۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
رشد ۳۰۰ برابری صادرات دارو طی سه ماه؛ فقط یک درصد نیاز دارویی کشور از طریق واردات تامین می شود
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

رشد ۳۰۰ برابری صادرات دارو طی سه ماه؛ فقط یک درصد نیاز دارویی کشور از طریق واردات تامین می شود

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: سرعت پیشرفت علم داروسازی به قدری بالا رفته که فقط یک درصد از نیاز دارویی کشور از طریق واردات تامین می شود و صادرات به شدت رشد یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع داروسازی و ماده موثره ایران به عنوان صنایع پیشتاز کشور معرفی می شوند که همگام با کشورهای خارجی مسیر توسعه را طی می کنند؛ صنایعی که ضمن رفع نیازهای داخلی همواره مسیری برای ارزآوری اقتصادی نیز فراهم کرده اند.

صنایعی که هرچند مشکلات بسیاری در مسیر آن ها دست انداز ایجاد کرده اما بیشتر با اتکا به توان بخش خصوصی راه خود را باز می کنند و دستاوردهای بزرگی را رقم می زنند. دستاوردهایی که گفته می شود طی آن بیش از ۹۹ درصد داروی مورد نیاز بازار در داخل کشور تولید می شود و آن یک درصد داروی وارداتی نیز مرتبط با داروهایی است که بخاطر جزئی بودن مقدار مصرف توجیه اقتصادی برای تولید ندارند.

بیش از ۹۹ درصد نیاز داروی کشور در داخل تامین می شود

در این رابطه سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: در حوزه دارو پیشرفت های خیلی خوبی داشتیم و داریم؛ به طوری که امروز سرعت پیشرفت علم داروسازی در کشور بسیار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید دارو سرعت بالایی در دست یابی به پیشرفت های داروسازی در دنیا دارد و زبانزد است افزود: هرچند هنوز نسبت به بعضی از کشورها با خودکفایی کامل، فاصله داریم اما سرعتمان بسیار بالا است.

بیش از ۹۹ درصد نیاز بازار دارویی کشور را با تولید داخلی در اختیار مردم قرار داده ایم و کمتر از یک درصد را واردات همچنان ادامه دارد

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار نامه ای که سال ۱۴۰۱ منتشر شده ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد نیاز بازار دارویی کشور را با تولید داخلی در اختیار مردم قرار داده ایم و کمتر از یک درصد را واردات همچنان ادامه دارد. بخشی از این واردات مرتبط با داروهایی است که توجیه اقتصادی ندارند یا اینکه تولید داخل داشته اند اما به دلیل مشکلاتی نظیر انتقال ارز و یا مشکلات خط تولید ماده اولیه، تولید متوقف شده و جای آن را واردات گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دانش تولید داروهای وارداتی نیز در کشور وجود دارد اما به دلایلی که گفته شد درحال حاضر از طریق واردات تامین می شوند تاکید کرد: ۹۹ درصد تامین نیاز بازار دارویی از طریق داخل در نتیجه داخلی سازی و خودکفایی کامل است. با این حال همانطور که اشاره کردم هنوز محدودهایی مربوط به مسیر تامین انتقال ارز و یا انتقال محصول وجود دارد. بخشی نیز مرتبط با تحریم هایی است که کشورهای استعمار گر بر روی کشور ما اعمال می کنند و تلاش دارند که دارو به دست مردم ایران نرسد.

هدف گذاری برای افزایش صادرات داروهای ایرانی

محمدی با اشاره به اینکه تولید داخلی سبب شده در سه ماهه اول امسال حجم صادرات رشد ۳۰۰ برابری داشته باشد بیان داشت: انتظار می رود در آینده خیلی از کشورها برای واردات داروهای ایرانی به کشور خود استقبال کنند و ما هم حتما با افتخار داروهای تولیدی کشور را البته با اولویت تامین نیاز مردم خودمان به سایر کشورها نیز صادر خواهیم کرد.

باید به سمت تولید داروهای ژن درمانی، سلول درمانی و بافت برویم تا همگام با سایر عرصه های داروسازی این بخش را هم توسعه دهیم

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: الان برای محققان و دانشمندان ایرانی توسعه دارویی کار سختی نیست اما چیزی که مهم است باید در حوزه سلول و بافت هم رشد خوبی در کنار فرآورده های داروهای شیمیایی و بیولوژیک داشته باشیم و حتما باید به سمت تولید داروهای ژن درمانی، سلول درمانی و بافت برویم تا همگام با سایر عرصه های داروسازی این بخش را هم توسعه دهیم.

معاون وزیر بهداشت در خصوص تامین نیاز داروهای خاص به ویژه داروی فاکتور هشت بیماران هموفیلی که برای مدتی دچار کمبود شده بود نیز گفت: کمبود داروی بیماران هموفیلی در نتیجه بدعهدی یکی از شرکت های تولید کننده فاکتور هشت بود که با پیگیری هایی که انجام شد نیاز چند ماه این بیماران از طریق تولید کننده دیگری تامین شد.

وی افزود: به نظر می رسد با تلاش این تولیدکننده بیش از یک سال از نیاز کشور تولید شده باشد و دیگر هیچ دغدغه ای برای فاکتور هشت وجود نداشته باشد. همچنین از مردم می خواهم که هر کجا از کشور در حوزه دارویی مشکل کمبود وجود داشت اطلاع رسانی کنند تا مشکل مرتفع شود و سریع دارو در اختیارشان قرار گیرد.

جذابیت تولیدات دارویی ایران برای سفرای کشورهای خارجی در فارمکس

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص چالش اخیر داروسازان در زمینه تامین ارز نیمایی بیان داشت: در حوزه ارز تمام تلاشمان را انجام می دهیم که هم سهمیه ارزی را افزایش دهیم و هم اینکه سرعت انتقال ارز افزایش یابد. البته این مهم با حمایت های بانک مرکزی محقق خواهد شد.

محمدی در خصوص برگزاری رویداد فارمکس نیز افزود: نمایشگاه بسیار خوب و پر رونقی برگزار شد و تولیدکنندگان ماده اولیه، مواد جانبی و بسته بندی نیز حضور داشتند و فرصت خوبی را برای تولید کنندگان نهایی دارو ایجاد کردند تا بتوانند در فضایی رقابتی مواد مورد نیاز خود را فراهم کنند.

حضور سفرای کشورهای خارجی در فارمکس نشان دهنده این است که تامین ماده موثره دارویی و دارو از ایران برایشان اهمیت دارد و این مهم آینده صادراتی خوبی را برای کشور رقم خواهد زد

وی ادامه داد: همچنین برگزاری چنین رویدادهایی باعث اطلاع رسانی درباره آخرین دستاوردها و نوآوری های حوزه تولید ماده موثره دارویی و بسته بندی دارو می شود که نمایشگاه با حضور شرکت های داخلی و خارجی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت در خصوص حضور سفرای کشورهای هدف صادراتی ایران در حوزه دارو در نمایشگاه فارمکس تاکید کرد: سفرای خیلی از کشورهایی که مقصد صادراتی ایران هستند در فارمکس امسال حضور یافتند و این حضور نشان دهنده این است که تامین ماده موثره دارویی و دارو از ایران برایشان اهمیت دارد و این مهم آینده صادراتی خوبی را برای کشور رقم خواهد زد.

وی افزود: به هر حال صادرات ایجاد کننده ارزش افزوده است و هر چقدر بتوانیم به سمت بالا بردن عمق تولید حرکت کنیم حجم ارزآوری نیز افزایش می یابد. همچنین باید به سمتی حرکت کنیم که محصولات صنایعی همچون پتروشیمی در صنایعی چون داروسازی به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود تا بر حجم ارزآوری کشور بی افزاید. اتفاقی که می تواند با کاهش ارزبری حاصل از واردات و افزایش ارزآوری حاصل از تولید و صادرات همراه شود و ما هم به دنبال همین موضوع هستیم.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha