۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
صف های کشدار «لاستیک دولتی» | ازدحام از صبح زود برای لقمه ای سود
بازار از سمنان گزارش می دهد؛

صف های کشدار «لاستیک دولتی» | ازدحام از صبح زود برای لقمه ای سود

سمنان- محلی برای ثبت نام لاستیک دولتی در سمنان مشخص شده که از ساعات ها قبل از بازگشایی شاهد صف های به هم پیوسته مردم است صف هایی که گاهی بسیار هم طولانی هستند.

بازار، گروه استان ها: صف محصولات دولتی تنظیم بازار مانند شیر، تنها به سوپرمارکت های استان سمنان اختصاص ندارد بلکه گاهی ممکن است شما در کنار خیابان گروهی از رانندگان کامیون را هم مشاهده کنید که از پنج صبح برای دریافت لاستیک در صف ایستاده اند.

این اتفاق در بلوار معلم سمنان رخ داده و دلیل ازدحام مردم هم لاستیک دولتی است لاستیکی که قرار است با تفاوت قیمتی که با بازار دارد، شرایط بهتری را برای خرید مردم مهیا سازد اما هم سهمیه های دولتی اندک هستند و هم متقاضیان بسیار زیاد در نتیجه به مصداق این گزاره که هر کجا صف باشد نارضایتی است، لاستیک فروشی تنظیم بازار هم صدای مردم را درآورده است.

مکان نام نویسی شلوغ است

یک راننده سمنانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دفتر واقع در خیابان معلم جنب پمپ بنزین لاستیک دولتی ثبت نام می کند اما انقدر شلوغ است که به کسی نمی رسد، می گوید: گفته می شود دو حلقه لاستیک هم بیشتر به کسی نمی دهند دو حلقه دیگر هم شش ماه بعد خواهند داد.

موسوی راننده: هر کس زودتر برسد لاستیک نام نویسی کند در شان مردم ما نیست

قاسم همتی با بیان اینکه مردم از پنج صبح می آیند و در صف می ایستند، تاکید کرد: مرکز تازه ساعت هشت صبح باز می کند که در همان ۲۰ دقیقه اول ازدحام به قدری است که سهمیه آن روز پر می شود و باز باید فردا مراجعه کنید و همین آش و همین کاسه؛

وی با بیان اینکه سهمیه ها را زیاد نمی کنند تا مردم راحت تر بتوانند لاستیک را ثبت نام کنند در نتیجه هر کس زودتر رسید و دستش را دراز کرد، زودتر هم لاستیک می تواند بگیرد که این در شان مردم ما نیست این طور صف ایستادن در هیچ جا دیگر وجود ندارد.

ازدحام افراد برای کسبه و افراد محلی نیز مشکل زا شده است یک خانم که از محل عبور می کند در گفتگو با بازار، می گوید: از شش و هفت صبح ماشین و تاکسی و کامیون می آیند مقابل پمپ بنزین ترافیک درست می کنند مشخص هم نیست برای چه اینجا ازدحام می کنند برخی می گویند لاستیک می دهند اما خیلی سر و صدا و ازدحام می شود.

مکافات دریافت «لاستیک دولتی» | ازدحام مردم از صبح خیلی زود!

دیر برسید لاستیک نمی رسد

یک راننده نیز با بیان اینکه در نظر گرفتن یک مکان کوچک از سوی اتحادیه لاستیک فروشان سمنان برای ثبت نام لاستیک دولتی کافی نیست، گفت: توقع مردم این است که حداقل چند مکان در نظر بگیرند و مثلا به لاستیک فروشان سهمیه ثبت نام بدهند تا کار با سهولت بیشتری انجام شود.

محمد رضا موسوی با بیان اینکه شرایط خوبی اینجا نیست اینکه هر کس زودتر برسد لاستیک نام نویسی کند در شان مردم ما نیست، افزود: شما کافی است از ساعت شش صبح ده دقیقه دیرتر برسید، دیگر لاستیک نمی توانید نام نویسی کنید.

یک راننده دیگر هم به بحث می پیونند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تفاوت قیمت لاستیک بیرون با دولتی آنقدر زیاد است که من حاضرم ۲۰ روز هر روز ساعت پنج صبح بیایم و تا هشت در صف قرار بگیرم تا شاید بتوانم ثبت نام کنم چرا که ندارم پول لاستیک آزاد بدهم.

مسئول بازرسی صمت سمنان: گزارش هایی به ما می رسد که برخی مردم از صبح خیلی زود به این مکان مراجعه و در صف می ایستند که این امر لزومی ندارد زیرا بازرسان صمت تنها از ساعت هشت الی ۱۲ نسبت به خدمت رسانی اقدام می کنند

این راننده تاکسی که نام خانواده خودش را سید حسینی اعلام می کند، ابراز کرد: من اگر چهار نیم میلیون برای یک جفت لاستیک پول داشتم نمی آمد اینطور در صف بایستم اما ندارم و مجبور هستم من راننده هستم و خرج ماشین کردن را باید از گلوی زن و بچه ام در بیاورم پس برای من ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر هم اهمیت دارد زیرا با ۲۰۰ هزار تومان می توانم برای زن و بچه ام نان و دارو و میوه و ... بخرم این تفاوت تنظیم بازار و آزاد برای من مثل زمان تا آسمان است.

وبسایتی که بخش ثبت نام لاستیک ندارد

اما شرایط چرا اینگونه است از یک سو سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام کرده که در کنار مکانی که در سمنان در نظر گرفته شده، سامانه ای هم برای نام نویسی داوطلبان دریافت لاستیک وجود دارد از سوی دیگر رانندگان می گویند که این سامانه هیچ روزی کار نمی کند و اگر هم کند یک ثبت نام می شود و دیگر هیچ اقدامی انجام نمی شود.

در حضور رانندگان به سامانه «ایرانیان اصناف» که از سوی سازمان صمت اعلام شده وارد می شویم وبسایتی است که از همه بیشتر به یک سامانه خبری شبیه است و در تمام گزینه های آن کلیکی برای ثبت نام لاستیک دولتی وجود ندارد و احتمالاً باید بعد از ثبت نام در وبسایت و وارد کردن اطلاعات در آن گزینه ای به عنوان ثبت درخواست قرار داده شود که طبیعتاً کار با آن برای مردم عادی و رانندگان قدری دشوار است اما در ظاهر مشخصاً هیچ جای این سایت به کلمه لاستیک حتی اشاره هم نشده است.

مکافات دریافت «لاستیک دولتی» | ازدحام مردم از صبح خیلی زود!

نیاز به قرار گرفتن در صف نیست

روح الله حامدی مسئول بازرسی اداره کل صمت استان سمنان اما درباره این موضوع به خبرنگار بازار می گوید: بر اساس تصمیماتی که گرفته شده مقرر شد اتحادیه لاستیک فروشان مکانی را در سمنان برای ثبت نام لاستیک دولتی تنظیم بازاری در بلوار معلم معرفی کند

حامدی با بیان اینکه این امکان از سوی اتحادیه لاستیک فروشان آماده و بازرسان صنعت معدن و تجارت نیز در آن مستقر هستند و بر روند اعطای لاستیک های دولتی نظارت دارند، بیان کرد: این مکان همه روزه از ساعت هشت الی ۱۲ نسبت به ثبت نام داوطلبان خرید لاستیک دولتی اقدام می کند.

وی افزود: گزارش هایی به ما می رسد که برخی مردم از صبح خیلی زود به این مکان مراجعه و در صف می ایستند که این امر لزومی ندارد زیرا بازرسان صمت تنها از ساعت هشت الی ۱۲ نسبت به خدمت رسانی اقدام می کنند.

این مرکز برای تسهیل شرایط راه اندازی شده است

مسئول بازرسی سازمان صمت استان سمنان همچنین بیان کرد: سامانه ای درباره دریافت لاستیک دولتی نیز وجود دارد اما چون امکان دارد که با کندی روبرو شود، در راستای تسهیل شرایط خرید لاستیک دولتی مکانی نیز در سمنان برای مراجعه مردم در نظر گرفته شده است.

طباطبایی کارشناس اقتصادی: هر دولتی که روی کار می آید اعلام می کند که ارز چند نرخی فساد آور است اما بعد از مدتی به سمت همین حرکت پیش می رود

حامدی با بیان اینکه ثبت نام مردم در اتحادیه برای دریافت لاستیک دولتی همچنین شرایطی دارد که از جمله آنها بازرسی اتحادیه از وضعیت لاستیک خودرو و همچنین عدم استفاده از لاستیک دولتی طی شش ماه گذشته از جمله این شرایط است که در صورت احراز کارشناسان اتحادیه از مردم ثبت نام به عمل می آورند، گفت: با توجه به تفاوتی که لاستیک دولتی با بازار آزاد دارد متقاضی بسیار زیاد و سهمیه محدود است لذا مردم می توانند غیر حضوری نیز در سامانه خرید لاستیک دولتی ثبت نام کنند.

از سوی دیگر باید گفت که تفاوت قیمت تنظیم بازار و همچنین بازار آزاد آنقدر چشم گیر است که نمی توان به راحتی از آن گذشت و مثلا گفت به جای ایستادن در صف، به بازار آزاد مراجعه می کنم. یک لاستیک فروش در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه لاستیک سایر پژو و سمند امروز از جفتی سه و نیم میلیون تومان تا هفت میلیون تومان قیمت دارد، بیان کرد: لاستیک دولتی را اطلاع درستی ندارم چون سال ها است که رنگش را هم ندیده ایم اما آنطور که از دوستان و همکاران شنیده ایم حدود ۹۰۰ الی یک و نیم میلیون تومان است.

مکافات دریافت «لاستیک دولتی» | ازدحام مردم از صبح خیلی زود!

تفاوت ها فاحش است

یک کارشناس اقتصادی اما با بیان اینکه دو قیمته بودن همواره و همیشه در هر جایی از لاستیک تا دلار و ارز دو معضل را به دنبال دارد یکی مردم ناراضی و دیگری سفره ای از رانت و فساد، به خبرنگار بازار می گوید: غیر ممکن است شما کالایی را با دوقیمت داشته باشید اما شرایط تخلف و نارضایتی و ... ایجاد نشود زیرا خود شما بذر تخلف و نارضایتی را کاشته اید و نمی توانید از آن نظم و رضایتمندی درو کنید.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه هر دولتی که روی کار می آید اعلام می کند که ارز چند نرخی فساد آور است اما بعد از مدتی به سمت همین حرکت پیش می رود زیرا چاره ای ندارد، تاکید کرد: اقتصاد ما نیازمند درمان بیماری است که دچارش شده در نتیجه تا زمانی که این بیماری از ریشه درمان نشود مشکل حل نخواهد شد.

وی افزود: توزیع لاستیک دولتی هم از همین جنس است از یک سو مردم گناهی ندارند که لاستیکی که یک میلیون تومان می ارزد را باید سه میلیون تومان پول بدهند از سوی دیگر پولش را ندارند که این میزان را بپردازند پس دولت مجبور می شود از این دست اقدامات را صورت دهد تا بتواند دو طرف را راضی نگه دارد اما دولت به خوبی می داند که اصلا این موضوع علاج درد نیست.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      12 1
      من سه ماه ثبت نام کردم کویر تایر دوماه که میزد ساعت ۸ صبح سایت بروزرسانی بعدم پیام وی وب سایت امد که فعلن فروش نداریم چرا مردم را اذیت می کنید لطفا یک مسول بیاد جواب رده
    • نیما IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      12 0
      عرض ادب احترام من هم یک راننده تاکسی هستم باید عرض کنم خیلی جای تاسف داره برای دولت محترم که مردمان ما تو صف لاستیک قرار بگیرند واقعا مردم ما تو وضعیت معیشتی بدی قرار دارند دولت مردان ما کجایند تا ببیند واقعا ما چه میکشیم
      • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
        0 3
        تا قبل عید التماس میکردن قسطی بدون سود میدان کسی لاستیک نمی‌خرید ، یهویی چی شد فحطی امد و انم با دو نرخی صف کشیدن برا دولتی و ازاد دو برابری!! هر جا دو نرخی شد یعنی کنارش سوراخی ایحاد کردن تا پول به جیب بزنن ، دولت مرافب باش نزدیکای انتخابات بد نامت نکنن !!!
    • جواد IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      3 1
      کویر تایر که دو ماهه سایش بسته است .بارز هم که نمیشه ثبت نام کنی .البته بارز یا بسته است و یا موقع ثبت نام هر تاریخی میزنی .میزنه ظرفیت پر است اونم حضوری در مشهد است واقعا دسترسی مشکله .من خودم سه روز رفتم مشهد نتونستم ثبت نام کنم .حضوری هم رفتم کسی پاسخگو نبود و گفتن فقط باید ثبت نام کنی تو سایت اونم که نمیشه..اینا حتی شماره تماسشون رو جواب نمیدن
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      7 0
      خدایش چه وضعیتی که نظارت در کار نیست ، چرا لاستیک را اجازه بدهند اینقدر گران بشود بعد هم همچنین صف های را شاهد باشند
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      13 1
      باید تا میتونن لاستیک را گرون کنن. لیاقت ملت همینه
    • Aa IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 0
      در تهران امیرحضور ساعت ۶ بودم آخرش نتوانستم لاستیک دولتی بگیرم تمام.
    • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      4 1
      وضعیتی برای ما درست کردین که برای گرفتن لاستیک هم صف باشه .بعد اسم خودتو گذاشتی مسلمان بخدا شما از خوارج که فرق علی شکافتن هم بدترین همه ناراحتن از همه چی زده شدن اینه انسانیت مدیران اسلامی
    • محمد GB ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      من چهار ماه است کویر ثبت نام کردم و هر دفعه به سایت مراجعه کردم در حال به روز رسانی است پستو این کشور سازمان های نظارتی چه کار انجام میدهند پس چرا تو بازار آزاد هست ولی به قیمت دولتی نیست یک اشکالی در عرضه بین کارخانه و نمایندگان هست که تو بازار هست
    • Hgh GE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 0
      خدا نابود کند کسانی را که مردم ایران را اذیت می‌کنند یقین داشته باشید از همان دست که بدید از همان دست هم خواهید گرفت متاسفانه صنعت خودرو سازی در ایران یاد گرفته اگر چیزهای را که نمی‌تواند در بازار بفروشد با راه انداختن طرفندها ی مثل ثبت نام و قرعه کشی مردم را به صف های خرید محصولات بی کیفیتشان بکشانند و لاستیک خودور نیز،اینگونه است