۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
ایران عضو اصلی بریکس شد
رییس جمهور آفریقای جنوبی:

ایران عضو اصلی بریکس شد

رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد: در کنار ایران، کشورهای آرژانتین، مصر، امارات و عربستان نیز به عنوان اعضای جدید به بریکس پیوستند.

به گزارش بازار، سیریل رامافوزا همچنین گفت: ما بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل تاکید می کنیم و از درگیری ها در اماکن مختلف جهان نگران هستیم.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: ما به توافقی درباره گسترش و توسعه گروه بریکس رسیدیم.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha