۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه
بازار گزارش می دهد؛

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

مشهد- مطالبات مردم از دولت سیزدهم اگر چه تاکنون در خلال ضعف اطلاع رسانی از رسانه ها پنهان مانده اما فرا رسیدن هفته دولت موجب شد تا استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها به بخشی از آن اشاره کند.

بازار؛ گروه استان ها: فعالیت های دولت سیزدهم و پیشرفت مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان رضوی از جمله مطالبات و پرسش های بازار بوده است که در طی ماه های گذشته به رغم پیگیری های فراوان اما استانداری خراسان رضوی از پاسخ به آن به عناوین مختلف سرباز زده بود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هفته دولت فرصت مغتنمی بود تا با حضور استاندار و دعوت از خبرنگاران برای تشریح دستاورد های دولت بخشی از سوالات رسانه ها در این رابطه که دولت در این استان چه کرده است روز جمعه سوم شهریور از زبان استاندار پاسخ داده شود.

شرایط اقتصادی دولت سیزدهم

نشست خبری بااستاندار خراسان رضوی محور های بسیاری را در بر داشت که بخش اعظمی از آن به شرایط اقتصادی بر می گشت.

یعقوب علی نظری هم چون بسیاری از دولتمردان در دولت های گذشته در بخش نخست سخنانش بخش اعظمی از مشکلات را به دولت قبل مرتبط دانست و اذعان کرد: دولت سیزدهم با ۵۰۰ همت بدهی کشور را تحویل گرفت و اکنون ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۲ همت توسط دولت به عنوان بدهی پرداخت می‌شود.

وی اذعان کرد: این در حالی است که درآمد دولت به‌ویژه درآمد حاصل از فروش نفت حداقل بود و زیر یک میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم و بر همگان آشکار است که صادرات نفت محل اصلی تامین نیازمندی‌های ریالی دولت بوده است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال‌های پایانی دولت قبل تقریبا صفر یا منفی بود و تعطیلی مکرر کارخانجات و واحدهای تولیدی و بیکار شدن کارگرها از دیگر مشکلات کشور بود. به علاوه در وضعیت حاد کرونایی قرار داشتیم که دولت تحویل گرفته شد.

نظری ادامه داد: در سطح کشور پروژه‌های متعدد تعطیل‌شده عمرانی داشتیم. فراموش نکنیم که پایه پولی موجود در کشور، تورم بسیار بالایی را ایجاد کرده بود و این پایه پولی نسبتا بالا، موضوع مهمی بود که باید در دولت سیزدهم مدیریت می‌شد. بی‌ثباتی در بازار سرمایه از جمله بورس از موضوعات مهمی بود که در سال‌های اخر دولت پیشین با آن مواجه بودیم.

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

وی البته بی مهری کشور های غربی و تحریم های ناجوانمردانه نیز در اوضاع اقتصادی امروز کشور بی ربط نداست و با اشاره به آن اظهار کرد: معطلی کشور در ارتباط با موضوع برجام و اصرار بر رابطه با غرب از موضوعاتی جدی‌ بود که تصمیم‌گیری کشور را دچار معطلی کرده بود. ارتباط ضعیف با همسایگان و کشورهای منطقه از موضوعاتی بود که کشور با آن مواجه بود و عملا از ظرفیت‌های موجود در سطح دنیا به عنوان پیمان‌های مهم اقتصادی مانند پیمان اقتصادی شانگهای محروم بودیم.

قول های رئیس جمهور چه شد؟

ساخت ۴ میلیون مسکن که امروز به یکی از وعده های ظاهرا غیر عملی رئیس جمهور در مدت زمان تعیین شده تبدیل شده است محور یکی از سوالات پر مخاطب رسانه ها و مردم است که استاندار خراسان رضوی در خصوص آن اذعان کرد:دولت سیزدهم به مردم قول‌هایی از جمله ساخت چهار میلیون مسکن، ایجاد اشتغال، ارتباط با همسایگان، نگاه به همه کشورها و خلاصه نشدن به ارتباط با کشورهای غربی داده بود که تمامی این موارد در حال پیگیری است.

استاندار خراسان رضوی: در بخش مسکن جهت ساخت‌وساز چه توسط خود مردم و چه به صورت متمرکز و انبوه‌سازی، برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واحد، زمین تامین شده که امیدوار هستیم به زودی وارد فاز اجرایی آن شویم

نظری ادامه داد: مسئله مسکن و عدم پرداخت به آن طی سال‌ها تبدیل به یک مشکل انباشته شده در زندگی و معیشت مردم بود لذا این موضوعات در دستور کار قرار گرفته و دولت در حال انجام این قول‌ها است.

وی اذعان کرد: بر همین اساس خراسان رضوی با توجه به سهمی که در کشور از نظر مسافت، جمعیت و تاثیرگذاری دارد نیز این موضوعات را در دستور کار خود قرار داده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در بخش مسکن جهت ساخت‌وساز چه توسط خود مردم و چه به صورت متمرکز و انبوه‌سازی، برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واحد، زمین تامین شده که امیدوار هستیم به زودی وارد فاز اجرایی آن شویم.

نظری با اشاره به سایر خدمات دولت در حوزه زیر ساخت ها نیز گفت: روکش آسفالت ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان از مصوبات سفر رئیس جمهور بود که در این استان عملی شده است.

وی افزود: در این راستا با شرایط نامناسب جاده‌ها و راه‌های شریانی اصلی سطح استان مواجه بودیم و با توجه به حضور زائران، طبیعی است که استهلاک جاده‌های ما بیشتر باشد، اما متاسفانه در چند سال گذشته ترمیم و اصلاح صورت نگرفته‌ بود که این مهم به سرانجام رسید.

نگرانی مردم از کمبود آب و افزایش گرد و غبار

تنش های آبی و نگرانی مردم از کمبود و هم چنین چشم دوختن به طرح انتقال آب از خلیج فارس از جمله سوالات و دغدغه های دیگری بود که استاندار خراسان رضوی در پاسخ به آن ها ابراز کرد: پروژه انتقال آب از دریای عمان با جدیت در حال اجرا است و اکنون ۶٢ کیلومتر از مسیر آن در استان خراسان رضوی در مرحله لوله گذاری است.

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

نظری با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی در مشهد نیز بیان کرد: خوشبختانه در حال گذر از تابستان تنش‌زا هستیم و طرح‌های خوبی در این حوزه اجرایی شده است.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه مخزن سد دوستی کمتر از ١٠ درصد آب دارد، افزود: با اجرای پمپ‌های سطحی امکان برداشت آب از این سد فراهم شد و خوشبختانه طرح های دیگری نیز در دست اجرا است و امیدواریم طبق پیش بینی هواشناسی پاییز پربارشی داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زندان جدید نیاز داریم و علاوه بر زندان مشهد چندین زندان در سطح استان جابجا خواهند شد

وی متذکر شد: گرد و غباردر استان منشأ خارجی دارد، تاکنون دو جلسه جدی بین سازمان محیط زیست کشور و وزارت امور خارجه برگزار شده و پیگیری‌های لازم در حوزه دیپلماتیک در حال انجام است. در استان نیز طرح‌های بیابان‌زدایی در دست اجراست، فقدان ابزارهای پیشرو نظیر رادار هواشناسی مشهد از معضلاتی است که این مهم نیز در دست پیگیری است.

وعده انتقال زندان مشهد

احاطه شدن زندان مشهد در میان بافت شهری و زمزمه انتقال آن از داخل شهر مشهد که وعده ها و سال های زیادی را به خود اختصاص داده است نیز یکی دیگر از محور های مورد بحث بود که استاندار خراسان رضوی وعده داد تا پایان دولت فاز اول زندان مشهد جابجا شود.

استاندار خراسان رضوی درباره وضعیت انتقال زندان مشهد گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زندان جدید نیاز داریم و علاوه بر زندان مشهد چندین زندان در سطح استان جابجا خواهند شد.

کمبود برق و افت تولید

جایگاه اقتصادی خراسان رضوی در کشور سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و استاندار در پاسخ به آن گفت: برابر اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور قبل از سال ۱۴۰۱ منفی یا صفر بود اما سال گذشته به ۳.۳ رسید که این عدد در استان ما ۴.۴ اعلام شده است و این نشان دهنده فضای خوب کسب و کار در خراسان رضوی است و البته نرخ مشارکت هم در اینجا بالاتر از میانگین کشوری و بیش از ۴۳ درصد است.

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

کمبود برق، خاموشی کارخانه ها خسارت های بی شماری که از بابت کمبود انرژی به تولید کنندگان وارد شده است یکی دیگر از محور های بحث بود که استاندار در مقام پاسخ گویی اذعان کرد: افزایش ۳۵۰ مگاواتی تولید برق در خراسان رضوی از موضوعات مهمی بوده که طی سال گذشته اتفاق افتاده است.

نظری با بیان اینکه ناترازی انرژی و برق و مسائل محیط زیستی از اهمیت بالایی برخوردارند، اظهار کرد: در این راستا برای اولین بار در سطح کشور، عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی سنگان خواف آغاز خواهد شد.

وضعیت اقتصادی خراسان رضوی چگونه است؟

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در استان طی سال گذشته رشدی ۳.۵ برابری داشته است اذعان کرد: همچنین در سال گذشته ۱۰۶ هزار شغل خالص یعنی حدود ۳۹ درصد اشتغال کشور در خراسان رضوی ایجاد شد.

نظری ادامه داد: طی دو سال گذشته ۳۵۰ کارخانه تعطیل شده، احیا شده‌اند که از موضوعات قابل توجه است و همچنین توسعه ۲۶۰ درصدی شهرک‌های صنعتی نیز از دستاوردهای قابل توجه دولت در استان خراسان رضوی است.

استاندار خراسان رضوی: درباره حریم اختلافی دو شهرستان مشهد و طرقبه‌شاندیز برای این موضوع از نظر فنی تا پایان سال گذشته اقداماتی صورت گرفته و جمع بندی استانی آن به وزارت کشور ارسال شده است که پس از تصویب باید در هیئت دولت نیز مصوب شود لذا باید منتظر ماند

وی گفت: نرخ بیکاری استان با حدود هفت درصد نسبت به میانگین کشور یعنی ۹ درصد، پایین‌تر بوده و این آمار به ما پیام مثبتی می‌دهد که ریل و مسیر اقتصاد استان از شرایط قابل‌قبولی برخوردار است.

اختلاف دیرینه مشهد با طرقبه شاندیز چه زمانی حل می شود؟

به گزارش خبرنگار بازار ؛ اختلاف مسئولان مشهد با شهرستان مجاور خود یعنی طرقبه شاندیز بر سر تعیین مرز و حریم مشهد افزون بر ۱۴ سال است که به طول انجامیده است.

باوجود مشخص شدن مرز مشهد و طرقبه شاندیز در تقسیمات کشوری و تقسیمات سیاسی و نیز طرح جامع شهر مشهد، میان مرز تصمیمات سیاسی و طرح جامع مشهد، اختلاف وجود دارد که به دلیل همین بلاتکلیفی شاهد زمین‌خواری در این محدوده هستیم.

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

استاندار خراسان رضوی درباره حریم اختلافی دو شهرستان مشهد و طرقبه‌شاندیز نیز به خبرنگاران گفت: برای این موضوع از نظر فنی تا پایان سال گذشته اقداماتی صورت گرفته و جمع بندی استانی آن به وزارت کشور ارسال شده است که پس از تصویب باید در هیئت دولت نیز مصوب شود لذا باید منتظر ماند.

ساماندهی اتباع بیگانه غیر مجاز

ساماندهی اتباع بیگانه و هم چنین رابطه ایران با افغانستان نیز از جمله محور های مورد بحث نمایندگان افکار عمومی در این نسیت بود که استاندار خراسان رضوی اذعان کرد: سه برنامه برای اتباع غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اذعان کرد: نخستین برنامه به حداکثر کنترل رساندن مرزها توسط دستگاه‌های مربوطه جهت جلوگیری از ورود غیرمجاز است و لذا برنامه‌های انسداد مرز نیز در همین ارتباط در دست اجرا است.

وی افزود: برنامه دوم طرد شدن اتباع غیرمجاز توسط دستگاه‌های مربوطه است که این برنامه در دستور کار فراجا و دستگاه‌های مسئول قرار دارد و امیدواریم در یک بازه زمانی معین به نتایج مناسبی برسیم. برنامه بعدی ساماندهی اتباع دارای مجوز است یعنی مباحثی مانند اشتغال و خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود، مشخص شود.

در ادامه نظری در خصوص راه درست جهت ارتباط با طالبان و وضعیت امنیت مرز استان و افغانستان اظهار کرد: افغانستان به عنوان کشوری همسایه و مسلمان برای ما اهمیت زیادی داشته و در فعل و انفعالات کشور خصوصا در امنیت تاثیرگذار است.

وی وعده داد: در این استان بر اساس سیاست‌های مرکز و وزارت امور خارجه، ارتباطات خود را با افغانستان تنظیم می‌کنیم.

شهر فرودگاهی مشهد به کجا رسید؟

استاندار خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت شهر فرودگاهی مشهد نیز گفت: شهر فرودگاهی مشهد با هدف پوشش نیاز مسافری و حمل‌ونقل بار در شرق کشور پیگیری می‌شود.

استاندار خراسان رضوی رو در رو با رسانه ها پاسخ داد| از وعده انتقال زندان تا حل اختلاف مشهد با طرقبه

وی افزود: این طرح در سال ۱۳۹۱ مصوبه‌ای در هیئت وزیران داشت اما متوقف شده بود که با سفر رئیس جمهور به استان، دستور پیگیری این موضوع صادر شد.

نظری افزود: حدود ۶ ماه قبل مطالعات تمام شد اما به دلیل تاثیرگذاری پارامتر باد در تعیین جهت باند فرودگاه، مواردی از جمله مستقر نبودن ایستگاه هواشناسی در محل مورد نظر وجود داشت. حدود سه ماه است که این ایستگاه مستقر شده و قرار است با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه هواشناسی کشور این موضوع جمع‌بندی شود و بلافاصله پس از نهایی شدن جهت باند، مراحل نهایی جهت آغاز عملیات‌های اجرایی، پیگیری خواهد شد. این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص قطار سریع‌السیر تهران- مشهد نیز پاسخ داد: سفر رئیس جمهور به چین و توافقات اولیه صورت گرفته، قطار سریع‌السیر تهران- مشهد در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد.

خراسان رضوی رکورد دار پروژه های هفته دولت

استاندار خراسان رضوی اما در این نشست دست دولت را در هفته دولت پر دانست و گفت: بر اساس جمع‌بندی سامانه منتاک وزارت کشور که دستگاه‌های مختلف پروژه‌های خود را در آن ثبت می‌کنند، خراسان رضوی با بیش از ۲۹۰۰ پروژه که در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، رتبه اول را در کشور از آن خود کرده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha