۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
بی کیفیتی تراکتور پیامد بی کیفیتی قطعات است| افزایش عجیب و غریب قیمت تراکتورهای ساخت داخل
بازار گزارش می دهد؛

بی کیفیتی تراکتور پیامد بی کیفیتی قطعات است| افزایش عجیب و غریب قیمت تراکتورهای ساخت داخل

در حالی که به قیمت، کیفیت و همچنین به روز نبودن تکنولوژی تراکتور ایران انتقاداتی وارد است فعالان بخش معتقدند بی کیفیتی آنچه در کشور تولید می شود به دلیل بی کیفیت بودن قطعات مصرفی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تراکتور از جمله ماشین آلات ضروری در بخش های مختلف کشاورزی همچون حوزه زراعت، باغبانی و دامپروری است و در واقع از الزامات حرکت به سمت مکانیزاسیون عرصه های کشاورزی، دسترسی به تراکتورهای روز دنیا است. در واقع یکی از ضروریات تولید، تامین ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون است با این وجود ایران در این حوزه ضعیف عمل می کند و کشاورزان و بهره برداران بخش با چالش قیمت بالا و کیفیت پایین تراکتورهای تولیدی در کشور دست و پنجه نرم می کنند.

افزایش عجیب و غریب قیمت تراکتورهای ساخت داخل

در این راستا «مجتبی شادلو» رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران در خصوص قیمت تراکتور به بازار گفت: اصولا قیمت مشخصی ندارد؛ متاسفانه در حوزه تراکتور وارداتی رعایت اصول و قواعد کار و همچنین بحث کیفیت محصول نیست. ضمن اینکه در قیمت گذاری وارداتی ها نیز به سلیقه خود وارد کننده ها و شرکت های جانبی که با آنها همکاری می کنند صورت می گیرد.

شادلو افزود: از سوی دیگر در بحث تولید داخل هم متاسفانه تولیدات ما محدود به یک شرکت است که این هم صرفا تراکتورهای با قواره بزرگتر تولید می کند و تراکتورهای مناسب کارهای خدماتی داخل باغ محدود است. اما در مجموع در این بخش نیز چنان عجیب و غریب قیمت ها را گران کرده اند که برای یک کار کشاورزی، چه کار خرید اولیه و چه تامین قطعات آن، تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.

وی در خصوص چرایی گرانی های عجیب تراکتورهای داخل نیز گفت: اگر حمایتی از سوی دولت در حوزه تولید تراکتور نباشد خود بخود بر حسب انصاف و سلیقه تولید کننده کار پیش می رود و تولید کننده تصمیم می گیرد چه قیمتی روی آن بگذارد. ولی اگر چنانچه دولت ارز حمایتی خاصی گذاشته باشد باید روند متفاوت باشد. به این معنا که اگر در حوزه تولید دولت ارزی تخصیص داده باید بدانید که تولید تراکتور صرفا به داخل برنمی گردد و برخی قطعات وارداتی است و برخی تولید داخل است. لذا اگر حمایت دولتی باشد قطعا بخش های نظارتی روی تولید، فروش و قیمت گذاری باید نظارت داشته باشند.

شادلو رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران: قیمت گذاری تراکتور باید در حد وضعیت کشاورزان باشد تا توان خرید داشته باشند و این نظارت بر قیمت گذاری وظیفه بخش دولتی است

شادلو با بیان اینکه در مجموع تراکتور در تمام زیر بخش های کشاورزی نقش مهمی دارد و یکی از ارکان و محورهای مکانیزه شدن تولید ما بحث تراکتور است و نظارت بر آن در کل فرایند کار ضروری است افزود: بایستی شرایطی باشد که حداقل به اندازه نیاز به این کار اولا به طور قطع تولید و تامین شده باشد که محدودیت عرضه باعث گرانی مجدد نشود. دوما اینکه قیمت گذاری طوری باشد که در حد وضعیت کشاورزی باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران تصریح کرد: در بحث تراکتور و تامین امنیت غذایی قطعا باید دولت با اتکا به تشکل ها و همکاری با خود تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی طوری کار را دنبال کند که ما شاهد آن روز باشیم که در این مباحث در حد توان کشاورزی و در حد قیمت تمام شده واقعی کالا قیمت گذاری شود. چون به این ترتیب است که این عامل هم خود دردسری برای تولید نمی شود.

نطارتی بر کیفیت تراکتورهای تولیدی وجود ندارد

بر اساس این گزارش بحث بالا بودن قیمت تراکتور یک وجه قضیه است و کشاورزان روی کیفیت این محصول نیز بسیار گلایه دارند. به طوری که برخی کشاورزان مدعی هستند بعد از مدتها انتظار موفق به خرید تراکتور شده اند اما تنها چند هفته بعد از خرید در کمال ناباوری با روغن ریزی و یا ایرادات این چنینی مواجه شده اند.

شادلو در پاسخ به این سوال که این بی کیفیت بودن تراکتور از کجا نشات می گیرد نیز گفت: بحث بی کیفیتی قطعات مطرح است که باید در استانداردها و نظارت های آن دقت شود. در ادامه نیز بحث مونتاژ است که متاسفانه بازرسی های نهایی که شرکت های تولید کننده یا شرکت های ثانویه باید انجام دهند نقص وجود دارد و این بخش یکی از نقاط ضعف تولید ما است. در حالی که شاید نمونه های خارجی تا به این حد مشکل نداشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بحث کیفیت و سایر شاخص هایی که مورد انتظار یک بهره بردار کشاورزی است، قابل قبول نیست، گفت: مساله اینجا است که بخش کشاورزی با سایر بخش های دیگر متفاوت است و نیاز به خدمات ویژه ای دارد.

شادلو رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران: در تمام دنیا تراکتور بهتر از خودروهای عموم خدمات جانبی می گیرد و بحث استحکام بدنه و استقامت قطعات آن نیز به دقت در نظر گرفته می شود چون می دانند که غالبا تراکتور قرار است در یک محیط بدون امکانات برود، اما در ایران چنین شرایطی رعایت نمی شود

شادلو گفت: مساله اینجا است که در تمام وسایل نقلیه از سبک و سنگین گرفته تا برون شهری و درون شهری به نحوی همه خودروها قابل تردد در جاده ها هستند و بر فرض در یک شهر اگر فلان خدمات نباشد در مرکز استان قطعا هست و در نهایت در صورت بروز مشکل می توانند به آنجا مراجعه کنند و مشکل را رفع کنند. اما تراکتور که نهایتا برای تردد در روستا است به اصطلاح با انواع خطرات تهدید می شود حتی در جاده ها که ممکن است فجایعی پیش بیاید.

وی ادامه داد: با این تفاسیر در صورت بروز هر نوع ایرادی و از کار افتادن تراکتور، کشاورز باید کامیون حمل و نقل بگیرد و با مشقت تراکتور را به تعمیرگاه برساند! به همین دلیل در تمام دنیا تراکتور حتی بهتر از خودروهای عموم خدمات جانبی می گیرد و موضوع مهم استحکام بدنه و استحکام قطعات آن نیز به خوبی در نظر گرفته می شود چون می دانند که غالبا تراکتور قرار است در یک محیط بدون امکانات برود.

وی ادامه داد: در واقع در دیگر کشورها به دلایل ذکر شده، ماشین الات کشاورزی به خصوص تراکتور را با امکانات خیلی خاص، کیفیت خاص و با استقامت قطعات و کاربری خاصی می دهند که کشاورز به چالش نیفتد. اما متاسفانه این موارد در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد و دقتی هم به آن نمی شود.

این فعال بخش باغبانی کشور همچنین با بیان اینکه در گذشته تراکتورهای خارجی از برندهای معتبر جهانی وارد می شد و سال ها بدون حاشیه کار می کرد، گفت: ما نمی خواهیم به تولیدات خارجی صرفا چشم بدوزیم اما اگر قرار است خودمان تولید کنیم باید کار را درست انجام بدهیم. قرار نیست که فقط بحث تولید باشد و از شرکت خارج نشده با انواع خرابی ها مواجه شود.

عقب ماندگی تراکتور ایران از تکنولوژی روز دنیا

بر اساس از این گزارش یکی دیگر از ایرادات وارد به تراکتورهای ساخت داخل عقب ماندگی آنها از تکنولوژی روز دنیا است. به طوری که گفته می شود تکنولوژی هایی که در تراکتور امروز به کار می رود متعلق به ۵ دهه پیش است.

شادلو در این خصوص نیز گفت: از نظر تکنولوژی تراکتور سازی کشور خیلی عقب است. در حالی که حدود ۴۰ سال پیش تراکتورهای خارجی که وارد کشور می شد حتی اگر یک چرخ تراکتور خراب می شد با سه چرخ حرکت می کرد و یا امکانات و خدمات جانبی داشت که تاجایی که ممکن بود یک بهره بردار را همراهی می کرد و با ایرادات جزئی کشاورز را متوقف نمی کرد؛ به این معنا که اگر واقعا ایراد بزرگی رخ می داد متوقف می شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه وارداتی ها ۴۰ سال قبل خدمات جانبی بسیار خوبی داشت و امکانات ویژه ای روی آن تعبیه شده بود. الان که غالبا تکنولوژی بسیار پیشرفته تر شده است و قابلیت ها بسیاری دیگر روی آن ها لحاظ شده است.

تراکتورهای روز دنیا با ماهواره کار می کنند

گفتنی است در خصوص عقب بودن تراکتور ایران از نظر تکنولوژی روز پیش از این علی نیلی دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفتگو با بازار گفت: اگر بخواهیم تراکتورهای ساخت ایران را با تکنولوژی کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم تفاوت زیاد است چون تراکتورهای روز دنیا مدت ها است با ماهواره کار می کند. به عنوان مثال از طریق داده های ماهواره ای شرایط آبی و خاکی سنجیده می شود و در یک جا اعلام می شود شخم را ۱۰ سانتی متر بزند و در جای دیگر بر فرض می گوید ۱۵ سانتی متر شخم زده شود.

وی افزود: جالب است بدانید در تراکتورهای روز دنیا که از طریق ماهواره ها کار می کند بر فرض حتی اعلام می شود در یک منطقه فلان میزان کود بریزد و در محل دیگر مقدار کود را تغییر می دهد. لذا تراکتورهای تولیدی ما از لحاظ تکنولوژی با تراکتورها روز دنیا بسیار تفاوت دارد.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha