۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
نگاه های انقباضی بانک ها به صنعت کارتن سازی| موسسات مالی پیشنهاد تسهیلات ۳۵ درصدی می دهند!
عضو انجمن کارتن سازی کشور در گفتگو با بازار:

نگاه های انقباضی بانک ها به صنعت کارتن سازی| موسسات مالی پیشنهاد تسهیلات ۳۵ درصدی می دهند!

کرامتی فعال کارتن سازی با نقد نگاه های انقباضی بانک ها به صنعت گفت: سیستم بانکی تسهیلات را قفل می کنند اما یکسری موسسات مالی به ما تسهیلات با بهره ۳۵درصدی پیشنهاد می دهند! این اعتبارات از کجا می آید؟

بازار؛ گروه صنعت: صنایع مختلف هر کدام به نحوی درگیر مسائل و چالش های متفاوت در حوزه تولید و بازار هستند که در برخی موارد مشکلات دیگر بخش ها و صنایع بر ایجاد این مسائل اثرگذار است. صنعت کارتن سازی از جمله این صنایع است که با کساد شدن برخی حوزه های دیگر همچون صنایع غذایی، تولیدات در این بخش نیز تحت تاثیر و نوسان قرار می گیرد.

صنعت کارتن سازی تحت شعاع صنایع دیگر

جواد کرامتی عضو انجمن کارتن سازی کشور در این خصوص معتقد است صنعت کارتن سازی از لحاظ توان تولید تکنولوژی، دانش و آموزش نیروهای کار رشد خود را کرده است و در جایگاه خوبی قرار دارد. اما همه اینها به این نکته بر می گردد که بهره وری بالایی داشته باشند و آن هم به وضعیت اقتصادی و همچنین وضعت تولید صنایع مختلف بر می گردد.

کرامتی عضو انجمن کارتن سازی کشور: نگاه بانک ها به صنعت ما انقباضی است به این معنا که دقیقا در مقاطعی که وضعیت بازار به سمت رکود می رود و نیاز کارتن سازی ها به منابع مالی بیشتر می شود در همان مقطع سیستم های بانکی انقباضی عمل می کنند

این فعال صنعت کارتن سازی در گفتگو با بازار می گوید: هرگاه در صنایعی همچون مواد غذایی، لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، کشاورزی و غیره رکود اتفاق بیفتد این رکود روی حوزه بسته بندی و کارتن سازی هم تاثیر دارد. به خصوص اینکه الان در جایگاهی هستیم که در ۱۰-۱۵ سال اخیر کلیه مجموعه ها تلاش کرده اند توانمندی های خود را زیاد کنند اما تحت شعاع رکود دیگر صنایع است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه علاوه بر این رکود و تورمی که همیشه با آن مواجه هستیم مساله ای که برای صنایع و بخصوص صنعت ما وجود دارد بحث «نگاه های انقباضی» بانک ها است؛ یعنی دقیقا در مقاطعی که وضعیت بازار به سمت رکود می رود و نیاز کارتن سازی ها به منابع مالی بیشتر می شود در همان مقطع سیستم های بانکی انقباضی عمل می کنند؛ به این ترتیب در چنین شرایطی در بحث واردات و تجهیزات و چه قطعات، لوازم، ماشین آلات، مواد اولیه و غیره در حوزه تخصیص ارز و غیره صنایع را تحت شعاع قرار می دهند.

سیستم تسهیلات بانک ها قفل است

کرامتی با بیان اینکه فعالان این حوزه برای به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات نیاز به تخصیص ارز دارند، افزود: با این وجود به واسطه سیستم انقباضی بانک ها در این مرحله به نوعی گیر می افتند و باعث توقف شان می شود. این در حالی است که اعتبار لازم را دارند و مجموعه ها چندین برابر چیزی که نیاز دارند اعتبار دارند و وثیقه های لازم و تضامین را در سیتم های بانکی گذاشته اند اما سیستم بانکی قفل شده و در این مرحله نیز ضربه دیگری به تولید کننده ها می زنند.

وی خاطر نشان کرد: مساله این جا است که با این روند، یک مجموعه تولیدی باید در بازار رکود برود تسهیلات پولی بیشتری را به مشتری بدهد، زمان بیشتری برای دریافت وجه بدهد و به این ترتیب بخشی از منابع مالی مجموعه های تولیدی دست مشتریان آنها است. از آن طرف بابت برخی از قطعات و لوازمی که باید خریداری کند باید هزینه کنند و در انبار بگذارد که به چالش کمبود برنخورد.

کرامتی عضو انجمن کارتن سازی کشور: در حالی که بانک ها از دادن تسهیلات به صنایع امتناع می کنند برخی موسسات و بانکها به ما پیشنهاد تسهیلات با نرخ سود ۳۵ درصد می دهند!

کرامتی افزود: همه این مسائل در کنار امتناع بانک ها در تخصیص تسهیلات آن هم در شرایطی که تضامین لازم را گرفته و مجموعه تولیدی اعتبارات لازم را نزد بانک دارد، حتی شرکت ها را در طرح های توسعه ای دچار مشکل می سازد.

بانکها مدعی اند اعتبار ندارند اما موسسات پیشنهاد تسهیلات گران می دهند

این فعال صنعت کارتن سازی همچنین اذعان داشت: نکته قابل تامل اینکه در این بین موسسات و بانک ها به ما پیشنهاد می دهند که با نرخ ۳۵ درصد تسهیلات بدهند! اگر واقعا منابع مالی نیست پس این موسسات متعلق به کجا هستند که چنین تسهیلاتی می توانند بدهند اما خود بانک ها منابع مالی ندارد!؟؛ یعنی چگونه است که سیستم های بانکی تسهیلات را قفل می کنند اما یکسری موسسات چنین اعتباری دارند که تسهیلات ۳۵ درصدی بدهند.

کرامتی افزود: از سوی دیگر الان تمام تولید کنندگان اقدام به خرید هر نوع ماشین آلات یا ابزار آلات می کنند گمرک ۹ درصد ارزش افزوده از این تولید کننده می گیرد. به این ترتیب تولید کننده ای که قصد دارد ماشین آلات صنعتی وارد کند غیر از سود و حقوق گمرکی که می پردازد باید ۹ درصد ارزش کالا را هم بپردازد. سوال این است که گمرک چرا ۹ درصد از ما می گیرد؟ هیچ توجیهی ندارد اگرچه می گویند مصوب شده اما این مصوب وجه منطقی ندارد. چرا که ۹درصد یک عدد سنگین می شود.

وی همچنین در خصوص مسائل پیرامون فرار سرمایه ای که در برخی صنایع رخ می دهد نیز گفت: یکسری از مجموعه های تولیدی برای اینکه بتوانند بحث انتقال پول خرید تجهیزات یا خرید مستقیم مواد اولیه و تجهیزات را مدیریت کنند و به راحتی انجام بدهند به اجبار در کشورهای اطراف اقدام به راه اندازی دفاتری می کنند به عنوان شرکت واسط، تا بتوانند دستگاه ها را راحت خریداری کنند.

کرامتی افزود: از سوی دیگر شاهد هستیم که تولید کننده ها علی رغم اشتغالزایی که دارند هیچ اهمیتی برای سازمان هایی همچون بیمه، دارایی و غیره ندارند و حمایتی نمی شوند. پس به تدریج به سمت کشورهایی می روند که برای سرمایه و کار آنها ارزش قائل شوند. مساله اینجا است که هر کدام از تولید کنندگان ما در کشورهای اطراف اقدام به سرمایه گذاری کنند حمایت بهتری می شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی می تواند موجب شود صنعت کارتن سازی از شرایط و مشکلات فعلی خارج شود گفت: مساله مهم این است که ثبات نرخ تورم در هر جامعه ای می تواند اقتصاد منطقی را پیش ببرد. چرا که تورم نابسامان ریسک بالایی دارد اما ما ثبات را نداریم و کلیه مسائل و شرایط حاکم بر صنایع از این امر نشات می گیرد. از سوی دیگر سیستم های بانکی باید بدانند که از صنایع باید حمایت کنند، همچنین کمرگات باید روند حمایتی را داشته باشند تا این صنعت سامان بگیرد.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha