۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
احتمال مذاکره هسته ای میان ایران و آمریکا در سازمان ملل وجود دارد
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

احتمال مذاکره هسته ای میان ایران و آمریکا در سازمان ملل وجود دارد

پروفسور «پل پیلار» معتقد است احتمال مذاکره هسته ای میان ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود می‌تواند یک گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص این موضوع که باقری کنی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که قرار است با طرف‌های مذاکرات احیای برجام رایزنی‌هایی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند. آیا جزئیات این مذاکرات مشخص است؟ گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم. ایران و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه خود استفاده می‌کنندو از آنها غفلت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران به ابراز علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و همچنین اهتمام ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت‌وگوهایی مستقیم با شرکای برجامی و گفت‌وگوهایی غیر مستقیم با آمریکا برگزار شد و اجلاس آتی سازمان ملل فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی انجام شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران از هیچ فرصت دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران غفلت نمی‌کند و این یکی از کارویژه‌های دستگاه دیپلماسی ایران است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است.

در خصوص این موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرده در حاشیه نشست سازمان ملل رایزنی درباره موضوع هسته ای صورت خواهد گرفت و نشستی در این زمینه برگزار می شود. ارزیابی شما از این نشست چیست و آیا محتمل است امریکا نیز در آن حضور داشته باشد؟

من این اظهارات را به عنوان نشانه‌ای تعبیر می‌کنم که دولت ایران همچنان فعالانه علاقه‌مند به دستیابی به نوعی توافق هسته‌ای است که در صورت عدم احیای برجام، جایگزینی برای آن خواهد بود.

به نظر می رسد که این ایران بود و نه ایالات متحده که تمایلی به مذاکره مستقیم بین دو کشور نداشت، بنابراین ماهیت غیرمستقیم مذاکراتی که قبلاً در وین انجام می شد ضروری بود. اگر این اظهارات وزیر امور خارجه ایران حاکی از تمایل بیشتر برای گفتگوی مستقیم باشد، من انتظار دارم که ایالات متحده نمایندگانی در هر نشستی در حاشیه نشست مجمع عمومی داشته باشد.

ارتباطی میان اظهارات مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره تمایل به احیای برجام و علاقمندی امیرعبداللهیان برای توافق هسته ای وجود ندارد

* «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده خواهان احیای توافق هسته ای ایران هستیم. این موضع ارتباطی با موضع امیرعبداللهیان دارد؟

دولت فرانسه همواره طرفدار استفاده از دیپلماسی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. من ارتباط مستقیمی با اظهارات وزیر امور خارجه ایران نمی بینم، اما فرانسه قطعا از برگزاری نشستی در این زمینه در کنار مجمع عمومی استقبال می کند.

قبل از شروع نشست سازمان ملل، موضوع انتقال دارایی های مسدود شده ایران حل و فصل می شود

*سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده است اگر موضوع دریافت پول ایران به طور مناسب حل شود، در صورتی که آمریکا به تعهدات خود باز گردد، ایران نیز حاضر است در زمینه هسته ای همکاری کند. به نظر شما قبل از شروع نشست سازمان ملل این روند تکمیل خواهد شد؟

نشست مجمع عمومی قرار است در ۱۸ سپتامبر آغاز شود. اینکه آیا قرارداد مبادله زندانیان تا قبل از آن به طور کامل اجرا شود یا خیر، به مکانیزم مالی انتقال دارایی های مسدود شده به قطر بستگی دارد. فکر می‌کنم این فرآیند باید تا آن زمان کامل شود.

*با توجه به سفر مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، ارزیابی شما از گزارش او چیست و گزارش او چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

من مطمئن نیستم که گزارش او به چه چیزی اشاره دارد. چند ماه پیش از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی از وضعیت ایران شنیدیم و از آن زمان تاکنون توافقاتی در مورد از سرگیری استفاده از برخی دوربین های نظارتی صورت گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پاسخ‌های ایران به سؤالات خود رضایت کمی داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha