۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸
یک ششم بازار پوشاک در اختیار مزون های خانگی است | دچار رکود تورمی هستیم
رییس سابق اتحادیه پوشاک در گفتگو با بازار:

یک ششم بازار پوشاک در اختیار مزون های خانگی است | دچار رکود تورمی هستیم

شیرازی رییس سابق اتحادیه پوشاک گفت: یک ششم بازار پوشاک در اختیار مزون های خانگی است که هیچ نظارتی روی آنها نیست. صاحبان آنها به بهانه تک و اورجینال بودن محصولات خود را به قیمت گزافی به مردم می فروشند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «از این مدل مانتو تنها یک عدد دوخته شده و در کل کشور تک است؛ پارچه این پیراهن وارداتی بوده و از بهترین نوع کیفیت است؛ چرم این کفش اصل و اورجینال بوده و آن را از ایتالیا وارد کرده ایم.» این تنها بخشی از جمله هایی است صاحبان مزون های خانگی پوشاک زیاد از آن ها استفاده می کنند. مزون هایی که به نظر می رسد با ترفندهایی از این دست توانسته اند سهم خود را از بازار پوشاک افزایش دهند. ابوالقاسم شیرازی رییس سابق اتحادیه پوشاک در اینباره به بازار می گوید: هم اکنون یک ششم بازار پوشاک در اختیار مزون های خانگی است که هیچ نظارتی روی عملکرد آنها صورت نمی گیرد. صاحبان این مزون ها به بهانه تک و اورجینال بودن محصولات خود را به قیمت گزافی به مردم می فروشند بی آنکه مالیات و عوارض بپردازند.

او در بخش دیگری از گفته های خود با اشاره به رکود تورمی حاکم بر جامعه، می گوید: در صورت ناکامی دولت در کنترل قیمت ها و کاهش نرخ تورم رکود بازار در ۳ الی ۴ ماه آینده بیشتر هم خواهد شد. متن کامل گفتگوی بازار با ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک را در ادامه می خوانید:

هم اکنون ما در بازار با یک رکود تورمی مواجه هستیم. در صورتی که دولت در کنترل نرخ تورم نتواند موفق عمل کند احتمال می رود که در ۳ الی ۴ ماه آینده بازار دچار محدودیت هایی شده و با کاهش شدید تقاضا مواجه باشیم

*بسیاری از فروشندگان معتقدند که پوشاک از سبد خرید مردم حذف شده و مقدار خریدها نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است. یا توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار پوشاک در چه وضعیتی است؟

هم اکنون ما در بازار با یک رکود تورمی مواجه هستیم اما هنوز شرایط خیلی بحرانی نشده است. ولی این احتمال می رود که در ۳ الی ۴ ماه آینده بازار دچار محدودیت هایی شده و با کاهش تقاضا مواجه باشیم. البته اگر دولت موفق به کاهش تورم شود، قیمت ها در صنعت پوشاک هم روند نزولی به خود خواهد گرفت و می توان به رونق بازار امید داشت، در غیر این صورت شرایط برای فعالین این صنعت که بسیار هم زیاد هم هستند، سخت خواهد شد.

*رکود تورمی آیا موجب تعطیلی واحدهای فروش پوشاک در کشور شده است؟

برخلاف آنچه تصور می شود تعداد واحدهای صنفی این حوزه رو به افزایش است. اتفاقا این افزایش خود خطرناک است. چرا که اگر متناسب با این رشد تولید و عرضه، تقاضا هم بیشتر نشود، رکود در بازار افزایش می یابد. به همین دلیل پیش تولید باید به دنبال بازار سازی برای محصولات خود باشیم این بازار می تواند در داخل کشور باشد یا حضور در بازارهای جهانی باشد.

*اما به نظر می رسد قیمت پوشاک در چند سال گذشته بیشتر از حد انتظار بالا رفته است. چطور می توان جلو رشد قیمت ها را گرفت؟

افزایش قیمت های ایجاد شده در بازار حاصل تورم بالا و هزینه های زیادی است. حتی فروشندگان برای کمتر کردن این فشار از مقدار سود خود کم کرده و محصولات را با کمترین سود ممکن عرضه می کنند.

البته با توسعه و رونق تولید است که می توان شرایط را برای کاهش قیمت تمام شده پوشاک در کشور فراهم کرد. از طرفی باید حمایت هایی هم از طرف دولت برای تولیدکنندگان پوشاک در کشور ایجاد شود. ما معتقدیم پوشاک یک کالای فرهنگی است و از دولت و وزارت صمت انتظار می رود که لایحه ای را برای حمایت از فعالین صنف و صنعت به مجلس ارائه کنند.

از طرفی برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با تولیدات چینی و ترک باید در عین حال که کیفیت محصولات خود افزایش می دهیم، قیمت تمام شده تولید را هم کاهش دهیم. دولت می تواند با در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی نه تنها می تواند به رونق بازار داخلی کمک کند بلکه شرایط را برای رقابت پذیر تر شدن پوشاک ایران در بازارهای جهانی فراهم کند.

*انتقادات هایی نسبت به وضعیت تولید پوشاک در کشور وجود دارد و برخی بر این باورند که تولیدات صورت گرفته مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست. اتحادیه برای حل این مساله چه برنامه ای دارد؟

ما هم اکنون به تولیدکنندگان و فروشندگان آموزش می دهیم که مسائل فرهنگی کشور را در تولیدات خود لحاظ کنند. البته نباید فراموش کرد بخش زیادی از پوشاکی که گفته می شود مطابق با فرهنگ ما نیست، در مزون ها یا واحدهای غیر مجاز در فضای اینستاگرام و واتس آپ یا تلگرام عرضه می شوند که نظارت روی عملکرد آنها سخت است.

* چرا با وجود انتقاداتی که نسبت به فعالیت تاناکوراها وجود دارد، همچنان شاهد حضور این مراکز عرضه در سطح شهر هستیم؟

برخلاف آنچه تصور می شود تمام اجناس عرضه شده در فروشگاه های تاناکورا دست دوم نیست. بسیاری از پوشاکی در این مراکز عرضه می شود، لباس های نویی هستند که چون از مد خارج شده اند به قیمت های پایینی به فروش می رسند. معمولا کشورهای اروپایی در پایان فصل محصولات خود را به قیمت پایینی عرضه می کنند و بیشتر این کالاها به سمت کشورهایی همچون ایران سرازیر می شود. هم اکنون بخش زیادی از افراد جامعه را دهک های پایین درآمدی تشکیل می دهند که به ناچار به سراغ خرید محصولات استوک می روند که قیمت نازلی پیدا کرده، می روند. ضمن اینکه تعداد این مراکز خیلی کم است.

چه تعداد تاناکورا در کشور وجود دارد؟

تعداد این مراکز به قدری نیست که بخواهد برای ما نگران کننده باشد. منکر وجود تاناکوراها در کشور نمی شوم اما تعداد آنها خیلی کم بوده و حتی می توان گفت که از حداقل هم کمتر است.

در شهرستان تهران حدود ۲۰ هزار واحد صنفی داریم که ۵ هزاری تای آنها تولید کننده بوده و ۱۵ هزار تای دیگر عرضه کننده پوشاک هستند. جدای از این با حجم بالایی از مزون های خانگی و واحدهای عرضه کننده غیر مجاز اینترنتی هم مواجه هستیم. حالا فرض را بر این بگذاریم که در همین شهر تهران ۵۰۰ واحد تاناکورا هم باشد، این تعداد رقمی نیست که بخواهد نگران کننده باشد.

بررسی های میدانی ما حاکی از این است که حدود یک ششم سهم بازار را مزون های خانگی غیر مجاز به خود اختصاص داده اند

این روزها با افزایش تعداد مزون های خانگی در کشور مواجه هستیم. هم اکنون چه مقدار بازار فروش پوشاک در اختیار مزون های خانگی است؟

سهم مزون های خانگی از بازار فروش پوشاک افزایش یافته است. چرا که این مراکز معمولا از ترفند هایی برای فروش بیشتر استفاده می کنند. به عنوان مثال مدعی می شود که از این پوشاک تنها یک مدل تولید شده و نمونه دومی ندارد. همچنین محصولاتی که به دلیل مسائل فرهنگی و رعایت عفاف و حجاب در واحدهای صنفی عرضه نمی شود، در مزون خانگی به راحتی و البته به قیمت های گزافی عرضه می شود و هیچ نظارتی هم روی آن نیست. بررسی های میدانی ما حاکی از این است که حدود یک ششم سهم بازار را مزون های خانگی غیر مجاز به خود اختصاص داده اند.

کد خبر: ۲۳۸٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha