۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
تورم به لوازم خانگی رسید؛ رد پای عواملی چون احتکار و کمبود قطعات
بازار از مرکزی گزارش می‌دهد؛

تورم به لوازم خانگی رسید؛ رد پای عواملی چون احتکار و کمبود قطعات

اراک- به دنبال گرانی‌های اخیر در بازار، هم اکنون تب گرانی لوازم خانگی نیز داغ شده است و رد پای عواملی چون احتکار برای بالاتر بردن قیمت و ادعای کمبود قطعات از سوی تولیدکنندگان و افزایش قیمت ارز در میان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی پشت گرانی و بی‌ثباتی قیمت و پیدا نشدن راه چاره نفس مردم را بریده است، پس از پرواز قیمت گوشت، لبنیات و برنج و حبوبات و مسکن حالا نوبت به بازار لوازم‌خانگی رسیده، هرروز که می‌گذرد باقیمت جدیدتری باید روبرو شویم و جالب‌تر از همه علت‌های این گرانی‌هاست که راه چاره‌ای را باقی نمی‌گذارد.

وقتی توسط مقامات کشوری دستور نظارت بر بازاری صادر می‌شود یعنی باید بدانیم اوضاع رو به وخامت رفته است، اکنون دستور برای سامان‌دهی بازار لوازم‌خانگی صادرشده و می‌خواهند به ریشه‌یابی بپردازند اما آیا تاکنون این ریشه‌یابی‌ها به‌جایی هم رسیده؟ آیا صعود قیمت‌ها تاکنون روند نزولی پیداکرده و یا فقط دستور صادرشده و به کشف چند فقره احتکار و کالای قاچاق ختم شده است؟

در این گزارش می‌خواهیم به چگونگی افزایش قیمت در این بازار بپردازیم و با فروشندگان و مسئولان این صنف به گفتگو نشسته‌ایم.

تولید داریم اما بار روانه بازار نمی‌شود
مسعود تاجیک یکی از فروشندگان عمده لوازم‌خانگی در اراک در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اوضاع لوازم‌خانگی با اظهار اینکه جنس در بازار نیست و وقتی علت را جویا می‌شویم می‌گویند تولیدکننده قطعه ندارد و هیچ باری نمی‌تواند به بازار وارد شود، گفت: اما موضوعی که وجود دارد تولید در حال انجام است اما بار روانه بازار نمی‌شود.

افزایش‌ قیمت‌ها تاکنون با حساب ما ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده است مثلاً یخچال ایرانی را که سال گذشته چهار میلیون می‌خریدیم امسال شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است

وی با اشاره به اینکه قیمت لوازم‌خانگی از اواخر سال گذشته دچار نوسان و سیر صعودی شده است، گفت: این افزایش‌ها تاکنون با حساب ما ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده است مثلاً یخچال ایرانی را که سال گذشته چهار میلیون می‌خریدیم امسال شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

این فروشنده لوازم‌خانگی در رابطه با استقبال مردم از خرید کالاهای ایرانی بیان داشت: خوشبختانه یک سال است که مردم برای خرید اجناس ایرانی مراجعه می‌کنند که البته فقط کیفیت اجناس نیست بلکه کمبود کالاهای خارجی و وارداتی گذشته و همچنین ارزان‌تر بودن این اجناس برخی را مجبور به خرید می‌کند و به نظر می‌رسد ذائقه خرید مردم کم‌کم در حال تغییر است و به برندهای داخلی نیز جذب‌شده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار که آیا کرونا بر این صنف تأثیری داشته یا خیر بیان داشت: ما در صنف لوازم‌خانگی یک ماه مغازه را بر اساس دستورات تعطیل کردیم اما طی یک ماه ونیم اخیر که مغازه‌ها بازگشایی‌شده خدا را شکر کاسبی خوب بوده و جبران تعطیلی‌ها و خواب بازار را کرده است.

زورمان به خرید لوازم اولیه آغاز زندگی نمی‌رسد
فاطمه و حسین زوج جوانی هستند که برای خرید لوازم زندگی روانه بازار شده‌اند، که در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشتند: با این وضعیت گرانی در حوزه لوازم‌خانگی زورمان نمی‌رسد که لوازم را تهیه کنیم و ناچار هستیم بازهم ازدواج را به تعویق بیندازیم تا بلکه قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند.

تهیه مسکن و لوازم اولیه زندگی آن‌قدر سخت و دست‌نیافتنی شده که به گره بزرگی تبدیل‌شده است، گرهی که باز کردن آن فقط نیاز به پول دارد

این زوج بابیان اینکه برای تهیه مسکن نیز دچار مشکل بوده‌اند تأکیددارند، ازدواج امروز دیگر یک کار تجملاتی و غیرضروری به‌حساب می‌آید چراکه تهیه مسکن و لوازم اولیه زندگی آن‌قدر سخت و دست‌نیافتنی شده که به گره بزرگی تبدیل‌شده است، گرهی که باز کردن آن فقط نیاز به پول دارد.

یکی دیگر از کسبه بازار اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص انتخاب اجناس از جانب مشتری‌ها گفت: الآن موقعیتی شده است که برخی از همکاران ما بسته به شرایط مشتری هر قیمتی را که بتواند بر روی اجناسش می‌گذارد چراکه قدیم برند لوازم و قیمت مشخص بود اما الآن باوجود تنوع زیاد در برندها مشتری سردرگم و از کیفیت این کالاها بی‌اطلاع است و این میان، راه برای سودجویی فروشنده باز و بعضاً نداشتن برچسب قیمت در برخی مراکز فروشگاهی همین علت است.

پیش‌بینی صادرات ۲ میلیون دلاری لوازم خانگی از استان مرکزی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، قاچاق لوازم‌خانگی را یکی از مخرب‌ترین عوامل بر ایجاد اختلال در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: طبق آمارهای کشوری بیشترین میزان واردات قاچاق در کشور مربوط به لوازم‌خانگی است.

محمدجواد قربانیان بابیان اینکه در خردادماه سال جاری پنج میلیارد ریال لوازم‌خانگی قاچاق با نشان خارجی در اراک کشف کرده‌ایم گفت: به‌طور مستمر بر بازار نظارت داریم و به‌شدت با این موارد برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه محصولات وارداتی قاچاق به دلیل نداشتن قیمت خاص، توسط برخی  فروشندگان باقیمت‌های متفاوت و بعضاً گران به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود عنوان داشت: به‌شدت با این موارد برخورد می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بابیان این‌که مشکل خاصی درزمینهٔ تولید لوازم‌خانگی در استان وجود ندارد، گفت: ظرفیت استان در تولید لوازم‌خانگی قابل‌توجه و حائز اهمیت است.

قربانیان اضافه کرد: هدف‌گذاری صادرات لوازم‌خانگی در سال جاری حدود دو میلیون دلار بوده است و درصورتی‌که کرونا تأثیر منفی بر روی این موضوع نداشته باشد، هدف فوق دست‌یافتنی است.

وی بابیان این‌که بیش از دو هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند، افزود: با حمایت از تولید واحدهای صنعتی داخلی بسیاری از معضل‌ها قابل‌رفع است.

تعیین تکلیف قیمت لوازم‌خانگی به‌زودی
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم که با خبرنگار بازار در این خصوص گفتگو می‌کرد، بابیان این‌که روزهای آینده شاهد تعیین تکلیف قیمت لوازم‌خانگی در کشور خواهیم بود، افزود: افزایش قیمت‌های خودسرانه مورد تأیید ما نیست.

سعید جعفری کرهرودی همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی برای جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از حقوق مصرف‌کننده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افزایش قیمت‌ها سبب کاهش تقاضا برای خرید شده است.

حال که کاردهای گرانی لوازم‌خانگی بر استخوان خریداران و مصرف‌کنندگان رسیده است، بر اساس گفته‌های وزیر صمت سازمان حمایت و دیگر دستگاه‌ها، برای جلوگیری از احتکار برنامه دارد و یکی از برنامه‌های آن تصویب افزایش ۲۰ درصدی لوازم‌خانگی بود.

حسین مدرس خیابانی، سه روز پیش از تصویب افزایش قیمت خبر داد و اعلام کرده است در حال راه‌اندازی خط تولید تلویزیون با ظرفیت سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه هستیم و عمده خریداران لوازم‌خانگی زوج‌های جوان و کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند هستند لذا ستاد تنظیم بازار در حال مذاکره با واحدهای تولیدی است که طرح ویژه‌ای برای تأمین سبد اقلام ضروری کالاهای لوازم‌خانگی در اختیار اقشار هدف قرار دهد.

درآمد یک‌میلیون دلاری از صادرات
البته استان مرکزی به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور، خود تولیدکننده عمده انواع اجاق‌گاز و یخچال و فریزر است، که این محصولات به اقصی نقاط کشور صادرشده و نیز سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا کشورمان از محل صدور این لوازم‌خانگی تولید استان به کشورهای عراق و افغانستان و نیز کشورهای دیگر یک‌میلیون دلار درآمد ارزی کسب کرده است.

به نظر می‌رسد، در سال جاری که به نام « جهش تولید» نام‌گذاری شده است و نیز در شرایطی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز پیش به‌صراحت اعلام کرد، دیگر در تخصیص ارز دولتی گشاده‌دستی نخواهد کرد و این ارز تنها به کالاهای اساسی و دارو اختصاص خواهد یافت، مردم با حمایت و خرید کالاهای داخلی در بخش لوازم‌خانگی، هم به جهش تولید و هم به‌صرفه جویی در ارز و نیز مبارزه با قاچاق کالا کمک کنند.

از سویی دیگر مسئولان نیز می‌بایست، با کنترل بیش‌ازپیش بر بازار لوازم‌خانگی و جلوگیری از احتکار و قاچاق، شرایط را برای خرید ارزان‌قیمت‌تر لوازم‌خانگی موردنیاز مردم فراهم آورند، اما با رویه فعلی هیچ عزمی برای این مهم دیده نمی‌شود و صدای طبل گرانی‌ها بیشتر از دیروز به گوش می‌رسد.

کد خبر: ۲۳٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha