۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
مرحمت فرموده ما را حس کنید؛ تولیدات گل و گیاه همچنان دور ریخته می‌شود
رئیس انجمن گل رز ایران در گفت‌وگو با بازار؛

مرحمت فرموده ما را حس کنید؛ تولیدات گل و گیاه همچنان دور ریخته می‌شود

مشهد- از سال گذشته با انتشار ویروس کرونا که بسیاری از مشاغل به تعطیلی کشانده شد دوسوم تولیدات گلخانه‌داران خراسان نیز از بین رفت و با این ‌وجود هنوز کمکی از طرف دولت برای شادابی این صنعت نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: با تعطیلی تالارهای عروسی و عزا و هم‌چنین قطع شدن دیدوبازدیدهای عید و ایجاد فاصله اجتماعی در نوروز امسال دیگر هیچ شخصی به سراغ گل‌فروشان و تولیدکنندگان نرفت و تولیدات این صنف در سایه کرونا خشکید و پژمرده شد.

متأسفانه عمق فاجعه زمانی مشخص شد که در ستاد ملی مقابله با کرونا بخش کشاورزی نماینده‌ای نداشت و به همین خاطر حمایتی از آنان به عمل نیامد.

خارج از لیست حمایت
رئیس انجمن گل رز ایران در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه پس از یک ماه پیگیری‌ها مداوم بالاخره دولت، صنعت گل و گیاه را به‌عنوان شغل چهاردهم لیست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا  معرفی و آیین‌نامه آن را ابلاغ کرده است، گفت: هنگامی‌که برای ثبت‌نام و دریافت تسهیلات به سامانه «کارا» که زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است مراجعه کردیم پس از ثبت‌نام در سامانه پیغامی ارسال شد که شغل شما در لیست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار ندارد!

مهدی سمنگانی تصریح کرد: پس از پیگیری انجام‌شده متأسفانه وزارت تعاون باوجود مصوبه دولت در تاریخ ۳۱ اردیبهشت و پس از گذشت ۲۰ روز همچنان شغل گل و گیاه و مشاغل مرتبط با آن در سامانه قرارگرفته است.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که این سامانه تنها تا انتهای خردادماه فرصت ثبت‌نام دارد و پس‌ازآن تاریخ بسته خواهد شد.

هیچ کمکی به تولیدکنندگان نشده است
رئیس انجمن گل رز ایران افزود: توجیه این مشکل از سوی وزارت تعاون به مشکلات فنی باز می‌گردد اما متأسفانه مسئولان در رفع مشکلات و نواقصی این چنینی بسیار کند عمل می کنند.

سمنگانی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در دوران کرونا را تولیدکنندگان گل شاخه بریده متحمل شده‌اند، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا، تمامی مجالس و عروسی‌ها لغو و از ابتدای فروردین‌ماه گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و لذا ازآنجایی‌که گل‌های شاخه بریده قابلیت نگهداری ندارد این تولید به ضایعات تبدیل شد.

وی افزود: واحدهای خسارت‌دیده از کرونا باگذشت سه ماه اگر خسارت جزئی هم داشتند به علت گذشت زمان در حال نابودی هستند تا امروز ریالی تسهیلات داده نشده است.

ادارات دولتی و تهدید تولیدکنندگان
رئیس انجمن گل رز ایران با اشاره به این موضوع که هیچ‌یک از بانک‌ها همکاری لازم جهت بازپرداخت تسهیلات و پرداخت معوقات را با واحدهای صنفی ما نداشتند و گلخانه داران را تهدید به اجرا گذاشتن سندهای ضمانتی کرده‌اند، بیان کرد: حتی باوجود اعلام بانک مرکزی برای امحال وام‌های دریافتی تاکنون هیچ اقدامی از سوی بانک‌ها صورت نگرفته است.

تولیدکنندگان گل همچنان در حال تولید هستند و بخش عمده آن بالغ‌بر ۷۰ درصد به ضایعات تبدیل می‌شود زیرا صنعت گل و گیاه مانند خط تولید در کارخانه نیست که بتوان یک ماه خط تولید را  متوقف کرد

سمنگانی هم‌چنین با اشاره به اینکه شرکت‌های خدماتی ازجمله شرکت گاز نیز باوجود پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته همکاری نکرده و اقدام به اخطار و قطع گاز چندین مجموعه کرده است، ادامه داد: این در حالی است که تالارها هم چنان بسته است و مراسم عروسی یا عزا برگزار نمی‌شود.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان همچنان در حال تولید هستند و بخش عمده آن بالغ‌بر ۷۰ درصد به ضایعات تبدیل می‌شود افزود: صنعت گل و گیاه مانند خط تولید در کارخانه نیست که بتوان یک ماه آن خط را  متوقف کرد.

روز ملی گل در تاریخ گم شد
رئیس انجمن گل رز ایران بابیان اینکه ۲۵ خردادماه روز ملی گل نام‌گذاری شده است بیان کرد: این در حالی است که باوجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مناسبت درچندسال اخیر از تقویم رسمی کشور حذف‌شده است.

وی اظهار کرد: البته امسال با همراهی دفتر گل و گیاهان تزیینی  وزارت کشاورزی  جهاد کشاورزی و همکاری تشکل‌های مردمی فعال در حوزه گل و گیاه، ستادی برای احیای این روز تشکیل شد و مقرر شد در این روز به‌تمامی ایرانیانی که در این روز گل و گیاه خریداری کنند ۲۵ درصد تخفیف داده شود.

وی یادآور شد: در مشهد نیز تعدادی از مغازه‌ها این طرح را به مدت یک هفته اجرا خواهند کرد و می‌خواهیم مردم را با گل و گیاه آشتی دهیم.

کاهش فروش ۷۰درصدی
رئیس انجمن گل رز ایران با اظهار اینکه باوجود اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی براز سرگیری فعالیت واحدهای صنفی، میزان فروش گل و گیاه درماه رمضان از شرایط فعلی بهتر بود، بیان کرد: اگر مراسم عروسی یا عزا نباشد مورد مصرف گل نیز وجود ندارد.

شرکت‌های خدماتی از جمله شرکت گاز با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته اما همکاری نکرده و اقدام به اخطار و قطع گاز چندین مجموعه تولیدی کردند و این در حالی است که به دلیل تعطیلی تالارها هیچ شاخه گلی از تولید کنندگان خریداری نمی شود

سمنگانی با اشاره به این موضوع که وضعیت اقتصادی مردم سخت شده است و ما توقع خرید گل برای میز صبحانه توسط مردم را نداریم و مردم اولویت‌های بیشتری دارند، ادامه داد: هم‌اکنون ما ۷۰ درصد از رقم‌های سال گذشته کمتر فروش داریم.

وی تصریح کرد: همچنان بخش عمده‌ای از تولیدات گل صرف ضایعات می‌شود و تنها فرق آن نسبت به یک ماه گذشته این است که در آن موقع به علت بسته بودن مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای، گل‌ها در استان معدوم می‌شد اما در حال حاضر، ضایعات به بازار تهران ارسال‌شده و در حجم بسیار وسیعی معدوم می‌شود.

صادرات ۸ میلیون دلاری
رئیس انجمن گل رز ایران در خصوص وضعیت صادرات گل و گیاه به‌عنوان تنها راهکار نجات تولیدکنندگان از این وضعیت نیز گفت: متأسفانه با بسته شدن مرزهای کشور ترکمنستان لذا بیشترین آسیب نیز متوجه بازار ایران و به‌ویژه استان خراسان رضوی شد.

سمنگانی بابیان اینکه ترکمنستان مشتری اصلی ما در صادرات گل و گیاه بود، افزود: در سال گذشته بیشترین صادرات گل و گیاه کل ایران و در حدود۱۸ درصد از شهر مشهد انجام می‌شد اما با پیدا شدن سروکله کرونا این رقم به صفر رسید.

وی با اشاره به صادرات هشت میلیون دلاری سال گذشته افزود: از این مقدار سه  میلیون دلار آن مستقیم از مرز باجگیران و پنج میلیون دلار نیز از گمرک فرودگاه امام(ره)، گمرک خسروی و مرزهای دیگر غرب کشور انجام شد.

تغییر کشت
رئیس انجمن گل رز ایران یادآور شد: این در حالی است که متأسفانه تا به امروز و در سال جدید، ریالی نتوانسته‌ایم صادرات داشته باشیم و هنوز هم مشخص نیست که سرانجام این وضعیت چیست!

سمنگانی خاطرنشان کرد: تا به امروز، بالغ‌بر۲۰ درصد واحدهای صنفی گل محصولات خود را جمع کرده و صیفی‌جاتی مانند خیار و گوجه‌فرنگی کاشته‌اند.

وی بیان کرد: در همین راستا یکی از تولیدکنندگان گل پس از ضرر ۶۰۰ میلیون تومانی اقدام به کاشت خیار و گوجه‌فرنگی کرده است که امثال این تولیدکننده زیاد هستند.

ورشکستگی گل‌فروشان
رئیس انجمن گل رز ایران با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس اتحادیه گل‌فروشان تهران از اعلام ورشکستگی ۱۵۰ واحد گل‌فروشی در تهران خبر داد و افزود: خوشبختانه وزیر جدید جهاد کشاورزی فردی جوان و باانگیزه است که به‌تازگی در سفرهای استانی خود به استان خراسان رضوی از ظرفیت‌های این استان نیز بازدید کرده است اما هنوز اتفاق خوشایندی برای این صنعت نیفتاده است.

تا امروز، بالغ‌بر۲۰ درصد واحدهای صنفی گل محصولات خود را جمع کرده و صیفی‌جاتی مانند خیار و گوجه‌فرنگی کاشته‌اند

سمنگانی گفت: متأسفانه واحدهای گل‌فروشی نیز به ضرر دهی رسیده‌اند و هم واحدهای تولیدی وهم گل‌فروشی با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند.

مشکلات پساکرونا
رئیس انجمن گل رز ایران با اشاره به این موضوع که ما هیچ اختیاری برای تعیین نرخ خرید، فروش،صادرات و واردات نداشته و لذا همین موضوع نشان می‌دهد که مشکلات مابعد از کرونا نیز سه برابر خواهد شد ادامه داد: اگر وزیر کشاورزی هم بخواهد کاری انجام دهد اختیارش را ندارد زیرا برای حرفه گل و گیاه در لیست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، هیچ اقدامی صورت نگرفته و تسهیلات ما در اختیار وزارت خانه دیگری  است!

وی با طرح این سؤال به ما گفت: چرا تسهیلات بخش کشاورزی باید در سامانه کارا که متعلق به وزارت تعاون است باشد و در سامانه سیکا که متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است نیست؟

سمنگانی ابراز کرد: تسهیلات می‌بایست در سامانه سیکا و دست خود وزارت کشاورزی باشد زیرا وزارتخانه‌های دیگر باوجود مصوبه دولت یا کار را انجام نمی‌دهند یا با تأخیر انجام می‌دهند.

جهش تولید با کدام بستر؟
رئیس انجمن گل رز ایران افزود: تلاش ما این است باوجود تمام ناملایمات و سختی‌ها با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، واقعاً جهش تولیدی را محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که می‌دانیم دولت با کمبود منابع مواجه است اما همین منابع را هوشمندانه و عادلانه تقسیم کند و اگر این امر محقق شود ما پابه‌پای دولت تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم علاوه برجهش تولید، کسب‌وکار خود و افراد شاغل در این صنعت را حفظ کنیم.

کد خبر: ۲۴٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha