۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
پیش بینی کسری  ۵۰ هزار میلیاردی از درآمدهای مالیاتی در سال بعد
افزایش ۳۹ برابری مالیاتها طی بازه زمانی ۸۱ تا ۹۹

پیش بینی کسری ۵۰ هزار میلیاردی از درآمدهای مالیاتی در سال بعد

یک کارشناس اقتصادی با مقایسه افزایش مالیاتها در بازه زمانی سال ۸۱ تا ۹۹ گفت: در این بازه زمانی افزایش مالیاتها ۳۹ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، در حالی که سازمان برنامه و بودجه بر تحقق درآمد مالیاتی سال بعد تاکید دارد و آن را کاملا واقعگرایانه می داند یک کارشناس اقتصادی مدعی شده دولت از محل کسب درآمد های مالیاتی دچار کسری ۵۰ هزار میلیارد تومانی می شود.
مهمترین استدلالهای سازمان برنامه و بودجه افزایش قیمت ها و درآمد مالیاتی ناشی از محل مالیات ارزش افزوده و تعریف پایه های جدید مالیاتی است. در عین حال اخبار نیز حاکی است که مقرر شده تا نهادهای غیر دولتی نیز مالیات بیشتری را پرداخت کنند آنچنان که فتاح رییس بنیاد مستضعفان چندی پیش از تعهد افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات به رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داده بود؛  اما احسان سلطانی میگوید: با توجه به معافیت های مالیاتی گسترده بنگاه های صنعتی و معدنی سودآور متکی به رانت منابع، ثروت، زندگی لوکس و اغلب فعالیت ها و درآمدهای اقتصادی پردرآمد و در سوی دیگر شدت رکود اقتصادی در بخش خصوصی، تحقق ۲۹ درصد رشد درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۹ به سختی امکان پذیر است به همین دلیل احتمالا تا ۵۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه از محل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: میزان مالیات در بودجه سال ۹۹ با رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال ۹۶ به عدد ۱۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: رشد مالیات در بودجه سال آینده نسبت به سال ۸۸ معادل ۲۹ درصد است و این رقم در مقایسه مالیات سال ۹۸ به ۹۷ معادل ۸ درصد است.

این اقتصاددان تاکید کرد: مقایسه افزایش بودجه طی بازه زمانی ۸۱ تا ۹۹ نشان دهنده رشد ۲۴ برابری، مقایسه شاخص افزایش مالیاتها در همین بازه زمانی رشد ۳۹ برابری و مقایسه شاخص افزایش قیمتها رشد ۲۷ برابری را نشان می دهد.

کد خبر: ۲٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha