۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۳۰۰ روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی:

۳۰۰ روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند

بجنورد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: حدود ٧٠٠ روستا تحت پوشش خدمات این شرکت هستند که از این تعداد ۳۰۰ روستا دارای تنش آبی هستند.

به گزارش بازار، به نقل از شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، غلامحسین ساقی در دیدار با نماینده مردم اسفراین اظهار داشت: از تعداد روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند، ۷۱ روستا در شهرستان قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های فاضلاب اسفراین نیز گفت: هم‌اکنون طرح فاضلاب شهرستان بیش از ٩٠  درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شهر پیشرو در مقوله فاضلاب سطح استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به برنامه تأمین آب روستاها از سد بیدواز، گفت: در صورت رفع مشکل فنی موجود در سد بیدواز و امکان تحویل گیری تمام ظرفیت تخصیص آب شرب از این سد، به‌تدریج روستاهای مذکور از آب سد برخوردار خواهند شد لازم به ذکر است تأمین آب این روستاها در حال حاضر از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود که به دلیل رسوب‌گذار بودن و کاهش قطر مفید لوله، این منابع در فصول گرم سال بخشی از روستاهای انتهایی خطوط انتقال با مشکل تأمین مواجه می‌شوند.

ساقی افزود: برنامه سال جاری این شرکت، حل مشکل آب ۴۲ روستا در سطح استان است که حدود نیمی  از این روستاها در شهرستان اسفراین قرار دارند.

وی درباره ارتقاء سطح خدمات پس از یکپارچه‌سازی گفت: یکی از مزایای یکپارچه‌سازی، استفاده از پتانسیل شهرها برای رفع مشکل کمبود آب شرب در روستاهای اطراف آن‌ها است و ما در شهرستان اسفراین این برنامه‌ را برای ارتقاء سطح خدمات به روستانشینان عزیز در حال انجام داریم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، در خصوص برنامه بلندمدت تأمین آب شرب، گفت: در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این شرکت در حوزه شهری و قبل از یکپارچه‌سازی با افق سال ١۴٣٠ به ازای هر مشترک  یک مترمکعب مخزن در نظر گرفته‌شده بود که پس یکپارچه شدن برنامه‌ریزی مشابه برای روستاهای استان در حال انجام است. بدیهی است برنامه‌ها و رفع مشکلات زیرساختی موجود با حمایت نمایندگان محترم مجلس، و دستگاه‌های ذی‌ربط محقق خواهد شد.

ساقی بابیان اینکه استان خراسان شمالی، روستا محور است و شرکت ابفا آمادگی  تأمین آب شرب دام را به‌شرط آنکه تخصیص آن توسط آب منطقه‌ای در نظر گرفته‌شده وتامین اعتبار لازم در نظر گرفته شود، دارد و از نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در سطح کلان این موضوع بررسی و پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های آبفا خودگردان بوده و  به ازای هر مترمکعب آبی که تولید می‌شود، مبلغ بیش ازهزار تومان  متضرر می‌گردد،گفت: فلسفه‌ی وجودی شرکت‌های آبفا، باوجود همه تنگناهای مالی،  تأمین و توزیع آب شرب باکیفیت مطلوب است و در این مدت کوتاه بعد از یکپارچه‌سازی، برنامه‌ریزی جامعی در حال انجام است که مشترکین این شرکت چه در سطح شهر و چه روستا دغدغه کمبود آب شرب نداشته باشند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات کارکنان شرکت آبفا، گفت: نگرانی بنده از یکپارچه‌سازی آبفای شهری و روستایی و با توجه به شیوع بیماری کرونا این است که مردم روستاهایی که مشکل تأمین آب‌دارند آسیب ببینند.

امان‌الله حسین پور افزود: با توجه به افزایش مصرف آب شرب در فصل تابستان،  کمبود آب شرب خواهیم داشت و شرکت آبفا باید حداقل‌ها را فراهم کند تا این مشکل مرتفع گردد و بسیاری از کارها نیاز به اعتبار ندارد و نیازمند مدیریت مصرف آب ازجمله کنترل مصارف غیر شرب و رفع نواقص موجود در تأسیسات است.

وی با اشاره به مصرف بالای آب  دام‌ها در روستاها، گفت: برای تأمین آب شرب به این دام‌ها نیز در سطح کلان پیگیری‌هایی را خواهیم داشت و با وزارت نیرو  و همچنین جهاد کشاورزی موضوع را مطرح خواهیم کرد، شرکت ابفا نیز راه‌حل‌های کوتاه‌مدت را جهت رفع کمبود آب شرب در روستاها در نظر بگیرد هرچند برنامه‌های بلندمدت و زیرساختی آبفا رضایت‌بخش است.

نماینده اسفراین در خصوص وضعیت آبدارها در روستاها گفت:در مراجعه‌ای که به روستاها داشته‌ام برخی از آبدارهای منطقه از عدم دریافت حقوق و دستمزد در یک سال گذشته اظهار نارضایتی کردند که این نارضایتی می‌تواند تشدیدکننده مشکل و مؤثر در سطح خدمات آبفا در روستاها باشد و باید به نحو مقتضی رفع شود.

کد خبر: ۲۳٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha