۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
معافیت مالیاتی ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ در سال گذشته
رئیس سازمان مالیاتی کشور خبر داد

معافیت مالیاتی ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ در سال گذشته

سبحانیان، رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: معتقدیم که باید از دانه‌درشت‌ها مالیات بیشتری بگیریم. به موجب قانون در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های بزرگ معافیت داده شده است.

به گزارش بازار، سیدمحمدهادی سبحانیان در نشستی مشترک با اتاق اصناف مشهد که امروز یکم شهریور در اتاق اصناف مشهد برگزار شد، در پاسخ به مشکلات مطرح‌شده توسط اتحادیه‌های مشهد اظهار کرد: مالیات نسبت به نفت سهم بیشتری از تامین منابع دولت را به خود اختصاص داده است. در گذشته نفت بیشترین منابع دولت را تامین می‌کرد و در حال حاضر به موجب سیاست‌های کلان کشور و قوانین بودجه، رشد قابل‌توجهی در درآمدهای مالیاتی می‌بینیم.

وی افزود: بخشی از این افزایش‌ها می‌تواند مدیریت شده باشد و این موضوع باید از شناسایی مودیان جدید و گسترش چتر مالیاتی رقم بخورد.

رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: از مجلس این خواهش را داریم که افزایش‌هایی که در درآمدهای مالیاتی دیده می‌شود را واقع‌بینانه ببیند. در دو سال گذشته در هر سال رشدی ۶۰ درصدی در درآمدهای مالیاتی نسبت به سال قبل از آن داشتیم. لایحه‌ای که دولت در خصوص درآمدهای مالیاتی داده بود در مجلس افزایش پیدا کرد.

سبحانیان ادامه داد: لایحه دولت حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بود و بخشی از معافیت‌ها در مجلس حذف و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از لایحه پیشنهادی دولت کاهش یافت اما به جای ۶۰۰ هزار میلیارد تومان، این عدد در مجلس به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی اضافه کرد: معتقدیم که باید از دانه‌درشت‌ها مالیات بیشتری بگیریم. به موجب قانون در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های بزرگ معافیت داده شده؛ چرا باید اینکار را بکنیم؟ چرا باید شرکتی که هزاران میلیارد تومان سود دارد از مالیات معاف شود؟

رئیس سازمان مالیاتی بیان کرد: در تمام دنیا بخش بزرگی از مالیات را شرکت‌های بزرگ و هولدینگ‌ها پرداخت می‌کنند. نظام مالیاتی تنها می‌تواند مبتنی بر قوانین و نظام حقوقی عمل کرده و امیدواریم بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم. طبق گزارشات رسمی، ۳۰ درصد از تولید ناخالص کشور سهم اصناف کشور بوده و منطقاً ۳۰ درصد از مالیات کشور را نیز اصناف باید پرداخت کنند اما این میزان در عمل ۵ درصد است. یعنی یک شکاف مالیاتی حدود ۲۵ درصدی داریم. اعتقاد نداریم که این شکاف باید یک‌شبه پر شود. در حوزه مالیات‌ستانی از اصناف باید با گفت‌وگو به سمت نقطه مطلوب برویم.

سبحانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل وجود مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: حدود ۲۰۰ کشور در دنیا مالیات بر درآمد و مالیات بر مصرف دارند اما در ایران فهرست بلندبالایی از کالاهای سفره مردم مانند گوشت، مرغ و برنج داریم که از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

وی اظهار کرد: مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف کشور در سال گذشته صفر مطلق بوده و متوسط اخذ مالیات از اصناف در کشور در سال گذشته ۵ میلیون تومان بوده است. مالیاتی که از صنف طلا و جواهر در سال گذشته اخذ کردیم، در تبصره ۱۰۰، به طور متوسط ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین مالیات متوسط اخذ شده تبصره ۱۰۰ در سال گذشته از صنف کافه‌ها و رستوران‌ها ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نمایشگاه‌های خودرو ۲۰ میلیون تومان، پزشکان ۳۵ میلیون تومان، ابزار فروشان ۶ میلیون تومان، لوازم‌التحریر ۴ میلیون تومان، لوازم خانگی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و لوازم صوتی و تصویری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه نظام مالیاتی ما سنتی بوده و باید به سمت نظام هوشمند مالیات‌ستانی برویم، تصریح کرد: ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود داشت که ۹ میلیون از این دستگاه‌ها را از رده خارج کردیم. در کشور صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای داریم که بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه کارتخوان داشته و با اسم قرض‌الحسنه کار اقتصادی می‌کنند. طبق آمار در سال ۱۳۹۹، میانگین مالیات دریافتی از افرادی که اظهارنامه داده و تبصره ۱۰۰ را پذیرفته، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که این عدد در سال گذشته به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. در اظهارنامه‌ها رشد سه برابری مالیات داشتیم و معتقد هستیم شناسایی مودیان جدید در حال قرار گرفتن در دستور کار است.

سبحانیان در خصوص ضرایب اینتاکدها بیان کرد : این ضرایب مخصوص نظام مالیاتی سنتی است. قبل از ابلاغ دستورالعمل تبصره ۱۰۰ با اتاق اصناف ایران مشورت کرده و این دستورالعمل را نوشتیم. در نظام مالیات‌ستانی هوشمند این موضوع جمع خواهد شد.

وی افزود: در مشهد در سال ۱۴۰۰، ۲۳۰ هزار تبصره و ۱۰۰ هزار اظهارنامه داشتیم اما این اعداد در سال گذشته به ۳۰۰ هزار تبصره و ۷۰ هزار اظهارنامه تبدیل شد. در حوزه مالیات‌ستانی تاکنون نسبت به مدت متوسط سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته‌ایم. در خراسان رضوی ۱۱ هزار میلیارد تومان معوقات داریم که ۷۰۰۰ میلیارد تومان از آن از معوقات موسسه‌های اعتباری است. هیچ خط قرمزی برای دانه‌درشت‌ها نداریم. افرادی که گردش مالیاتی بالایی داشته اما پرونده مالیاتی ندارند در حال شناسایی شدن هستند.

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بخشی از این نشست اظهار کرد: مطلبی داریم که شاه‌بیت تمام این بحث‌ها بوده و آن هم تعهد مالیاتی ایجاد شده برای خراسان رضوی است. متاسفانه سهم مالیات خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌ها بسیار زیاد بوده و منطق این موضوع را ندیده و انتظار دارم این موضوع اصلاح شود.

وی افزود: انتظار داریم که به سمت عدالت برویم و یکی از شاخص‌های عدالت اجرای اخذ مالیات است. اصناف در دوران کرونا با بیشترین صدمه مواجه شدند و تاکنون نیز قد راست نکردند. در هیچ جای کشور به اندازه مشهد، اصناف ضرر نکردند. عقب‌افتادگی سنگینی به این اصناف تحمیل شده و انتظار داریم نسبت به این مسئله دقت و تأمل شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گردن کلفت‌هایی در مملکت هستند که به عنوان مثال ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات دارد اما قلدری کرده و مالیات خود را پرداخت نمی‌کند.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha