۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
شرایط مساعد کشور برای دستیابی به برق هسته‌ای

شرایط مساعد کشور برای دستیابی به برق هسته‌ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و عدم توان تولید برق از انرژی‌های طبیعی تأکید کرد که تأمین برق مستمر با بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای موردنظر سازمان است.

به گزارش بازار، بهروز کمالوندی با اشاره به تأمین نیاز برق کشور در حوزه هسته‌ای اظهار کرد: برق هسته‌ای از بحث‌های مهم در دنیاست خاصه باتوجه‌به مشکلات زیست‌محیطی و مسائل آب‌وهوایی، کشور ما نیز از جمله نقاط مبتلا به این مشکلات است. شرایط مساعد کشور برای دستیابی به برق هسته‌ای

وی از محاسن برق هسته‌ای را عدم انتشار کربن دانست که آلایندگی ایجاد نکرده و قابل اتکاست و با برق بادی و خورشیدی تفاوت‌هایی دارد؛ چنان چه تولید برق از منابع دیگر متکی به تأمین آن انرژی‌هاست ولی در حوزه برق هسته‌ای، با برق بار پایه روبه‌رو هستیم.

کمالوندی افزود: وزارت نیرو نسبت به این موضوع بسیار حساب می‌کند و در اوایل فصول سردوگرم اصرار دارند برنامه را طوری تنظیم کنیم که دوره تعویض سوخت نباشد.

دیگر کشورها نیز به‌شدت بدین سمت می‌روند و در منطقه نیز ترکیه با داشتن ۴ نیروگاه در پی احداث نیروگاه‌های دیگر است و در امارات نیز ۴ نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی وجود دارد و ۲ تای آن به روی مدار آمده و پاکستان نیز از مدت‌ها قبل دارنده این نیروگاه‌ها بوده است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی برق بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور را در بر می‌گیرد و طبیعتاً باید امنیت برق و تأمین مطمئن آن مدنظر باشد که در این راستا باید تأمین برق مستمر داشته باشیم و صرفاً از یک ناحیه برق را تأمین نکنیم.

وی ادامه داد: مدت‌ها برق از سدها تأمین می‌شد ولی با کاهش بارندگی، سدها نمی‌توانند آن طور که بایدوشاید در سطح ظرفیت اسمی تولید برق کنند و کشورمان نیز چاره‌ای ندارد جز این که بدین سمت حرکت کند.

کمالوندی با بیان این که برخی تصور دارند این مسئله لوکس است، ادامه داد: ۴۵۰ نیروگاه در سطح دنیا وجود دارد و ۵۹ نیروگاه نیز در حال ساخت است و ایران نیز دو نیروگاه در دست ساخت دارد چراکه از میزان سطح آب کاسته شده و انرژی بادی و خورشیدی نیز تا حدی جوابگوست که سرمایه‌گذاری سنگینی هم می‌طلبد.

وی مزیت نسبی کشورمان را تبدیل‌شدن به هاب انرژی در کنار نیروی انسانی ورزیده و تحصیل‌کرده دانست که صنعت هسته‌ای نیز دقیقاً به نیروی انسانی نیاز دارد و مثل دیگر صنایع نظیر فولاد نیست که بخش عمده آن را کارگران تشکیل دهند ولی ظرفیت بزرگی در کشورمان وجود دارد و حتماً باید حداکثر استفاده را از آن ببریم.

کمالوندی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: سیاست جدیدی در سازمان اتخاذ شده تا صنعت کشور به سمت نیروگاه سازی مدیریت شود چون اگر سراغ ظرفیت صنعتی برویم، در کشور موجود است و هر یک از صنایع موجودمی توانند یک نیروگاه را بسازند و دراین‌بین به یک سفارش‌دهنده و یک مدیر نیاز داریم.

وی با ابراز تأسف نسبت به این که در این وادی بخش خصوصی وجود ندارد تا سفارش دهد، افزود: مدیریت این حوزه با سازمان انرژی اتمی است که می‌طلبد منابع مالی موجود باشد.

در دنیا نیز وام‌های خارجی یا سرمایه‌گذاری داخلی دخیل است و ما نیز تدبیرهایی در این باره اندیشیده‌ایم تا از برخی منابع استفاده کنیم.

کمالوندی وضعیت صنعت هسته‌ای در کشورمان را تا حدی دانست که امروز می‌تواند به تولید نیروگاه بینجامد و انشاالله این هدف در میان‌مدت محقق خواهد شد چون ظرفیت و اراده آن در کشور وجود دارد و آن‌هایی که دستشان می‌رسد نیز شایسته است منابع لازم را در اختیار سازمان قرار دهند.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر رادیو دارو در کشور تأمین شده است و با وجود عدم ورود این مهم به کشور، دست ما در حوزه پزشکی هسته‌ای خالی نمانده است، افزود: ما ظرفیت لازم را داریم که برای سایر کشورها نیز نیروگاه بسازیم و این خیزی است که از سازمان انرژی اتمی آغاز شده که منطقی و درست به‌موقع است و انشاالله عملیاتی هم می‌شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha