توسعه روابط تجاری ایران و روسیه نیازمند رفع موانع لجستیکی است
نشست مشترک با رئیس سازمان تشکل نوین روسیه مطرح شد

توسعه روابط تجاری ایران و روسیه نیازمند رفع موانع لجستیکی است

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به گشایش دفتر سازمان تشکل نوین روسیه در ایران خواستار رفع هر چه زودتر موانع لجستیکی میان ایران و روسیه برای گسترش روابط تجاری دو کشور شد.

به گزارش بازار، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: با وجود روابط بسیار خوب سیاسی میان ایران و روسیه اما روابط تجاری دو کشور به دلیل وجود برخی موانع از جمله موانع لجستیکی به خوبی روابط سیاسی و به اندازه ظرفیت‌های دو طرف پیش نرفته است.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست مشترک با رئیس تشکل نوین روسیه، با استقبال از افتتاح دفتر این تشکل اقتصادی روس در ایران، افزود: ایران و روسیه ظرفیت‌های زیادی از حوزه آی‌تی و خدمات فنی و مهندسی گرفته تا محصولات کشاورزی، خشکبار و لبنیات برای همکاری دارند.

او با تأکید بر اینکه به دنبال گسترش روابط نجاری خود با کشورهای همسو مانند روسیه هستیم افزود: مسئله مهم این است که از حضور تشکل اقتصادی در ایران برای ریل‌گذاری درست روابط تجاری ایران و روسیه برسیم چرا که در غیر این صورت کمتر موفق خواهیم شد.

مهاجر با بیان اینکه باید عارضه‌یابی درستی درباره چرایی پایین بودن حجم روابط تجاری ایران و روسیه به نسبت توانمندی‌های دو طرف برسیم گفت: اگر بخواهیم کارنامه موفقی در تجارت دو کشور داشته باشیم باید عوامل مزاحم تجارت میان ایران و روسیه را به درستی شناسایی کرده و به دولت‌ها منتقل کنیم تا بستر فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

او با اشاره به سفر هیات ایرانی به روسیه گفت: برای افزایش مناسبات در حوزه کشاورزی و خشکبار و لبنیات دیدارهایی با مسئولین روسیه از جمله رئیس گمرک این کشور داشتیم. مشکلات لجستیکی و معطلی زیاد کشتی‌ها و کامیون‌های ایرانی در مرزهای روسیه دغدغه جدی صادرکنندگان ماست و انتظار داریم این موضوع زودتر برطرف شود.

مهاجر ابراز امیدواری کرد با افتتاح دفتر سازمان تشکل نوین روسیه در ایران ارتباطات تجار دو کشور افزایش پیدا کرده و با حمایت و همکاری اتاق ایران اتاق و اتاق مشترک سطح مناسبات تجاری دو کشور افزایش یابد.

یوری آیراپتیان، رئیس سازمان تشکل نوین روسیه هم با بیان اینکه این تشکل اقتصادی، شرکت‌های خرد و متوسط را در روسیه پوشش می‌دهد گفت: سازمان ما ۵۹ دفتر در روسیه و ۱۷ دفتر خارج از روسیه داشته و ۶۰۰ شرکت را به هم متصل کرده است.

او با اشاره به افتتاح دفتر این تشکل در ایران ادامه داد: در این سفر به دنبال گسترش فعالیت‌هایمان با ایران و رفع موانع تجاری با این کشور هستیم.

آیراپتیان با اشاره به سخنان مهاجر تأکید کرد: ما هم معتقدیم سطح روابط تجاری دو کشور به اندازه روابط سیاسی نیست و رقم ۵ میلیارد دلار بسیار ناچیز است. لجستیک یکی از مهم‌ترین موانع تجاری دو کشور است و باید زودتر مرتفع شود. ما این موضوع را به مقامات روس منتقل کرده و تا رفع آن پیگیری خواهیم کرد.

یکتا، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه هم با بیان اینکه اتاق ایران برای شرکت‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی قابل است گفت: این قبیل شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارند و باید به سرمایه‌گذاری‌های مشترک با حمایت‌های دو طرف فکر کنند.

کد خبر: ۲۳۸٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha