۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چالش‌هایی که کارخانه‌ های فولاد را ذوب می‌کند| کمبود نفت و گاز بلای جان تولید
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

چالش‌هایی که کارخانه‌ های فولاد را ذوب می‌کند| کمبود نفت و گاز بلای جان تولید

قم- بسیاری از واحدهای فلزی یا فولادی استان این روزها به دلیل کمبود منابع بانکی و مواد اولیه و همچنین قطع برق و گاز با چالش‌ های بسیاری روبرو شده‌اند.

هیفاء پردل، بازار: در حالی که بیش از ۵ ماه از سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم و رشد تولید» می‌گذرد نه تنها حمایتی از بخش تولید صورت نگرفته است بلکه کمبود مواد اولیه، نبود منابع بانکی و مالی و از سویی کمبود انرژی‌هایی مانند نفت و گاز و قطعی برق واحدهای تولیدی فلزات و به عبارتی فولاد را در قم با مشکلات بسیاری مواجه کرده و به عبارتی رفته رفته ذوب کرده است؛ موانع و چالش‌هایی که پیکر واحدهای تولیدی فولادی را خراش داده و زخم آن از تحریم دشمنان دردآورتر و شدیدتر است و اگر کاری صورت نگیرد زخم عمیق‌تر شده و این واحدها را از پا درمی‌آورد.

در سالی که تأکید فراوانی بر حمایت از بخش تولید شده است، صاحبان صنایع بزرگ فلزی و فولادی گلایه‌هایی از موانع و سنگ اندازی‌ها دارند و به نظر حتی در مواردی باید شاهد تعطیلی و یا تعدیل نیروی انسانی در برخی واحدهای تولید فلزی در استان قم باشیم. البته مصوباتی که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصویب و برخی برای حمایت از واحدهای تولیدی اجرا می‌شود را نباید فراموش کرد.

اما با توجه به این که فولاد از صنایعی است که انرژی بسیاری را مصرف می‌کند برای برخی استان‌ها بازده اقتصادی دارد ولی برای استان‌هایی که با محدودیت منابع آبی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است بازده اقتصادی نداشته باشد و از سویی در هدر رفت انرژی و منابع آبی هم تأثیر منفی داشته باشند.

ناگفته نماند برخی واحدهای تولیدی صنعت فولاد به‌طور فعال مصرف انرژی را مدیریت می‌کنند و حفظ انرژی در فولادسازی برای تضمین رقابت‌پذیری صنعت و به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم است.

خلیقی: یکی از چالش‌های شرکت فولاد غرب در تأمین ورق گرم از بورس کالا کمبود نقدینگی است. اگر حمایت نشویم ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبرو شویم

قم دارای هفت شهرک مهم صنعتی است از سویی به دلیل قرار گرفتن در حلقه اتصال ۱۷ استان و نزدیک بودن به پایتخت و وجود واحدهای بزرگ در زمینه تولید فلز و فولادی حرفی برای گفتن دارد؛ واحدهایی که در شرایط کنونی که با مشکل تأمین مواد اولیه و تأمین منابع مالی روبرو هستند باید بانک‌های عامل به سمت تزریق منابع مالی این واحدها هدایت شوند علاوه بر آن این روزها این واحدها به دلیل کمبود انرژی مانند نفت و گاز و مهم‌تر از آن قطعی‌های مکرر برق شرایط مناسبی برای تولید ندارند.

برای بررسی وضعیت تولید مواد فلزی و فولاد در قم به چند کارخانه مهم رفته و با توجه به پیگیری‌ها مدیران عامل این واحدها که در قم و حتی کشور حرفی برای گفتن دارند به دلایل مختلف برخی حاضر به گفت وگو نبودند.

شرکت بزرگ فولادی غرب آسیا؛ تأمین کننده ۸ مگاوات برق مورد نیاز شبکه برق سراسری

غلامرضا خلیقی، مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا است که طبق گفته‌های او برای رفع مشکلات و موانعی که با آن روبرو است حتی با دست اندرکارانی از وزارت نیرو نشست هایی داشته اما راه به جایی نبرده است.

وی می‌گوید: شرکت فولاد غرب آسیا تولید کننده ورق نورد سرد بوده که با تعداد اشتغال بالای ۷۵۰ نفر در منطقه صنعتی نیزار فعالیت دارد. این واحد حدود ۸ مگاوات برق نیاز دارند که همواره در فصل گرما و همچنین فصل سرما به مدت یک الی دو ماه تعطیل می‌شوند. از سویی این شرکت امسال موفق به نصب و راه اندازی نیروگاه گازی ۱۵ مگاواتی شده است و در حال حاضر علاوه بر ۸ مگاوات برق مورد نیاز خود مازاد تولید را به شبکه برق سراسری واگذار می‌کند.

خلیقی می‌افزاید: یکی از چالش‌های شرکت فولاد غرب در تأمین ورق گرم از بورس کالا کمبود نقدینگی است. در صورتی که بورس کالا تأمین ورق گرم را بصورت اعتباری برای شرکت انجام دهد شرکت فولاد غرب می‌تواند تولید ورق سرد خود نیز به صورت اعتباری عرضه نماید. اگر حمایت نشویم ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبرو شویم.

حمایت نشدن از تولید داخلی موجب شده تا از ۲۵ درصد ظرفیت کارخانه فولاد استفاده شود در سالی که به رشد تولید نامگذاری شده حمایت کافی از تولیدکنندگان داخلی صورت نگرفته و موانعی نیز برای این شرکت ایجاد شده است در حالی که این شرکت نوانسته ۸ ماگاوات برق مورد نیاز شبکه سراسری را با ایجاد یک نیروگاه گازی تأمین کند.

شرکت فولاد غرب آسیا در سال ۸۳، با هدف تولید ورق فولادی نورد سرد، در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و زیربنای ۴۰ هزار متر مربع در استان قم تأسیس شد. ظرفیت تولید کارخانه فولاد غرب آسیا ۵۵۰،۰۰۰ تن در سال بوده و ضخامت ورق‌های تولیدشده این کارخانه در بازه ۰.۱۸ تا ۳ میلی‌متر است. هم چنین این ورق‌ها با عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی‌متر، وزن کلافی ۶ تا ۳۰ تن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند.

عمده محصولات شرکت فولاد غرب آسیا، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی، صنایع خودروسازی، پوشش ساختمان‌ها و لوازم‌خانگی است که از هم اکنون با مشکل تأمین کمبود گاز در فصل سرما مواجه است لذا شرکت برای تهیه گازوئیل به عنوان سوخت دوم و جایگزین به شرکت گاز و شرکت برق معرفی شده است.

چالش‌هایی که کارخانه‌ های فولاد را ذوب می‌کند| کمبود نفت و گاز بلای جان تولید

قطعی برق که بر واحد تولید شمش فولادی آهن قم تأثیر منفی گذاشته است

شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان نیز از دیگر واحدهای تولیدی مهمی است که در شهرک صنعتی سلفچگان در زمینه تولید شمش فولادی آهن فعالیت دارد.

صمد مهدی، مدیرعامل این شرکت مهم صنعتی به خبرنگار بازار می‌گوید: شرکت ما دارای سه کارخانه است. در واحد اول ضایعات و قراضه‌های فولادی دسته بندی و تفکیک و پرسکاری شده سپس این ضایعات آماده شده در واحد دوم تبدیل به شمش فولادی می‌شوند. این شرکت میلگرد تولیدی را در بورس کالا عرضه می‌کند و از بورس کالا شمش فولادی و آهن اسفنجی خریداری می‌کند.

وی افزود: کارگاه‌های شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان با بیش از ۴۵۰ پرسنل در ماه‌های سرد و گرم سال به دلیل کمبود برق و قطعی آن یک الی دو ماه تعطیل می‌شود.


دورنمایی از صنایع فلزی و فولادی قم

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: واحدهای فلزی یا فولادی صنایعی هستند با اشتغال آفرینی بالا و قابل توجه در کنار سرمایه بری زیاد لذا ضمن رفع مشکل اشتغال استان بخش قابل توجهی از منابع بانکی را در اختیار می‌گیرند و در حال حاضر نیز با توجه به کمبود منابع بانکی، این واحدها در تأمین منابع مالی مورد نیاز و به میزان دلخواه دچار مشکل هستند. از طرف دیگر این صنایع در گروه دسته بندی بالای محیط زیست قرار دارند.

رضا الهیاری با بیان اینکه صنایع فلزی و فولادی به نسبت سایر صنایع آلایندگی بیشتری دارند، افزود: صادرات صنایع فلزی و فولادی مانند شمش فولادی و میلگرد و ورق فولادی در زمان‌های مختلف و بر اساس رصد بازار داخل و اولویت تأمین مصرف کنندگان داخلی صورت می‌گیرد مهمترین مشکل واحدهای فلزی و فولادی به نظر تغییرات قیمتی از قیمت مواد اولیه و هم چنین کمبود برق و گاز است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم: کارگاه‌های شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان با بیش از ۴۵۰ پرسنل در ماه‌های سرد و گرم سال به دلیل کمبود برق و قطعی آن یک الی دو ماه تعطیل می‌شود

به گفته وی، وزارت صمت با بخش نامه‌های مختلف نسبت به تضمین مصرف کننده داخلی قبل از هر گونه صادرات کنترل انجام می‌دهد. مازاد بر مصرف داخلی و یا مازاد بر تقاضا در بورس و بر اساس نرخ‌های بورسی صادراتی امکان صادرات وجود خواهد داشت.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به دو شرکت مهم و بزرگ تولید مواد فلزی و یا به عبارتی فولادی استان و دورنمایی از وضعیت آنها بیان می‌کند: شرکت فولاد غرب آسیا تولید کننده ورق نورد سرد بوده که با تعداد اشتغال بالای ۷۵۰ نفر در منطقه صنعتی نیزار تولید انجام می‌دهد. این شرکت حدود ۸ مگاوات برق نیاز دارند که همواره در فصل گرما به مدت یک الی دو ماه بدلیل قطع برق تعطیل می‌شود و در فصل سرما حدود یک ماه بدلیل قطع برق تعطیل می‌شود. شرکت مذکور امسال موفق به نصب و راه اندازی نیروگاه گازی ۱۵ مگاواتی شد و در حال حاضر علاوه بر ۸ مگاوات برق مورد نیاز خود مازاد تولید را به شبکه برق سراسری واگذار می‌کند.

چالش‌هایی که کارخانه‌ های فولاد را ذوب می‌کند| کمبود نفت و گاز بلای جان تولید

چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت فولاد ومواد فلزی قم

وی می‌افزاید: نیروگاه مذکور با گاز تولید برق دارد که از امروز به فکر کمبود گاز در فصل سرما هستیم لذا شرکت را جهت تهیه گازوئیل به عنوان سوخت دوم به شرکت گاز و شرکت برق معرفی کرده‌ایم. شرکت فولاد غرب آسیا مواد اولیه خود که ورق گرم می‌باشد را از بورس کالا تهیه می‌کند.

الهیاری عنوان می‌کند: ورق گرم محصول شرکت فولاد مبارکه بوده که اصلی‌ترین عرضه کننده در بورس کالا می‌باشد. یکی از چال‌شهای شرکت فولاد غرب در تأمین ورق گرم از بورس کالا کمبود نقدینگی است. در صورتی که بورس کالا تأمین ورق گرم را بصورت اعتباری برای شرکت انجام دهد شرکت فولاد غرب می‌تواند تولید ورق سرد خود نیز به صورت اعتباری عرضه کند.

وی می‌گوید: ورق سرد تولید شده شرکت فولاد غرب آسیا به عنوان مواد اولیه در شرکت‌های بزرگ خودرویی و لوازم خانگی کشور استفاده می‌شود. این شرکت بعد از فولاد مبارکه دومین تأمین کننده ورق سرد کشور است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بیان وضعیت شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان از دیگر واحدهای تولیدی در حوزه فلزی و فولاد در قم اظهار می‌کند: این شرکت دارای سه کارخانه است و با بیش از ۴۵۰ نفر پرسنل در شهرک صنعتی سلفچگان فعالیت دارد.

پوریزدی: صنعت آهن و فولاد مصرف انرژی بالایی دارد که این مصرف بالا عملاً با تولید گاز رابطه مستقیمی دارد و هر چه میزان مصرف انرژی بالا رود آلایندگی‌ها افزایش و بر محیط زیست نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت

وی افزود: شرکت مذکور که میلگرد تولیدی را در بورس کالا عرضه می‌کند و از بورس کالا شمش فولادی و آهن اسفنجی خریداری می‌کند در فصل سرما و همچنین فصل گرما بدلیل کمبود برق و قطعی آن برای صنایع فولادی یک الی دو ماه تعطیل می‌شود.

الهیاری در پایان به مشکلات واحد دیگر در صنعت فولاد و فلز پرداخته و بیان می‌کند: شرکت فولاد سازان جم تولید کننده شمش فولادی از آهن قراضه با حدود اشتغال ۲۰۰ نفر که در شهرک صنعتی شکوهیه فعالیت دارد باید شمش تولید شده را در بورس کالا عرضه کند. هم چنین این شرکت می‌تواند آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از بورس کالا تأمین کند. این شرکت مذکور مشکل کمبود برق در فصل تابستان داشته که یک الی دو روز در هفته در فصل گرما به صورت کامل قطعی برق و تعطیلی کارخانه را دارند. متأسفانه تا کنون در خصوص تأمین برق اقدامی صورت نگرفته است.


فولاد و تأثیر آن بر انرژی و محیط زیست

یک کارشناس و فعال محیط زیست نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: یکی از بخش‌هایی که به شدت مصرف انرژی و تولید گاز دارد صنایع فولادی است هر چند تأثیر مثبتی بر اقتصاد دارند ولی طی سال‌های اخیر صنعت انرژی در این حوزه رو به افزایش است و هر چه میزان مصرف انرژی بالا رود آلایندگی‌ها افزایش و بر محیط زیست نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

رضا پوریزدی می‌افزاید: صنعت آهن و فولاد به نوبه خود مصرف انرژی بالایی دارد که این مصرف بالا عملاً با تولید گاز رابطه مستقیمی دارد و طی سال‌های اخیر صنعت فولاد به دلیل کمبود سنگ آهن و از سویی مواد اولیه و محدودیت‌ها در زمینه انرژی و موانع دیگر در حوزه تولید به نظر می‌رسد صنعت تولید مزیتی برای اقتصاد نخواهد داشت برخی برای ادامه حیات خود نیروگاه احداث کرده‌اند که می‌تواند مشکلات و موانع تأمین انرژی این واحدها را کاهش دهد.

کد خبر: ۲۳۸٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      در دنیای علم سالهاست ثابت شده صنایعی مثل فولاد که هم آلوده کننده آب هستند هم آلوده کننده هوا جایگاهشان به هیچ وجه نزدیک قطب‌های شهری نیست آن هم با اقلیم خشک مناطق مرکزی ایران شاید این صنایع در کنار دریای آزاد و دور از مناطق شهری مثل سواحل دریای عمان توجیه زیست محیطی و اقتصادی بیشتری داشته باشنددر واقع سوءمدیریت در چگونگی ادامه فعالیت نیست در محل احداث این صنایع است