۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
معضل تامین سرمایه، وبال صنعتکاران پردیسی/ مالیات بر ارزش افزوده صحیح اجرا شود
گزارش بازار؛

معضل تامین سرمایه، وبال صنعتکاران پردیسی/ مالیات بر ارزش افزوده صحیح اجرا شود

پردیس- در حالی که شرایط رکود حاکم بر بازار فعالیت صنعتگران در پردیس را با مشکل مواجه ساخته که تامین نقدینگی و سرمایه در گردش وبال گردن بسیاری از واحدهای تولیدی شده است.

 بازار: شهرستان پردیس یکی از خوش آب و هواترین شهرستان های استان تهران است، که در شمال شرق کلان شهر تهران قرار گرفته و نزدیکی آن به تهران و از سوی دیگر آب و هوای مناسب آن سبب استقبال صنعتگران و تولید کننده ها از این شهرستان شده است، اما ملاحظات محیط زیستی و قرار گرفتن در حریم رودخانه جاجرود، نیز مشکلات فراوانی برای صنعتگران فعال در پنج نقطه صنعتی پردیس ایجاد کرده است.

اما علاوه بر این معضلات، که گریبان گیر بیش از ۸۰ درصد صنعتگران پردیسی است و تامین آب شهر تهران از رودخانه جاجرود، میزان حساسیت ها نسبت به صنایع شرق تهران را افزایش داده است، برخی از واحدهای صنعتی در این شهرستان مشکلاتی مانند نبود سرمایه در گردش، مقدار زیاد مالیات بر ارزش افزوده و فرسودگی دستگاه ها را دارند و بعضا همین معضلات در شرایط رکود بازار سبب تعطیلی این واحدهای صنعتی شده است.

مسئولین نه تنها حمایت نکردند که جریمه مالیاتی نیز گرفتند

مدیر یکی از کارخانجات تعطیل شده پردیس در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار، که مشکلات کارخانه تعطیل شده شما از چه زمانی آغاز شد، اظهار داشت: اصولا مشکل تمامی کارخانجات و تولیدکنندگان از زمان وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعمال آن برای تولیدکننده ها آغاز شد.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده باید از خریدار دریافت شود، تا قیمت تولید پایین باشد، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم، که این مالیات از تمام بخش ها دریافت می شود.

این فعال سابق صنعتی گفت: البته علت تعطیلی واحد صنعتی بنده نبود مواد اولیه بود، که این کاستی مواد اولیه هر روز بیشتر می شد و هر روز مواد اولیه سخت تر پیدا می شد و هر روز قیمت های مواد اولیه تغییر می کرد و افزایش داشت، در حالی که این تغییرات بر روی محصولات اعمال نمی شد.

وی که خواست نامش ذکر نشود، در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که آیا مسئولین محلی و استانی حمایتی از واحد تولیدی شما برای جلوگیری از تعطیلی آن انجام دادند، یا خیر، گفت: خیر، نه تنها حمایتی از واحد تولیدی در حال ورشکستگی بنده حمایتی نشد، که ادارات بیش از پیش دریافت ها و جریمه ها را نیز تعیین کردند، در حالی که باید ضمن حمایت از تولید کننده برای حل مشکل پیش آمده شرایط را برای افزایش تولید و اشتغال زایی بیشتر وی فراهم کنند.

این تولیدکننده گفت: واحد تولیدی من در اواخر کار و موقعی که نیمه تعطیل بودیم، ۳۴ نفر کارگر داشت، که با تعطیلی کامل این واحد تولیدی ۳۴ نفر مذکور برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی و عملا بیکار شدند.

۵۳ نفر بیکار شدند/آغاز معضلات از سال ۹۵

مدیر یک واحد تولیدی دیگری که در زمینه تولید سنگ ها تزئینی ساختمان در پردیس فعالیت داشته و در حال حاضر تعطیل شده است، نیز به خبرنگار بازار گفت: ۵۳ نفر در واحد تولیدی ما کار می کردند، که ۵ الی ۶ نفر آن ها بازاریاب بوده و مابقی کارگر و یا فعال در بخش مالی بودند، اما از سال ۹۵ مشکلات واحد صنعتی ما آغاز شد.

وی گفت: به دلیل شرایط بازار و نیاز به نقدینگی این واحد صنعتی تعطیل شد، در حال حاضر همه مواد اولیه و مصرفی ما نقدی است، اما قبلا می توانستیم، برای خرید چک مدت دار نیز بدهیم و ابتدا مواد مصرفی را برای ما می آوردند، تولید می کردیم و ۵ الی ۶ ماه مهلت پاس شدن چک داشتیم، اما از اوایل سال ۹۵ مشکلات ما آغاز و در همان سال به طور کامل تعطیل شدیم.

این فعال صنعتی گفت: اگر نقدینگی داشته باشیم، در این بازار می توانیم، مجددا فعال شده و واحد صنعتی را راه اندازی کنیم.

بانک های تمایلی برای پرداخت تسهیلات به صنایع ندارند

یک کارشناس صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که علت اصلی تعطیلی کارخانجات در سال های اخیر چیست، اظهار داشت: چند نرخی بودن ارز و عدم توانایی بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در واقع هزینه های تولید و پیرو آن قیمت تمام شده را بالا برده و حاشیه سود را به حداقل رسانده است.

ابوالفضل گلپایگانی گفت: همین امر توان رقابت تولیدکننده در بازار را کاهش داده است.

وی مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش را از دیگر دلایل تعطیلی کارخانجات دانست و اضافه کرد: بانک ها اصلا از پرداخت تسهیلات استقبال نمی کنند و در این بین بنگاه های اقتصادی کوچک و کارخانجات با تعداد کارگر کمتر بسیار سخت تر می توانند، تسهیلات دریافت کنند.

صنایع تعطیل شده طرح احیا مجدد بنویسند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تولید کننده هایی که دارای مشکل بوده و یا واحدهای صنعتی آن ها تعطیل شده است، اگر بتوانند، با تزریق سرمایه در گردش واحد تولیدی را بازیابی و دستگاه ها و ماشین آلات را نیز به روزرسانی کنند، مورد حمایت قرار می گیرند.

صابر پرنیان افزود: در حال حاضر شاهد رکود در بازار هستیم و مدیریت کسب و کار در این بازار بسیار مشکل است و اگر تولید کنندگان برنامه توجیهی احیا ارائه کنند، در اولین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران طرح را مطرح کرده و سرمایه در گردش مناسبی برای احیا مجدد واحدهای صنعتی تزریق می کنیم و برای بروزرسانی دستگاه های واحدهای صنعتی نیز تسهیلاتی پرداخت می شود.

وی گفت: در پردیس واحدهای بزرگ، شناخته‌شده و با صادرات جهانی مستقر هستند که ضرورت ایجاب می‌کند برای رفع مشکلات موجود صنایع در این شهرستان اقداماتی را انجام داد.

امروز و در شرایط جنگ اقتصادی و رکود حاکم بر بازار، نیاز به نوعی حمایت ویژه و مدیریت مناسب در حمایت از صنایع توسط مسئولین اجرایی، دستگاه های خدمات رسان دولتی، بانک ها و نیز ادارات مالیاتی و مراکز تولیدی و بنگاه های اقتصادی هستیم تا در عین حال که حقوق بیت المال تضییع نشود کارگران شاغل در مراکز تولیدی و کار آفرینان احساس امنیت شغلی داشته باشند.

کد خبر: ۲٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha