۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
آبرسانی پایدار به زوار اربعین در ۹ مرز ایران و ۴ شهر عراق
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد

آبرسانی پایدار به زوار اربعین در ۹ مرز ایران و ۴ شهر عراق

امینی، سخنگوی صنعت آب گفت: با ایجاد کارگروه هفتگی برای تامین آب پایدار، در ۹ مرز کشور آبرسانی پایدار برای زوار اربعین صورت می‌گیرد.

به گزارش بازار، هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری که امروز برگزار شد در رابطه با خدمت رسانی صورت گرفته به زائران اربعین حسینی گفت: در مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی و سومار در کرمانشاه، مهران در ایلام، مرز باشماق در کردستان، تمرچین در آذربایجان غربی، میرجاوه و ریمدان در سیستان و بلوچستان و شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی در حوزه آب و فاضلاب آغاز شده و تا بعد از مراسم اربعین ادامه خواهد داشت.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: در حال حاضر اکیپ‌های عملیاتی مستقر در عتبات عالیات برای برپایی حمام در شهرهای کربلا و نجف و سامرا کار آبرسانی سیار به مواکب را از طریق تانکرهای اعزامی آغاز کرده اند. از سوی دیگر اتصال موکب‌های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در ۴ شهر زیارتی بیش از ۲۵۰۰ متر لوله گذاری آب و فاضلاب انجام شده، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات انشعاب آب به ۸۵۰ موکب مستقر و انشعاب فاضلاب ۳۵ فقره انجام شده است. ۷۹۰ دوش حمام نیز برپا و شستشوی شبکه فاضلاب کربلا به طول ۳۵۰۰ متر و برای رفع حوادث شبکه فاضلاب در ۵۰ مورد اقدامات مهندسی صورت گرفته است.

امینی به اقدامات صورت گرفته در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: در داخل کشور با ایجاد بیش از ۱۳ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ده‌ها مخزن ذخیره و احداث ۱۰ ایستگاه پمپاژ شرایط پایداری در تامین آب در مرزهای اربعین فراهم شده است. خطوط جمع آوری فاضلاب به طول ۳۱ کیلومتر و احداث پیش تصفیه و لاگون‌های فاضلابی به حجم بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب و ارائه خدمات انشعاب فاضلاب به مواکب و تاسیسات مجاور سبب ارتقای کیفی خدمات در مرزها شد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان با بیان اینکه در کلیه مرزهای اربعین حسینی اکیپ‌های نظارت بهداشتی به صورت روزانه و مستمر کار کنترل کیفی آب را انجام می‌دهند، عنوان کرد: مرز مهران یکی از مرزهای مهم جهت تردد زائران است و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تامین آب پارکینگ اربعین، تامین آب سکوهای آبرسانی و کارخانه یخ سازی برای ارائه خدمات آب شرب به ۵۰۰ هزار نفر در روز انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با دستور وزیر نیرو مبنی بر حرکت جهادی برای بهبود شرایط آبرسانی در سطح کشور و جلوگیری از بروز تنش آبی در زمان پیک مصرف، در سال‌های گذشته تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی وضعیت پروژه‌های تعریف شده علاوه بر رصد و پایش در شرکت مهندسی آبفای کشور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از برررسی وضعیت منابع و مصارف مجموعه سدهای نهند در آذربایجان شرقی، تهم در زنجان، دوستی در مشهد، رودبال در فارس، نهرین در خراسان جنوبی و چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان و سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش حجم ذخیره مفید سدها و ایجاد مخاطره برای تامین آب شرب و بهداشت شهرهای مذکور سریعا نسبت به اجرای پروژه‌های اضطراری اقدام شد که خوشبختانه در حال حاضر تمام شهرهای مذکور با منابع تامین آب پایدار و با کیفیت جایگزین شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورگفت: در استان سیستان و بلوچستان وزارت نیرو جدا از پیگیری تامین آب از منابع معمول، پروژه‌های متعددی را برای تامین آب پایدار شامل حفر چاه و احداث آب شیرین کن در برنامه دارد.

وی افزود: در مشهد تامین آب زائرین و مجاورین حرم رضوی از برنامه‌های دارای اولویت وزارت نیرو می‌باشد. علاوه بر پروژه‌های اضطراری در استان‌های فوق در بقیه شهرهای کشور که نا ترازی بین مصارف و منابع وجود داشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت افزایش تاب آوری و پایداری آب شرب بهداشتی مشترکین نسبت به حفر و تجهیزو بهسازی ۸۸۱ حلقه چاه، ساخت و ارتقا ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۱۷ طرح ارتقای کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷ هزار مترمکعب مخزن، اجرای ۱۷۹۸ کیلومتر خطوط انتقال اقدام کرده است.

امینی تامین آب ۱۰ هزار روستای دارای تنش یا فاقد تاسیسات آبرسانی را اولین فاز اجرایی در جهاد آبرسانی دانست و گفت: با توجه به وضعیت آب شرب روستاهای کشور که موید ضرورت رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار می‌باشد، برنامه جهاد آبرسانی که از تأکیدات دولت جهت رفع محرومیت روستاهای کشور است برای ۲۰ هزار روستای کشور در ۲ مرحله برنامه‌ریزی و آغاز شد که در فاز اول تأمین آب ۱۰ هزار روستای دارای تنش یا فاقد تأسیسات آب‌رسانی و در فاز دوم روستاهای دارای تنش و یا فاقد تاسیسات که در زمان شروع پروژه دارای ردیف اجرائی نبوده اند به این طرح اضافه شدند.

وی از مشارکت خیرین آبرسان و ایجاد زمینه مشارکت خیرین در آبرسانی به ۵ هزار روستا از فاز اول و دوم خبر داد وگفت: تشکیل مجمع خیرین آبرسان کشور و استان‌ها که ۱۲ استان مجامع آن‌ها ثبت شده، انعقاد تفاهم‌نامه با خیرین و صنایع و نهادهای انقلابی برای مشارکت در آب‌رسانی به ۲ هزارو ۳۰۰ روستا تاکنون و اتمام عملیات اجرایی در ۵۱۶ روستا که خیرین در آب‌رسانی آن‌ها مشارکت داشته‌اند از جمله این اقدامات است.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha