۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری فرش ماشینی | احتمال معافیت مالیاتی تولیدکنندگان چادر
مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت:

صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری فرش ماشینی | احتمال معافیت مالیاتی تولیدکنندگان چادر

گرجی مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت مقدار صادرات فرش ماشینی را حدود ۲۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این حوزه تا یک میلیون دلار ظرفیت صادراتی وجود دارد.

بازار؛ گروه صنعت: محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت امروز در نشست خبری در وزارت صمت، مقدار صادرات فرش ماشینی در سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در حوزه طراحی فرش ماشینی مزیت خوبی داریم و تیم‌های دانش بنیان ما حدود ۷۰ درصد از قطعات، تجهیزات ماشین آلات را داخلی انجام می‌دهند

او ادامه داد: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.

در سال ۱۴۰۱ صنعت نساجی و پوشاک با رشد ۱۷.۱ درصدی پیشروترین بخش صنعتی شد و به طور متوسط بالاترین رشد بخش صنعت را داشته است

او همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پارچه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: ارزبری پارچه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.

نساجی و پوشاک پیش رو ترین صنعت کشور

به گفته گرجی، در سال ۱۴۰۱ صنعت نساجی و پوشاک با رشد ۱۷.۱ درصدی پیشروترین بخش صنعتی شد و به طور متوسط بالاترین رشد بخش صنعت را داشته است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت درباره آخرین وضعیت تولید در این صنعت اظهار داشت: سال گذشته تولید نخ اکریلیک بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشت، به طوری که از ۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ هزار تن رسید.

او از برنامه ریزی برای تولید ۲۰ تا ۲۵ هزار تن تولید الیاف پلی اکریلیک در سال جاری خبر داد و افزود: افزایش تولید این نوع نخ در کشور باعث می شود ترکیه به عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده این محصول، قیمت فروش الیاف پلی اکریلیک را تنظیم کند.

گرجی با اشاره به اینکه تولید این نوع نخ برای تولید الیاف نخ اکریلیک سودمند است، گفت: این الیاف یکی از مواد اولیه مورد نیاز فرش است و از این جهت اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل صنایع پوشاک و نساجی وزارت صمت با بیان اینکه در صنعت نساجی کاملاً بخش خصوصی فعال است، افزود: شاخص مدیران خرید شامخ که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود نشان می‌دهد که متوسط شامخ اقتصاد ما در خرداد ۵۳ متوسط کل صنعت ۵۵.۳ متوسط صنعت نساجی ۶۴.۱۷ و متوسط پوشاک و چرم ۶۴.۲۹ بوده است براین اساس شامخ نساجی و پوشاک از متوسط اقتصاد و صنعت بالاتر بوده است.

گرجی ادامه داد: البته با توجه به فصل و ایام محرم و صفر، شامخ در حوزه پوشاک و نساجی نزولی بوده است؛ شامخ این بخش در اردیبهشت ۷۵ بوده و امروز ۶۴ است.

تولید چرم کمتر شد

او با اشاره به تأمین مواد اولیه گفت: در تأمین مواد هم به دلیل مسائل ارزی که از بهمن سال گذشته با آن مواجه بوده‌ایم با مشکل مواجه بوده ایم و امروز می بینیم که موجودی انبار به عنوان یکی از شاخص‌های شامخ منفی ترین بخش بوده است.

گرجی بیان داشت: در حوزه چرم به دلیل کاهش کشتار شاهد کاهش تولید بودیم که اثر خود را بر حوزه کفش گذاشته و باعث کاهش تولید ۳ تا ۴ درصدی در این بخش شده است.

تولیدکنندگان چادر مشکی از پرداخت مالیات معاف می شوند

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش ظرفیت تولید چادر مشکلی گفت: در حال حاضر میزان تولید پارچه چادر مشکی در کشور حدود ۸ میلیون متر اما میزان نیاز ما به پارچه چادر مشکی چندین برابر این عدد است. بنابراین وزارت صمت تصمیم گرفته تا به صورت ویژه روی این محصولات تمرکز کرده و پروژه‌های توسعه‌ای را در کمترین زمان اجرا کند.

او افزود: مجموعه حجاب شهرکرد طرح توسعه ۶ میلیون متری دارد که تا آخر امسال محقق خواهد شد. همچنین یک طرح توسعه ۱۲ میلیون متری نیز مصوب شده که احتمالاً تا سال ۱۴۰۳ محقق می‌شود. علاوه بر این یک واحد تولیدی جدید در قم به ظرفیت ۱۸ میلیون متر پارچه چادر مشکی است که بخشی از طرح آن اجرایی شده و ماشین آلات آن نیز تا آخر سال وارد می‌شود و در مجموع به میزان ۴۰ میلیون متر زیر ساخت پارچه چادر مشکی در کشور موجود است.

گرجی در خصوص واردات چادر مشکی گفت: واردات این محصول انجام می‌شود اما به صورت دقیق میزان آن مشخص نیست اما برای حمایت از افرادی که از این پوشش استفاده می‌کنند تعرفه واردات چادر مشکی به ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم.

وی در خصوص لایحه عفاعف و حجاب نیز اظهار داشت: پیشنهاد دادیم پارچه چادر مشکی به عنوان کالاهای فرهنگی از مالیات معاف شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha