۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
چالش های اشتغال معلولان در تهران | دستان توانمند تولیدگران پشت پرده فراموشی
مدیرعامل فتح جم در گفتگو با بازار:

چالش های اشتغال معلولان در تهران | دستان توانمند تولیدگران پشت پرده فراموشی

تهران- معلولان این روزها با چالش های بزرگی در زمینه اشتغال روبرو هستند و واحدهایی که از این قشر توانمند بهره می گیرند هم در گیرودار مشکلات به سر می برند.

مرجان شرف- بازار، شرکت تعاونی عام معلولان ایران موسوم به «فتح جم» سه دهه است که در زمینه اشتغال زایی و توانمند سازی افراد دارای معلولیت فعالیت دارد فعالیت های این شرکت تعاونی از آموزش و احصای جمعیت توانمند معلولان تا تلاش برای تولید و اشتغال آنان است.

این شرکت تعاونی با مدیر عاملی اصغر شیرزادی در راستای توانمند سازی افراد دارای معلولیت فعالیت داشته و محور فعالیت های خود را در بخش آموزش و اشتغال در زمینه های تولیدی مصنوعات دوختی و صنایع دستی در ۱۵ رشته گذاره است. درباره چالش های آنها در زمینه تولید و اقتصاد با شیرزادی به گفتگو نشستیم.

* توان یابان مجموعه چند نفر هستند و در چه رشته هایی فعالیت می کنند؟

هنرمندان این مجموعه انواع مختلفی از معلولیت از قبیل جسمی حرکتی، ناشنوا، کم توان ذهنی و...را شامل و در زمینه های مختلف صنایع دستی آموزش دیده و سپس به کار مشغول می شوند. رشته های مختلف نظیر مینا کاری، فیروزه کوبی، گلیم و جاجیم بافی، الماس تراشی، خاتم کاری که در تهران و سه استان دیگر قرار دارد.

* معلولین از چه طریقی جذب می شوند؟

از طریق سازمان بهزیستی یا اطلاع رسانی دهان به دهان و به منظور افزایش هنرمندان و توسعه فرصت های شغلی جدید و برنامه ها سعی در شناساندن این موضوع به مردم از طریق شرکت در نمایشگاه های مختلف و ... داریم البته باید توجه داشته باشیم هنگامی که یک اشتغال پایه دار و مداوم ایجاد شود مستمری معلولینی که عضو سازمان بهزیستی هستند قطع می شود.

* بیشترین مشکلی که در کار شما وجود دارد چیست و چه راه حلی برای آن در نظر می گیرید ؟

مسائل بیمه و مالیات، تامین مواد اولیه، نوسانات ارز و رکود بازار از مشکلات بزرگ ما نیز به شمار می روند و برای حل این موضوع نیز مطابق با شرایط روز سعی کردیم با چالش ها به لطف خدا و تلاش بچه ها مبارزه کنیم اما واحدهای مولد را می شناسیم که بسته شده اند.

با توجه به اینکه میزان توریست و گردشگر خارجی در کشور بسیار کم شده معمولا در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنیم

به عنوان نمونه مالیات برای تولید کننده ها باید اصلاح شده و سلیقه ای برخورد نشود باید با توجه به اسناد، دفاتر و مدارک اعتماد ممیز مالیاتی را جلب شود نه بر اساس سلیقه و اما و اگر موضوع بعدی بحث هزینه انرژی است که برای تولید کننده باید کاهش یابد این موضوعاتی است که در تمام جهان مورد توجه قرار گرفته و به نوعی عرف است همچنین افزایش تسهیلات صادرات یکی دیگر از نیازهای تولید کننده است برای اینکه محصولات خود را به راحتی بتواند به خارج صادر کند.

* صادرات دارید؟

با توجه به اینکه میزان توریست و گردشگر خارجی در کشور بسیار کم شده معمولا در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنیم. استقبال بسیار خوب است به هر صورت کشورهای ژاپن، فرانسه، ارمنستان، آلمان زیمباوه، تونس و ... از مشتریان ما هستند.

البته یک نکته را باید گفت و ان اینکه مشکلات و محدودیت هایی مانند تحریم و نقل و انتقال ارز باعث این امر شده به صورت نمایشگاهی یا جزئی صادرات داشته باشیم. اما با توجه به اقبالی که صورت گرفته در نظر داریم تا اولین محموله صادرات را به کشور ژاپن ارسال کنیم.

* جدا از هزینه اقبال خارجی ها نسبت به تولیدات ایرانی بیشتر است یا خود ایرانی ها؟

قطعا برای خارجی ها جذابیت دارد و آن را بعنوان محصول یک کشور دیگر می بینند اما بر اساس تجربه متوجه شده ایم که باید برای توسعه بازار هدف نکات ویژه ای را رعایت کنیم.

* بانک ها چقدر به موسساتی نظیر شما کمک می کنند؟

بانک ها وظایف تکلیفی خود را در قالب تسهیلات اگر انجام دهند نهایت کمکی است که می توانند داشته باشند. متاسفانه برخی ارگان ها به صورت شعار حمایت می کند، اما در عمل باید به صورت جدی کاری صورت بگیرد بسیاری از مسائل و مشکلات بر سر راه تولید کننده وجود دارد که به صورت شعار حل نخواهد شد.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha