۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
افزایش قیمت مس تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت| مس جایگزین مناسب سوخت فسیلی است
متخصص حوزه مس در گفت و گو با بازار مطرح کرد؛

افزایش قیمت مس تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت| مس جایگزین مناسب سوخت فسیلی است

درحال حاضر مس تنها فلزی است که قابلیت تجدید پذیری دارد و می توان از آن در ساخت اتومبیل های برقی استفاده کرد. براساس برآورده ها این ماده معدنی تا سال ۲۰۵۰ همچنان با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد.

بهناز صفری؛ بازار: مس به عنوان فلزی اساسی و تجدید پذیر به شمار می رود. این فلز خاصیت رسانای بالایی دارد، که می توان درون لوله ها، کابل ها یا صفحات به آسانی به آن شکل داد. همچنین می تواند با سرعتی بیشتر از فلزات دیگر، گرمای خود را از دست بدهد. در واقع مس به خودی خود ماده ای پایدار است.

در واقع مس به عنوان فلزی اساسی و تجدیدپذیر به شمار می رود، که می توان در مواردی مانند نیروگاه های خورشیدی و بادی یا وسایل نقلیه برقی مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا مس ۱۰۰ درصد ماده تجدید پذیر است و می توان بدون اتلاف در عملکرد در دفعات مکرر از آن استفاده کرد.

به همین خاطر بسیاری از کشور درصدد هستند با ساخت و توسعه اتومبیل های برقی که در آنها از مس استفاده می شود در راستای افزایش هوای پاک و کاهش آلودگی های محیطی قدم بردارند. برای همین است که مس به تنهایی توانسته جایگاه بسیار ویژه ای را در موارد مختلف به خود اختصاص دهد و بیش از گذشته مورد بهره برداری و توجه قرار بگیرد. زیرا می توان توسط این ماده از سوخت های فسیلی که آلودگی هوای زیادی ایجاد می کنند به یک سوخت تجدیدپذیر پاک رسید.

برای همین است که مس توانسته در جهان جایگاه ویژه ای را به خودش اختصاص دهد. طوری که چند سالی است شاهد افزایش قیمت این فلز مهم در جهان هستیم، که بر اساس پیش بینی ها این افزایش قیمت تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ایران افزایش یابد

احمد مشکانی استاد دانشگاه در گفت و گو با بازار بیان کرد: باید مواردی مثل خودروهای برقی و انرژی های تجدید پذیر را در کشورمان افزایش دهیم، چرا که این موارد در تمام دنیا درحال افزایش است و ما هم باید با راهکارهای مناسب درصدد افزایش چنین مواردی در کشورمان باشیم که موجب رشد و شکوفایی بیشتر صنعت در ایران می شود.

وی افزود: برای افزایش چنین چیزی های در کشور مهمترین مساله این است که فلز مس باید بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه چنین امری تقاضا برای این محصول نیز افزایش یافته و قیمت مس نیز بالاتر می رود.

اگر تقاضا بر اساس معیارهای جهانی بالاتر نمی رفت قیمت فلز مس همچنان روی ۶ هزار دلار بود. درحالی که الان بر روی ۸ هزار و خورده ای قیمت گذاری می شود. در نتیجه این افزایش قیمت نشان می دهد که این فلز جایگاه ویژه ای را در دنیا پیدا کرده و تقاضا برای آن افزایش یافته است

به گفته وی؛ اگر تقاضا بر اساس معیارهای جهانی بالاتر نمی رفت قیمت فلز مس همچنان روی ۶ هزار دلار بود. درحالی که الان بر روی ۸ هزار و خورده ای قیمت گذاری می شود. در نتیجه این افزایش قیمت نشان می دهد که این فلز جایگاه ویژه ای را در دنیا پیدا کرده و تقاضا برای آن افزایش یافته است.

او تصریح کرد: این افزایش قیمت به خاطر تقاضایی است که برای فلز مس در کل دنیا بالا رفته است، در نتیجه با افزایش تقاضا، قیمت این فلز معدنی با افزایش قیمت خوبی مواجه شده است، که توقع می رود تا سال ۲۰۵۰ همچنان با افزایش قیمت جهانی مس مواجه باشیم.

مشکانی اظهار داشت: البته الان نگرانی هایی درخصوص افزایش قیمت مس وجود دارد، زیرا گروهی می خواهند فلزات دیگری را جایگزین مس کنند تا برای انرژی های تجدید پذیر از آن فلزات استفاده کنند. تاکنون نزدیک ترین فلزی که به مس شناسایی شده که می توان در این موارد از آنها استفاده کرد آلومینیوم است.

استاد دانشگاه افزود: درواقع می خواهند آلومینیوم را به مس اضافه کنند تا در مورد انرژیی های تجدید پذیر از آنها استفاده کنند. هنوز فلز دیگری که بتواند جایگزین مس شود پیدا نکرده اند. البته قابل ذکر است که آلومینیوم را هم نتوانسته اند جایگزین مس کنند، فقط حرف ها و بحث هایی در حد تئوری در این رابطه وجود دارد، ولی به نتایج درستی در این خصوص نرسیده اند.

او افزود: البته بعید هم به نظر می رسد بتوانند در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ماده ی معدنی دیگری به جز مس پیدا کرده و جایگزین آن کنند.

مس سونگون به اولین ذخیره مس ایران تبدیل می شود

ذخایر احتمالی معدن سونگون بیش از پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن با توجه به اکتشافات انجام شده حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده است. در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۷/۱ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱ درصد است.

همچنین ارزش ذخایر مس سونگون ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است. معدن مس سونگون یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس ایران را در خودش جای داده است.

مشکانی درخصوص وضعیت مس سونگون خاطرنشان کرد: مدتی قبل برای مس سونگون اتفاقی افتاد که از نظر متخصیص این حوزه چندان قابل قبول و پذیرش نبود و انتقاد های زیادی را در این خصوص به همراه داشت.

مشکانی تاکید کرد: مساله مهم این بود که مدیر این مجتمع بزرگ را یک فرد غیر معدنی قرار داده اند، که این مساله اصلا به صلاح معدن بزرگ و تاثیر گذار مس سونگون نبوده و نیست. زیرا این معدن یکی از بزرگترین و بهترین معادن مس ایران است و حساسیت های زیادی در این خصوص وجود دارد. در نتیجه نیاز است بر روی عملکرد این معادن و نحوه ی مدیریت آن تجدید نظرهایی صورت بگیرد تا شاهد عملکرد بهتر این معدن بزرگ و استراتژیک باشیم.

مس سونگون به عنوان دومین جزیره بزرگ مس ایران شناسایی شده است، که ذخایر بسیار خوبی دارد. براساس پیش بینی و اکتشافاتی که در این منطقه صورت گرفته، می گویند در آینده به اولین ذخیره بزرگ مس ایران تبدیل می شود

متخصص حوزه مس بیان کرد:مس سونگون به عنوان دومین جزیره بزرگ مس ایران شناسایی شده است، که ذخایر بسیار خوبی دارد. براساس پیش بینی و اکتشافاتی که در این منطقه صورت گرفته، می گویند در آینده به اولین ذخیره بزرگ مس ایران تبدیل می شود.

وی افزود: معدن سونگون از نظر فلز محتوا جزو برترین های معادن ایران است. برای همین است که این معدن از اهمیت ویژه ای در کشور برخوردار است و باید مشکلاتی که در این بخش وجود دارد توسط تمامی مسوولین کشور برداشته شود. لازم است از طریق این معدن جذب سرمایه های خوبی انجام شود تا بتوان به رونق اقتصادی و شکوفایی اقتصادی ایران کمک کرد.

مشکانی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری در هر بخشی و به خصوص در حوزه فلزات معدنی باعث می شود که اقتصاد خوبی در کشور نداشته باشیم و موارد اقتصادی به درستی در کشورمان اعمال نشود. چرا که نمی تواند قیمت محصولی مانند مس را توسط قیمت گذاری دستوری تعیین و تکلیف کرد، بلکه موارد بسیاری از جمله میزان عرضه و تقاضاست که بر روی قیمت چنین محصولاتی تاثیر می گذارد.

وی گفت: ایران پتانسیل مس بالایی دارد، بنابراین سرمایه گذاری بر روی مس باید به قدری جذاب باشد که سرمایه گذاران سمت آن بیاییند و با اشتیاق در این حوزه سرمایه گذاری کنند. درواقع مسوولین مربوطه باید در این بخش بزرگ معدنی کاری کنند، که سرمایه گذاران با میل و رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در این بخش قدم بگذارند.

وی تصریح کرد: این بر عهده فعالان این بخش و مدیران بخش معدن است که جذابیت هایی را در این حوزه ایجاد کنند، تا بتوان در آن جذب سرمایه های خوبی داشت و سرمایه گذران با رغبت وارد بخش های معدنی شوند و با سرمایه هایشان به این حوزه رونق دهند.

متاسفانه با این اوضاعی که درحال حاضربرای معادن و صنایع معدنی ایجاد کرده اند، دیگر هیچ سرمایه گذاری رغبتی برای آوردن سرمایه هایش به این سمت و سو ندارد. زیرا هم نگران از بین رفتن سرمایه اش هست و هم می داند که با قوانین دست و پا گیری مواجه خواهد شد

او افزود: متاسفانه با این اوضاعی که درحال حاضربرای معادن و صنایع معدنی ایجاد کرده اند، دیگر هیچ سرمایه گذاری رغبتی برای آوردن سرمایه هایش به این سمت و سو ندارد. زیرا هم نگران از بین رفتن سرمایه اش هست و هم می داند که با قوانین دست و پا گیری مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد:از جمله مهمترین معضلاتی که در این رابطه وجود دارد، مساله عوارض صادراتی است که برای معادن و صنایع معدنی در نظر گرفته اند. که این مساله تاثیرات بدی را بر روی صنایع معدنی گذاشته است و باید تجدید نظری در این راستا صورت بگیرد.

مشکانی خاطرنشان کرد: باتوجه به این که مس در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، باید دولتمردان توجه بیشتری به این فلز مبذول داشته و موانعی که موجب می شود سرمایه گذاری در این زمینه کم شود را از میان بردارند تا سرمایه گذاران با رغبت بیشتری به این حوزه ورود پیدا کنند.

کد خبر: ۲۳۹٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha