۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری و احیای ۴ هزار واحد تولیدی در دولت سیزدهم
سخنگوی دولت خبر داد

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری و احیای ۴ هزار واحد تولیدی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت از کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری به دلیل فعال شدن کسب و کارها خبر داد و گفت:حدود ۴ هزار کسب و کار راکد و نیمه راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت به ارایه گزارشی از دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته پرداخت و گفت: نرخ بیکاری به واسطه فعالیت‌های مختلف به ویژه فعال شدن کسب و کارها در این مدت کاهش ۲ درصدی را تجربه کرده است که ناشی از افزایش ۱۰ درصدی اشتغال پذیری فارغ التحصیلان است.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه رشد تولید و اشتغال بعد از ۱۰ سال رکود به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد رسیدیم؛ در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری (تشکیل سرمایه ثابت) طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بود اما از سال ۱۴۰۰ روندی مثبت را در پیش گرفت و رشدی ۴.۱ درصدی داشت که در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت و رشد ۲.۱ درصدی را ثبت کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ افزایش ۳/۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است، گفت: در مدت یاد شده پرداخت ۶/۸۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار را شاهد بودیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه تسهیل صدور مجوز کسب و کار، عنوان‌ کرد: در این دولت حدود ۹۷ درصد از مجوزها شامل ۴ هزار و ۴۵۱ مجوز در بستر درگاه ملی صادر می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه حدود ۴ هزار کسب و کار راکد و نیمه راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند و مشکلات آنها حل و فصل شده است، افزود: در حوزه معادن نیز بیش از هزار معدن به چرخه مولد اقتصاد بازگشته‌اند.

وی بازفعالسازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ را از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه تولید و اشتغال برشمرد.

به‌گفته سخنگوی دولت در توسعه صادرات، کشور رکورد صادراتی ۵۳ میلیارد دلاری را در پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد و در حوزه تجارت خارجی نیز رکورد بی سابقه ۱۱۲ میلیارد دلاری در این دولت به ثبت رسید.

بهادری جهرمی توضیح داد که ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی داشت که در این میان تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی را به ثبت رساند.

وی افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته عنوان کرد.

رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی
سخنگوی دولت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در دولت قبل کمتر از سه میلیون مودی مالیاتی شناسایی شده بود که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی افزود: با اینکه پایه مالیاتی تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است، شاهد رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی هستیم.

بهادری جهرمی ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون‌پذیرنده بانکی را یکی از اقدامات موثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد که هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ رشد نقدینگی عددی کمتر از این است.

افزایش ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم
بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: در زمینه زیرساخت های فرهنگی، ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور نیز رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است.

سخنگوی دولت یادآور شد که در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۸۰ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب سینما سیار در مناطق محروم اکران شده است و بودجه بخش فرهنگ بیش از ۲.۹درصد افزایش یافته ضمن آنکه یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بسیاری از جشنواره ها که بیش از ده سال متوقف بودند، مجدد فعال شدند، اظهار داشت: تعداد اعضای صندوق هنرمندان ۵۴ درصد افزایش یافته و تعدادخبرنگار تحت پوشش بیمه نیز رشد ۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

رییس جدید مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به زودی معرفی می شود
سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره فعالیت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: این مرکز همچنان فعال است و هنوز آقای خیاطیان تودیع نشده است.

بهادری جهرمی افزود: به زودی رییس این‌ مرکز معرفی خواهد شد و با دوره جدید مسئولیتی فعالیت ها مضاعف می شود.

سخنگوی دولت درباره شایعات بنزینی نیز گفت: موضع دولت درباره قیمت بنزین در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است؛ وقت آن است شایعه سازانی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده‌اند، بگویند هدفشان از بیان این شایعه‌ها چیست.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha