۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
موافقت مجلس با تفحص از عملکرد وزارت نیرو در انتقال آب بین حوضه‌ای
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

موافقت مجلس با تفحص از عملکرد وزارت نیرو در انتقال آب بین حوضه‌ای

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حوزه آب در کشور هیچگاه تن به قانون نداده و مدل توسعه در بخشی از مناطق کشور غلط بوده است.

به گزارش بازار، امیرقلی جعفری بروجنی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، امروز(سه شنبه ۳۱ مردادماه) با حضور در جمع خبرنگاران به موافقت نمایندگان مجلس با ارسال گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در انتقال آب بین حوضه‌ای به قوه قضائیه در جلسه امروز صحن علنی اشاره کرد و گفت: امروز گزارش نهایی تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای در صحن علنی مجلس قرائت شد و به تصویب رسید که البته کار بسیار خوبی در این زمینه انجام شده چراکه تاکنون در حوزه آب و انتقال آب کشور تحقیق و تفحص نداشتیم و تحقیق و تفحص‌های قبلی نیز به سرانجام نرسیده‌اند چراکه تعارض منافع در حوزه آب در کشور بسیار بالا است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این تحقیق و تفحص ۱۶ پروژه انتقال آب بین حوزه‌ای را بررسی کرده‌ایم که عموما شامل پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای به فلات مرکزی می‌شوند لذا تاکید ما بیشتر بر پروژه‌های فلات مرکزی بود، البته بخشی از مشکلات احصاء شده در حوزه‌های فنی، ساختاری، مالی و بخش دیگر در حوزه حکمرانی آب است.

وی با تاکید بر اینکه کشور در حوزه آبرسانی مشکلات بسیاری دارد، اظهار کرد: متاسفانه تفکر سازه‌ای بر مدیریت آب طی چند دهه وضعیت کشور را در این حوزه به اینجا کشانده است و ما اکنون تنش‌های آبی بسیاری داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حوزه آب در کشور هیچگاه تن به قانون نداده و مدل توسعه در بخشی از مناطق کشور بسیار غلط بوده است، مطرح کرد: متاسفانه جانمایی صنعت آب‌بر مانند فولاد را به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور در استان اصفهان و فلات مرکزی داشته‌ایم، همچنین هر روز بر عطش توسعه نامتوازن و غیر مبتنی بر سند آمایش دمیده‌ایم لذا تقاضاهای جدید برای انتقال آب ایجاد و در نهایت مبادا و مقصد توامان در این مدل توسعه ویران شده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تاکید کرد: ۷۰ درصد از ۱۶ طرح مورد بررسی قرار گرفته، در ابتدای کار فاقد مجوز تخصیص آب و فاقد مجوز زیست محیطی بودند، درواقع در ابتدای کار این دو فاکتور اصلی را که شرط اساسی هر اقدامی در حوزه آب کشور است را دارا نبودند، البته برخی هنوز هم این فاکتورها را ندارند و تعدادی دیگر چند سال پس از اجرای پروژه با لابی‌گری و فشارهای سیاسی مجوز گرفته‌اند که این اتفاق بسیار تاسف بار است.

وی با بیان اینکه در حوزه آب براساس سند آمایش حرکت نکرده و تمامی قوانین حاکم بر انتقال آب بین حوزه‌ای را رعایت نشد، ادامه داد: ۷۰ درصد این پروژه‌ها مجوز زیست محیطی ندارند و متاسفانه پروژه‌های غلط و غیرموجه را رقم زده‌اند.

جعفری بروجن با تاکید بر اینکه اکنون نیز با پدیده وحشتناک فرونشست زمین رو به رو هستیم، اضافه کرد: این ماجرا در حال بلعیدن مراکز تمدنی و زیرساخت‌ها است، در حالی که فرونشست حاصل استفاده بیش از حد منابع آبی و توسعه بی‌رویه بوده است.

وی ادامه داد: این تحقیق و تفحص نخستین گام برای نظارت در حوزه آب کشور و پروژه‌های انتقال آب بود لذا ما درخواست ارجاع به قوه قضاییه را مطرح کردیم چراکه در آن جرم‌انگاری شده است، همچنین مدیرانی که در حوزه آب کشور این تخلفات را انجام داده‌اند به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که این اقدام به عنوان نخستین قدم برای جلوگیری از مافیا در حوزه آب، بتواند مشکلات آب کشور را کمتر کند و جلوی تخلفات بعدی را بگیرد.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha