴۹ میلیون نفر از ایرانیان دارای سهام عدالت می باشند، اما، بسیاری از اقشار کم درآمد، کارگران روز مزد، کودکان و یا مشاغل آزاد، در این گروه جای نگرفته اند. خیلی ها نیز همانطور که گفته شد مشمول این طرح بوده و در دهه ۸۰ برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده اند اما تا بحال به آن دست نیافته اند، جاماندگانی که طبق وعده دولت قرار است تحت پوشش قرار گیرند، آنطور که سال گذشته بخش عمده ای از آنها افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند در لیست سهام عدالت بگیران جای گرفتند.

اخیرا نیز وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص سهام عدالت جاماندگان گفته است: منابع برای جاماندگان داریم، دولت به‌قدری که بخواهد سهام به جاماندگان واگذار کند دارد و در سال گذشته نیز دو بار تلاش کردیم مصوبه آن را از هیئت دولت دریافت کنیم، دستگاه‌هایی که مالک آن سهام و صنعت بودند با واگذاری سهام موافقت نکردند.

امیدوار هستیم امسال این وعده محقق شود. بنابراین سهامی که تا امروز از سوی دولت تأمین شده است، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ۱.۵ میلیون نفری را که در دهه ۸۰ از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، شامل می‌شود، در مجموع برای حدود ۴.۵ میلیون تا ۵ میلیون نفر، حتی افرادی که در دوره اول ثبت‌نام سهام عدالت انجام داده بودند و مستحق نیز بودند اما سهام دریافت نکردند، پیش‌بینی سهام انجام شده است.

به گفته وی اعطای سهام به جاماندگان زمان نمی‌برد و در حقیقت مسئله مصوبه هیئت دولت است. با این وجود در صورتی که وزارتخانه‌های مالک شرکت‌های نفتی یا صنعتی موافقت کنند مراحل مربوط به اعطای سهام به مشمولان این طرح یک تا دو ماهه شدنی است.

کد خبر: ۲۴۰٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      سلام .دوستان عزیز واقعا مشکل مارو حل کنید این سهام به همه تعلق میگیرد چرا در مورد نا که به هر شکل جا مانده ایم کسی کاری نمیکند .