۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
اوکراین عامل حمله به خطوط لوله نورد استریم
شبکه دولتی آلمان:

اوکراین عامل حمله به خطوط لوله نورد استریم

هفته‌نامه اشپیگل و شبکه دولتی زد دی اف آلمان گزارش دادند که بازرسان آلمانی که حملات خرابکارانه به خطوط لوله نورد استریم را بررسی می‌کنند، متقاعد شده‌اند که عاملان این حملات با اوکراین مرتبط هستند.

به گزارش بازار، دو رسانه بزرگ آلمانی گزارش داده‌اند که هیچ چیزی روسیه را با انفجارهای خرابکارانه در خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ مرتبط نمی‌کند.

شبکه زد دی اف با اشاره به اینکه کسانی که در جریان این تحقیقات هستند، سرنخ‌هایی که انفجار خطوط لوله نورد استریم را به اوکراین مرتبط می‌کند را قانع‌کننده می‌دانند، افزود: هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد روسیه مسئول این حملات بوده است.

سازمان‌های مجری قانون هنوز هم بر روی قایق تفریحی بادبانی آندرومدا متمرکز هستند. رسانه‌های غربی پیشتر گزارش داده بودند که این قایق توسط خرابکارانی اجاره شده بود که از آن برای کار گذاشتن مواد منفجره در خطوط لوله نورد استریم در زیر دریا استفاده کردند. بر اساس گزارش‌ها، آثار این مواد منفجره در کابین این قایق تفریحی کشف شده است.

این ۲ رسانه آلمانی به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند: محققان اکنون بر این باورند که گروهی که از این قایق تفریحی استفاده کرده‌اند، قبل و بعد از اجرای عملیات خرابکارانه خطوط لوله نورد استریم در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ در اوکراین حضور داشته‌اند.

به نوشته راشا تودی، روزنامه وال استریت ژورنال قبلا گزارش داده بود که قایق بادبانی آندرومدا توسط یک آژانس مسافرتی متعلق به اوکراین و مستقر در ورشو اجاره شده و در بندری در لهستان لنگر انداخته بود و سپس در نزدیکی هر یک از مکان‌هایی که انفجارها رخ داد، دیده شده است.

هفته‌نامه اشپیگل و شبکه دولتی زد دی اف اعلام کردند: خرابکاران به احتمال زیاد از یک پاسپورت جعلی مولداوی متعلق به شخصی به نام «استفان مارکو» برای اجاره این قایق تفریحی استفاده کرده‌اند.

این ۲ رسانه آلمانی با اشاره به اینکه با استفان مارکو واقعی که تبعه مولداوی است تماس گرفته‌اند، خاطرنشان کردند: این شخص اعلام کرد که از این اخبار مطلع شده اما وی هرگز مولداوی را در سپتامبر ۲۰۲۲ ترک نکرده است.

این ۲ رسانه آلمانی با استناد به تحقیقات خود گزارش دادند که عکس موجود در سند جعلی ارائه شده توسط خرابکاران برای اجاره قایق تفریحی متعلق به مرد جوانی به نام «والری ک.» اهل شهر دنیپرو اوکراین است.

هفته‌نامه اشپیگل و شبکه دولتی زد دی اف همچنین تصویر این مرد را در یونیفرم نظامی به همراه اطلاعاتی که به گفته آنها به این واقعیت اشاره دارد که والری ک. در تیپ مکانیزه ۹۳ ارتش اوکراین خدمت می‌کرده است، به دست آورده‌اند.

به گفته این ۲ رسانه آلمانی، این مرد در دوره‌های غواصی نیز شرکت کرده است با این حال بازرسان نتوانستند دی ان ای وی را که پس از جست‌وجوی آپارتمان او در شهر فرانکفورت آلمان پیدا شده بود، با آثاری که در قایق «آندرومدا» یافتند، مطابقت دهند.

خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ که برای رساندن گاز طبیعی روسیه به آلمان ساخته شده بودند، در سپتامبر ۲۰۲۲ بر اثر انفجارهای زیر آب در جزیره بورنهولم دانمارک نابود شدند. از آن زمان، رسانه‌های غربی بارها گزارش داده‌اند که شواهد موجود در پرونده حکایت از دست داشتن اوکراین در این اقدام خرابکارانه دارد اما کی‌یف هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha