۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
درآمد یک میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی نفت

درآمد یک میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی نفت

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: این صندوق پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد دلار بدون سرمایه‌گذاری اضافه درآمد ایجاد کرده است.

به گزارش بازار، عبدالحسین بیات با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ دوره بازنشستگی بیان کرد: اگر وضع بازنشستگان خوب باشد این پیام را به شاغلان می‌رساند که آینده خوبی در انتظار آنهاست و ایمان داشتن به آینده و امیدوار بودن به افق پیشرو دو بحث مهمی است که می‌تواند در نوع و سبک زندگی و کارشان مؤثر باشد و این موضوع برای صنعت نفت به‌عنوان بخش مهم و پیشران اقتصاد کشور بسیار مهم است.

وی افزود: امیدوار بودن به آینده و وضع بازنشستگان صنعت نفت از منظر پرداخت متناسب با کسور به‌عهده صندوق بازنشستگی است و با توجه به اینکه این صندوق یک مؤسسه مستقل اداری، حقوقی و مالی است، هیچ‌گونه وابستگی به دولت ندارد از این رو با گذشت ۷۶ سال از عمر این صندوق تاکنون هیچ‌گونه کمکی اعم از مالی، اداری و امور بازنشستگان از دولت و وزارت نفت از جنبه دولتی نگرفته است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: برای تحقق اهداف صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیازمند منابع مالی کافی هستیم، از این رو رویکرد بنگاه اقتصادی را برای این صندوق انتخاب کردیم. در این رویکرد همه موارد باید با مؤلفه‌های ملی و بین‌المللی انطباق داشته باشد از جمله حداکثرسازی تابع هدف که کل مجموعه به‌ویژه بخش اقتصادی صندوق بازنشستگی نفت موظف است طبق اساسنامه سرمایه بازنشستگان را حفظ و حداکثرسازی کند.

بیات با اشاره به اینکه مولدسازی برای هر بنگاه اقتصادی موضوعی مهم و حیاتی است، گفت: ما از مسیر مولدسازی شرایطی را فراهم می‌کنیم که پایداری صندوق بازنشستگی نفت را تضمین کند. صندوق بازنشستگی صنعت نفت افزون بر مستقل بودن، ماهیت بین‌نسلی و بیمه‌ای نیز دارد.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی صنعت نفت حدود ۱۰ میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: بعضی از این پروژه‌ها به‌دلیل سبک مدیریتی گذشته دارای نرخ رشد متعارف ملی و بین‌المللی نبودند که با تشکیل شورای عالی پروژه‌ها و برگزاری نشست‌های کنترل و رفع موانع، پیشرفت پروژه‌ها به‌صورت ماهانه ارزیابی شد و پیشرفت بعضی از پروژه‌ها را از ۰.۵ درصد و یک درصد به بیش از ۴ درصد در ماه رساندیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به گروه شرکت‌های تولیدی تصریح کرد: واحدهای تولیدی یک موضوعی دارند تحت عنوان ظرفیت اسمی، بعضی از واحدهای تولیدی ما در سال کمتر از این ظرفیت تولید می‌کردند، از این رو با تشکیل شورای عالی برنامه‌ریزی و کنترل تولید به‌منظور رفع موانع تولید، برای برنامه‌های تولید، بازرگانی و فروش این واحدها، اقدام‌های لازم برای مولدسازی سرمایه و افزایش ارزش‌افزوده و تولید صورت گرفته است.

بیات اظهار کرد: صندوق بازنشستگی صنعت نفت پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد دلار بدون سرمایه‌گذاری اضافه و با رفع موانع تولید در مجتمع‌های تولیدی زیرمجموعه، درآمد ایجاد کرده و این موضوع در تعادل پایداری ورودی منابع و مصارف صندوق تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به توقف فعالیت بعضی شرکت‌ها و پروژه‌ها در دوره‌های گذشته افزود: ایران ال‌ان‌جی طرحی بود که ۲ میلیارد دلار برای آن سرمایه‌گذاری و حدود ۱۲ سال متوقف شده بود که با فعال‌سازی این طرح و از محل به تولید رسیدن نیروگاه برق ایران ال‌ان‌جی درآمد ایجاد شده است و امسال با بهره‌برداری از مخازن ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی که مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران است، می‌توانیم به فرآیند تکمیل این پروژه ملی شتاب بیشتری بدهیم تا به امید خدا فاز نخست پروژه در افق ۱۴۰۴ نهایی شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: بر اساس ارزیابی انجام‌شده از بعضی شرکت‌ها، بقای برخی بخش‌ها ضروری نبود، از این رو برای جلوگیری از هزینه اضافی برای صندوق بعضی از این بخش‌ها را به فروش رساندیم و تعدادی از آنها را منحل کردیم و از سوی دیگر شرکت‌های دیگر و پروژه‌های با اهمیت را بسیار معنادار تقویت کردیم.

بیات با بیان اینکه کاهش قیمت و هزینه تمام‌شده نیز جزو مولدسازی به شمار می‌آید، تصریح کرد: با تدوین و تصویب آیین‌نامه معاملات، آیین‌نامه مأموریت‌های خارجی، تشکیل کمیته‌های فروش ارز و از محل درآمد شرکت‌های صندوق بازنشستگی سبب پیشبرد مولدسازی در مجموعه این صندوق شده‌ایم.

وی استفاده از اهرم‌های بازارهای سرمایه و ابزارهای مشتقه را از عوامل مولدسازی دارایی‌ها و تحقق مأموریت‌های حوزه اقتصادی صندوق بازنشستگی نفت دانست و افزود: صندوق بازنشستگی صنعت نفت از بنگاه‌هایی است که حداکثر استفاده را از بازار سرمایه می‌کند و این موضوع سبب جذب پول‌های سرگردان بازار و هدایت آنها به سمت تولید و توسعه می‌شود، از این رو صندوق بازنشستگی به جای استفاده از منابع داخلی از محل منابع دیگران با مولدسازی و ایجاد ارزش افزوده که بیشتر آن سهم صندوق است، موجب تضمین پایداری در منابع و مصارف صندوق می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در گذشته مازاد بعضی از منابع صندوق به اوراق بهادار تبدیل می‌شد و با توجه به نرخ تورم و نوسانات نرخ ارزی که اکنون در کشور وجود دارد، این اوراق به‌اندازه کافی رشد نمی‌کرد و تکلیفی که اساسنامه برای حفظ و افزایش سرمایه صندوق معین کرده محقق نمی‌شد. ما در صندوق بازنشستگی صنعت نفت این مسیر را تغییر دادیم و نه‌تنها به سوی اوراق بهادار نرفتیم بلکه خودمان منتشرکننده اوراق بهادار شدیم.
بیشتر بخوانید: چشم طمع روس‌ها به طلای سیاه اقلیم کردستان

بیات با اشاره به نگهداری کوتاه‌مدت منابع مالی در صندوق بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: درگذشته مازاد کسورات پس از پرداخت مستمری بازنشستگان وارد بخش اقتصاد می‌شد، اما هم‌اکنون کسری تأمین مستمری، از سود اقتصادی شرکت‌ها تأمین می‌شود. مستمری قابل پرداخت امسال صندوق بازنشستگی نفت حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که بخش عمده این مبلغ از طریق سود شرکت‌ها پرداخت می‌شود، لیکن به جهت مولد ماندن و بهره‌مند شدن این مبلغ (بیش از ۱۵ همت)، به‌اندازه نیاز ماهانه مستمری‌ها به صندوق هدایت شده و مابقی به‌عنوان سرمایه در گردش طرح‌های در حال احداث، از پیشرفت آنها حمایت می‌کند.

وی درباره علل ناترازی منابع ورودی و خروجی صندوق‌ها افزود: با بازنشسته شدن سالانه همکارانی که با واگذاری شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفتی و … به صندوق می‌پیوندند و مستمری‌بگیر می‌شوند، کسورات افرادی که به جای ایشان در واحدهای یادشده جذب کار می‌شوند، دیگر وارد صندوق نفت نمی‌شود و به صندوق تأمین اجتماعی واریز می‌شود. از این رو مصارف و مستمری صندوق افزایش می‌یابد، همچنین دیگر رویکرد دولت‌ها توسعه سازمان‌ها و وزارت نفت نیست، بلکه رویکرد دولت کوچک‌سازی بدنه دولت است، بنابراین استخدام جدید آن‌چنانی هم در سال‌های اخیر انجام نشده است، بنابراین کسورات ناشی از شاغلان سال به سال رو به کاهش است از این رو ناترازی از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها به امید خدا تأمین می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در افق سال ۱۴۰۴ به بعد نرخ بازنشستگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. از این رو برای جبران ناترازی و پرداخت مستمری بازنشستگان در آن افق تصمیم به خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس گرفتیم. با خرید این بلوک منابع قابل‌اطمینانی برای حفظ تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌ها فراهم خواهد شد.

بیات با اشاره به ظرفیت‌های هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: پارسال حدود ۸۵ درصد ظرفیت اسمی در این هلدینگ تولید انجام شد که اگر این ظرفیت را بدون نیاز به یک ریال سرمایه‌گذاری جدید به ۱۰۰ درصد برسانیم، حدود ۸ میلیون تن تولید اضافه خواهیم داشت که می‌تواند حدود ۵ میلیارد دلار درآمدزایی اضافه آن شرکت و به‌تبع صندوق‌ها شود.

وی بحث رویکرد توسعه زنجیره ارزش را سبکی جدید و مهم دانست که بدون سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های اصلی هلدینگ خلیج‌فارس می‌تواند حلقه‌های جدید تولید را در این هلدینگ شکل دهد و با افزایش تولید درآمدی را برای صندوق بازنشستگی صنعت نفت و دیگر سهامداران ایجاد ‌کند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: رویکرد مولدسازی پروژه در هلدینگ خلیج فارس موضوعی مهم است. بعضی پروژه‌ها در هلدینگ خلیج فارس روند پیشرفت کندی دارند که می‌توان با نظارت فعال و مؤثر این روند را افزایش داد تا واحدها زودتر به تولید برسند و باعث درآمدزایی صندوق شوند.

بیات با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس باید به مصرف‌کننده نهایی وصل شود و دست‌ واسطه‌ها را در بازارهای صادراتی قطع کند، افزود: این هلدینگ به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور اعتبار بالایی دارد که می‌تواند به‌عنوان بازوی صنعت نفت در توسعه میدان‌های نفتی و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت کمک کند.

وی با اشاره به پروژه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: بعضی از این پروژه‌ها مانند پتروشیمی نخل آسماری تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا با جمع‌آوری گازهای مشعل و تبدیل آنها به مواد پتروشیمی درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: پروژه‌های پتروپالایش کنگان، سه واحد پلی‌اتیلن سنگین، یک واحد یوتیلیتی‌آفسایت و فاز یک مخازن ۶ پروژه‌ای است که در عسلویه و دو پروژه در نفت سپاهان در نیمه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع ۴ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است و با بهره‌برداری این پروژه‌ها حدود ۳ میلیارد دلار به درآمد صندوق اضافه می‌شود.

بیات افزود: با شفاف‌سازی و شناسایی فرآیندهای معیوب، فرآیندهای پنهان و فرآیندهایی که همراه مفاسد بود، تعیین آیین‌نامه‌ها، دستورعمل‌ها و کمیته‌های مشخص برای اینها و خارج کردن عمده‌ای موارد از اختیار تک‌نفره به خرد جمعی در بحث شفاف‌سازی کارهای مثبتی در صندوق انجام شده است.

وی تقویت فروش‌های صادراتی، قرار دادن بعضی واحدها در زنجیره ارزش، تشکیل کارگروه وصول مطالبات، افزایش تولید بیش از ظرفیت اسمی نفت سپاهان، پتروشیمی خارک، دو پالایشگاه کنگان و نفت جی، تعریف تعدادی پروژه جدید، گرفتن مالکیت ازدست‌رفته بعضی شرکت‌ها را از اقدام‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت برای افزایش تیراژ تولید و افزایش درآمد دانست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به حضور فعال این صندوق در بخش‌های مختلف اظهار کرد: صندوق بازنشستگی صنعت نفت در جایگاهی نیست که ادغام شود و این موضوع منتفی شده است. صندوق‌ها زمانی موفق هستند که وابستگی خود را از دستگاه‌های دولتی قطع و با تغییر رویکردهای مدیریتی و با تولید ثروت و منابع بتوانند بازنشستگان خودشان را به طرز مطلوبی اداره کنند.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha