۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
ثبت کمترین نرخ بیکاری در حداقل دو دهه اخیر

ثبت کمترین نرخ بیکاری در حداقل دو دهه اخیر

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت کمترین نرخ بیکاری در حداقل دو دهه اخیر خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری کل حدود ۱ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش بازار، محمود کریمی‌ بیرانوند در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما در پاسخ به سؤال «چگونگی وضعیت اشتغال کشور» پاسخ داد: ارائه توضیح کلی درباره وضعیت اشتغال در دولت سیزدهم می‌بایست به اطلاعات مراجع آماری در حوزه بازار کار اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مراجع رسمی اعلام شاخص‌های بازار کار «مرکز آمار ایران» است که با پیمایش‌های فصلی و سالانه امارهایی همچون نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی در اقشار مختلف همچون زنان، مردان، فارغ‌التحصیلان و... به تفکیک استان‌ها ارائه می‌دهد.

وی یکی دیگر از مراجع آماری برای سنجش وضعیت بازار کار «بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی» و مرجع سوم هم «سامانه رصد ملّی اشتغال» دانست و افزود: در دولت سیزدهم به منظور ارائه گزارش شفاف درباره تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی ایجاد سالانه یک میلیون شغل سامانه‌ای تأسیس شده و به صورت شفاف درباره مشاغل ایجاد شده در دولت سیزدهم به مردم گزارش ارائه می‌دهد.

کریمی‌بیرانوند گفت: در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم موفق شد با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و با همراهی بسیار خوب بخش خصوصی، کارفرمایان و همه عناصر مهم و سازنده بازار کار کمترین نرخ بیکاری در حداقل دو دهه اخیر را ثبت کرده و این نرخ را ۹ درصد برساند. همچنین این نرخ در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری کل حدود ۱ درصد کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد: نرخ بیکاری زنان و جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در بهار ۱۴۰۲ به عدد ۸/۱۴ تا ۵/۱۵ رسید که تقریباً یک درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: یک آمار امیدبخش دیگر در این زمینه افزایش اشتغال تمام‌وقت(۴۴ ساعت و بیشتر) است. این شاخص به رسیدن به عدد ۷۱ درصد افزایش ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود نشان داده که این مهم نشان از پایداری اشتغال ایجاد شده در دولت سیزدهم دارد.

کریمی‌بیرانوند در پاسخ به سؤال چرایی بالابودن نرخ بیکاری زنان و فارغ‌التحصیلان نسبت به نرخ بیکاری کل کشور پاسخ داد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و زنان معمولاً ۴ تا ۵ درصد از متوسط نرخ بیکاری کل کشور بالاتر است. تفاوت این نرخ نسبت به نرخ بیکاری کل در دولت‌های گذشته معمولاً به ۶ یا ۷ درصد و بیشتر می‌رسید اغما در دولت سیزدهم این آمار مستمراً کاهشی بوده است.

وی افزود: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۷/۲۷ درصد در سال ۹۷ به ۶/۲۲ در سال ۱۴۰۱ رسید. نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال از ۶/۱۹ در سال ۹۳ به ۳/۱۶ در سال ۱۴۰۱ رسید. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۳/۱۸ در سال ۹۷ به ۹/۱۲ در ۱۴۰۱ و در بهار ۱۴۰۲ به ۱/۱۲ رسید. این آمارها بدین معنی است که شاخص‌های حائز اهمیت در بازار کار که نشان کیفیت و مشاغل ایجاده شده دارد رو به بهبود است.

معاون اشتغال وزیر کار یکی از چالش‌های سابقه دار بازار کار ایران نرخ مشارکت اقتصادی زنان عنوان و اضافه کرد: ایران نرخ مشارکت اقتصادی زنان در گزارش مرکز آمار ایران در بهار ۱۴۰۲ نیز افزایشی بوده است.

وی با اشاره به این‌که وقتی تعداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در یک سال کاری افزایش پیدا کند اولاً نشان‌دهنده «رسمی‌شدن مشاغل غیررسمی» و ثانیاً نشان‌دهنده «پایداری مشاغل ایجاد شده» گفت: در سال ۱۴۰۱ سازمان تأمین اجتماعی ۷۰۰ هزارنفر بیمه‌شده جدید داشته است که این رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

معاون وزیر کار همچنین افزود: یکی دیگر از شاخص‌هایی که برای بررسی وضعیت بازار کار باید مورد مورد توجه قرار گیرد «نرخ تعدیل نیروی کار» (یا بیمه بیکاری) است که این شاخص هم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته و از ۲۸۰ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر رسیده است.

بیرانوند در پاسخ به این سؤال که آیا این این افزایش در مشاغل ایجاد شده برای زنان شامل مشاغل خانگی هم می‌شود؟ پاسخ داد: فقط بیمه‌شده‌های جدید حرف و مشاغل که مستقیماً صاحب شغل مستقل و خویش‌فرما هستند به علاوه «بیمه‌شدگان اجباری» (که شامل افرادی که به وسیله کارفرما خود بیمه می‌شوند، خواهد شد) در این ارزیابی‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

وی متغیر سوم بررسی وضعیت بازارکار را «سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» دانست و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم به منظور ایجاد شفافیت در اشتغال ایجاده و ارائه گزارش مستمر در این باره به مردم راه‌اندازی شد.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha