۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
فعالیت ۱۲۸۵ شرکت دانش بنیان دارویی| هوش مصنوعی، تضمین گر آینده صنعت پزشکی و داروسازی
بازار از بیستمین همایش علمی داروسازان گزارش می دهد

فعالیت ۱۲۸۵ شرکت دانش بنیان دارویی| هوش مصنوعی، تضمین گر آینده صنعت پزشکی و داروسازی

بیستمین همایش علمی داروسازی با هدف بررسی تازه ها، آینده نگری در داروسازی و شعار داروساز فراتر از داروسازی شروع به کار کرد.

بازار؛ گروه صنعت: بیستمین همایش علمی داروسازان با عنوان بزرگترین گردهمایی داروسازان کل کشور با حضور سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، فرشاد هاشمیان دبیر علمی بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مسعود جلال دبیر انجمن علمی داروسازان، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و جمعی از داروسازان و دانشجویان عرصه داروسازی آغاز به کار کرد.

در این همایش که بیش از ۲ هزار متخصص علوم دارویی در آن حضور یافتند ضمن بررسی دستاوردهای علمی داروسازی به آینده این صنعت و نقش هوش مصنوعی در آن نیز توجه ویژه می شود.

داروسازی در مسیر توسعه و مدرن سازی

در ابتدای این مراسم فرشاد هاشمیان دبیر علمی بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان بیان داشت: تغییر در داروسازی گریز ناپذیر است و در آموزش پزشکی و داروسازی تغییرات با سرعت بیشتری در حال وقوع هستند؛ انرژی هایی که در سال های کرونا مبحوس شده و حالا در مسیر تغییر خود را نمایان می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز نمی توانیم بر اساس روند کلاسیک پیش برویم و باید همسو با تغییرات باشیم افزود: کرونا موجب شد جهان به سمت تطابق با فلسفه پست مدرن پیش برود و و اکنون می بینیم که داروسازی از فضای کلاسیک وارد بحث مدرن شده است؛ فضایی که همواره در حال تغییر و تحول است.

هاشمیان: ۸ هزار و ۷۳۱ شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۲۸۵ شرکت در حوزه سلامت و دارو فعال هستند

هاشمیان ادامه داد: بر این اساس فضای آموزش در سال های پیش رو با تغییرات زیادی همراه خواهد شد و باید به موقع با این تغییرات همراه شویم در غیر این صورت تطابق پذیری ما کاهش می یابد.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه جایگاه داروسازی در ایران جایگاه قابل توجهی پیدا کرده است بیان داشت: ۸ هزار و ۷۳۱ شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۲۸۵ شرکت در حوزه سلامت و دارو فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید و فناوری داروسازی در جایگاه ویژه ای برخوردار است افزود: تحقیقات بنیادی و کاربردی در مرکز تحقیقات انجام شده که بالای ۸۰ درصد تحقیقات نوآوری و فناوری مانند هوش مصنوعی و غیره هستند.

پناهی با اشاره به تعدد رسانه های حوزه سلامت ادامه داد: ۴۶۵ مجله حوزه سلامت در کشور وجود دارد که بخش مهمی از آن ها در سایت های معتبر خارجی بازنشر داده می شوند. بنابراین تمامی این ها نشان دهده این هستند که داروسازان نه تنها در علم و فناوری بلکه در مرجعیت نیز تلاش های قابل توجهی دارند.

سایه سنگین دستگاه های دولتی بر سر دارو

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران بیان داشت: آینده علوم پزشکی و دارو سازی بسیار اهمیت دارد و اگر از تغییراتی همچون هوش مصنوعی عقب بمانیم، جزو حاشیه نشینان فقیر دنیای فردا خواهیم شد. از این رو نمی‌ توانیم نسبت به آینده پزشکی و داروسازی بی تفاوت باشیم.

رئیس زاده: علم داروسازی و صنعت داروسازی یکی از صنایع راهبردی و استراتژیک در کشور به شمار می آید و به شدت با ورود سایر ارگان ‌ها به این صنعت مخالف هستیم

وی با اشاره به اینکه نگاه کسب و کاری و اقتصادی به این صنعت اشتباه است افزود: علم داروسازی و صنعت داروسازی یکی از صنایع راهبردی و استراتژیک در کشور به شمار می آید و به شدت با ورود سایر ارگان ‌ها به این صنعت مخالف هستیم.

رئیس زاده ادامه داد: صنعت داروسازی باید با اهالی همین صنعت حمایت شوند و این طور نیست که بخواهیم حالا که صنعت داروسازی کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر می‌دارد، اساتید و پیشکسوتان صنعت را نادیده بگیریم و اجازه دهیم پای بخش های دیگر به آن باز شود.

وی تاکید کرد: داروسازی حوزه ای نیست که بخاطر تعارض منافع اجازه دهیم عام شود و دستگاه های دیگر برای آن تصمیم گیری کنند. از این رو ساده انگاری به علوم پزشکی و داروسازی و عدم توجه به آن بسیار خطرناک است. همانطور که مسئولان به تولید ۹۹ درصد نیاز کشور در حوزه دارو افتخار می کنند نباید مسیر را به جایی هدایت کنند که دستگاه های دیگر تصمیم گیرنده شوند.

رئیس زاده افزود: بالای ۴۸ درصد خطاهای پزشکی، خطاهای دارویی است و باید به سمتی برویم که توزیع و تجویز دارو در اختیار متخصصان این حوزه باشد.

آرزوی خودکفایی کامل در تامین نیاز دارویی کشور

سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این همایش گفت: هر چند در شرایط تحریم ظالمانه، صنعت داروسازی تحت الشعاع قرار گرفت و با مشکلات بسیاری در حوزه های جا به جایی ارز، تامین ارز و مواد اولیه و غیره رو به رو بودیم اما توانستیم ۹۹ درصد نیاز دارویی کشور را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: حتی در دوره شیوع بیماری کرونا نیز توانستیم ۶ واکسن را همپا و حتی جلوتر از کشورهای دیگر تولید و عرضه کنیم که همگی نشان دهنده توانمندی های داروسازی کشور است. همچنین امروز بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

محمدی با اشاره به اینکه بحث سلول درمانی بسیار مهم است و باید در این زمینه فعالیت و کارهای تحقیقاتی کنیم و نباید مغفول بماند ادامه داد: داروسازان باید کمک کنند در عرصه صادرات فعال تر شویم. البته اکنون رشد خوبی در این زمینه داریم و انتظار می رود در شش ماهه دوم نیز این رشد بیشتر شود.

محمدی: با تلاش هایی که در عرصه داروسازی انجام می شود امیدواریم شاهد ارتقای هرچه بیشتر این صنعت باشیم و به زودی جشن خودکفایی ۱۰۰ درصدی دارو را بگیریم

معاون وزیر بهداشت با اشاره به داروسازی بیمارستانی تاکید کرد: امروز مراکز درمانی تشنه حضور داروسازان بالینی هستند و می خواهند خطاهای دارویی را به حداقل کاهش دهند؛ خطاهایی که بعضا می توانند به قیمت جان بیماران تمام شوند.

وی افزود: اکنون تعداد داروسازان بالینی متناسب با مراکز درمانی نیست و تلاش شده تلفیق دارویی انجام شود و مشاوره های مراکز درمانی افزایش یابد که این مورد در بیمه نیروهای مسلح دیده شده اما هنوز در مابقی بیمه ها اجرایی نشده است.

محمدی در بخشی دیگر از صحبت هایش گفت: اکنون از مرحله تولید مواد اولیه دارویی تا توزیع آن در مجموعه وزارت بهداشت رصد کنیم و سامانه هایی در این حوزه توسعه یافته است و ۴۲ داشبورد دارویی و تجهیزات پزشکی اعم از قیمت گذاری و کد ترخیص داریم. همچنین سعی داریم تعرفه خدمات درمانی در برنامه هفتم توسعه را مورد توجه قرار دهیم تا دغدغه ای برای داروسازان ایجاد نشود.

وی افزود: با تلاش هایی که در عرصه داروسازی انجام می شود امیدواریم شاهد ارتقای هرچه بیشتر این صنعت باشیم و به زودی جشن خودکفایی ۱۰۰ درصدی دارو را بگیریم و زنجیره تولید و تامین اقلام دارویی تکمیل شود.

مدیریت دارو خارج از وزارت بهداشت!

شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه داروسازان ایران در همه عرصه ها درخشیده اند و همیشه بالاترین درجه تولید علم و مقالات ارزشمند علمی متعلق به آن ها بوده است بیان داشت: ای کاش دغدغه همکاران حوزه صنعت و تولید فقط تحقیق و توسعه باشد و دغدغه ارز، مشکلات حقوقی و غیره را نداشته باشیم. ای کاش صنعت پخش به جای نگرانی برای کمبودهای دارویی می توانست بر روی سرعت عمل تحویل دارو متمرکز شود.

کلانتری: متاسفانه طی چند سال اخیر همه تولیت ها در سیاست گذاری حوزه دارو دخالت می کنند و مدیریت دارو از وزارت بهداشت خارج شده است

وی افزود: ای کاش در اقتصاد به نقطه ای برسیم که انقدر تقاضا برای خرید داروهای ایرانی زیاد باشد که هر چقدر هم بخواهیم صادر کنیم اما باز هم پاسخگوی تقاضای منطقه نباشد. ای کاش صادرات به جای فرهنگ واردات به قدری در زمینه استفاده از تولید داخل فرهنگ سازی شود که داروهای وارداتی با مشکل فروش مواجه شوند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ای کاش کمترین پیچیدگی برای دارو باشد تا همکاران ما بتوانند در بورس به فعالیت های خودشان ادامه دهند. متاسفانه طی چند سال اخیر همه تولیت ها در سیاست گذاری حوزه دارو دخالت می کنند و مدیریت دارو از وزارت بهداشت خارج شده است.

این داروساز تاکید کرد: امروز به جایی رسیده ایم که عمق دخالت ها در حوزه دارویی کشور به قدری افزایش یافته که حتی اصل ۴۴ که مدیریت آن را در حوزه وزارت بهداشت می داند را هم نقض می کنند و به دارو به عنوان یک کسب و کار نگاه می شود اما ساختارهای صنفی را رد می کنند! و همه این ها باید اصلاح شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha